Hvor har det blitt sagt at 160 er for mye da? På Mitoen så er 160 dekk ikke egnet til orginalfelgen. Skal man ha 160 må man helst ha en halv tommer bredere felg. Ellers så teffer kjedet dekket, så det er enda en grunn til å holde seg til 150.Sladd wrote:Hva er det som gjør at 160 dekk blir for mye på 125? Er det noe med at sykkelen ikke har nok krefter til å komme seg fort opp etter nedlegg eller noe?
Scotty's blogg
Re: Scotty's blogg
nei fikk det intrykket. Var mange som kommenterte da en fyr satt 160dekk på NSR'n sin at det ødela kjøreegenskapene
Powered by:
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
-Husqvarna Cr 125
-Daelim Roadwin 125
++
Jeg kjører med sota visir, så hils hvis du ser meg!
Gir ikke sykkelen bedre kjøreegenskaper for å si det slik. Heller det stikk motsatte.
Hai. Tenkte bare jeg skulle tipse deg om denne VholdR Countour HD, siden vi diskuterte det et par sider tidligere. Bra pris (~300 USD fra amazon), synd det ikke er 60fps ved 720p og at den ikke har mic-inngang, men sistnevnte kan antakelig moddes.
Ser spennende ut det kameraet!
Lar noen andre teste det før jeg evt begynner å vurdere selv.
--------------------------------------------------
Sykkern har stått stille en stund nå, og var i går på snellingen og kjøpte stempel(for å få med en gang), så har i dag byttet stempel! Første gang jeg gjør noe på en motor, så glad det gikk bra! Gikk omtrent et minutt til motoren kom i gang, og den gikk fint og jevnt.
Grunnen til at jeg har byttet stempel er for at det begynte å bli på tide, samt at sykkelen har gått merkbart dårligere i det siste. Når jeg tok opp sylinderen så kunne man se på stempelet at stempelringene ikke hadde tettet så godt, så det hadde vært litt merker etter forbrenning lenger ned på stempelet, noe som fører til dårligere kompresjon. Noen bilder av stempelet/sylinderen når jeg tok det opp første gangen: http://lett-mc.no/priv/mekking/
Har desverre ingen bilder av stempelskiftet, da jeg ikke har orket å ta frem kameraet

--------------------------------------------------
Sykkern har stått stille en stund nå, og var i går på snellingen og kjøpte stempel(for å få med en gang), så har i dag byttet stempel! Første gang jeg gjør noe på en motor, så glad det gikk bra! Gikk omtrent et minutt til motoren kom i gang, og den gikk fint og jevnt.

Har desverre ingen bilder av stempelskiftet, da jeg ikke har orket å ta frem kameraet

Jeg SA det kom til å gå bra. Går sykkelen bedre nå?
Overstiger ikke 5-6k RPM til jeg har nådd 500km. Så vet ikke helt hvor godt sykkelen går enda. Men det er fortsatt den lyden ved 7k og oppover(har dratt den frem til turtallskicket et par ganger). Vibrasjonene er der fortsatt, men i mye mindre grad. Mulig det er veiva/girkassa?
Ellers hadde jeg en ekkel opplevelse. Hadde kjørt 25km med stempelet, så plutselig begynner turtallet å dra seg kraftig nedover, som om man skulle bremse ganske hardt. Dro inn klutsjen rimelig kjapt, så motoren stoppet med en gang, pga turtallet dro seg nedover. Fattern kom og vi putta et par korker olje i sylinderen, for så å kjøre hjem. Så på olje slangen til forgassern, den var hvit/rosa inni, skal være rød, da olja er rød. Så tok opp oljepumpa og det har tydeligvis kommet luft inn, da noe ikke er 100% tett, noe som fører til olje som ligner melk. Kobla av oljepumpa og fyller nå direkte i tanken. Utrolig kjedelig at det skjedde på de mest kritiske km! Ble noe mer vibrasjoner i sykkelen etter det, så ble nok noe slitasje av det. Men forhåpentligvis blir det bra etterhvert...
Ellers hadde jeg en ekkel opplevelse. Hadde kjørt 25km med stempelet, så plutselig begynner turtallet å dra seg kraftig nedover, som om man skulle bremse ganske hardt. Dro inn klutsjen rimelig kjapt, så motoren stoppet med en gang, pga turtallet dro seg nedover. Fattern kom og vi putta et par korker olje i sylinderen, for så å kjøre hjem. Så på olje slangen til forgassern, den var hvit/rosa inni, skal være rød, da olja er rød. Så tok opp oljepumpa og det har tydeligvis kommet luft inn, da noe ikke er 100% tett, noe som fører til olje som ligner melk. Kobla av oljepumpa og fyller nå direkte i tanken. Utrolig kjedelig at det skjedde på de mest kritiske km! Ble noe mer vibrasjoner i sykkelen etter det, så ble nok noe slitasje av det. Men forhåpentligvis blir det bra etterhvert...
Veldig kjedelig, men siden du oppdaget det fort får du håpe at det bare var utviding av metallet pga dårlig smøring og at det er i orden igjen når motoren får kjølt seg ned og metallet går tilbake til vanlig form. Høres ut som at du var godt på vei til å varmskjære motoren hvertfall. Husker jeg ble anbefalt å kjøre med litt olje i bensinen for sikkerhets skyld under innkjøring av mitt nye stempel i gamle dager, "for sikkerhets skyld" som han sa på verkstedet.. Var kanskje pga sånne ting det..
Men jeg forsto ikke helt det med oljen, var den hvit pga skum eller var den sånn hvit den blir når du får kjølevann i motoroljen? Eller noe helt annet?
Men jeg forsto ikke helt det med oljen, var den hvit pga skum eller var den sånn hvit den blir når du får kjølevann i motoroljen? Eller noe helt annet?
Olja lignet på melk rett og slett. Var ikke noe skum. Virka veldig merkelig, men fattern forklarte, da han hadde opplevd det før. Så det er tydeligvis noe som ikke har vært helt tett, og dermed har luft blandet seg med olja. Da det er trykk i oljepumpa, så blir luften sugd inn, og skaper veldig små og fine bobler, som blander seg med olja, og da blir det slik hvit farge.
Altså skum
Men siden du vet problemet har du vel en løsning på det snart?

Løsningen er som skrevet ovenfor at jeg blander olja rett i bensintanken.
Så kan jeg føle meg trygg når jeg kjører, ihvertfall på det punktet.
--------------------
Ellers et bilde tatt i dag..

--------------------
Ellers et bilde tatt i dag..

Hadde en ubehagelig opplevelse i dag.. bakhjulet låste seg i ca 80kmt. Var hjemme og byttet fra 14 til 13 framdrev, strammet alle bolter ordentlig, og satte skiven til å holde bolten til drevet ordentlig på. Tok sykkelen ut til en prøvetur, og 5 min senere så låste bakhjulet seg. Det som skjedde var at bolten til framdrevet har på en eller annen måte løsnet, og framdrevet har altså gått av, som så gjorde at kjedet låste seg i svingarmen..
Bilder:

Hjemme igjen..

Framdrev og bolten fullstendig borte..

Skader på svingarmen. Har allerede planen lagt til å få fikset det.

Fikk bare bilde av omtrent halve bremse-strekninga.. resten er bak bilen som dere skjønner.

Bilder:

Hjemme igjen..

Framdrev og bolten fullstendig borte..

Skader på svingarmen. Har allerede planen lagt til å få fikset det.

Fikk bare bilde av omtrent halve bremse-strekninga.. resten er bak bilen som dere skjønner.

mener å ha lest en plass at man skal bruke lock-tight på bolter som holder drev osv.. hvis du ikke brukte det, så kan det være et trix å ha det på..
var sikkert litt scary når det plutselig bare låste ? se lyst på det.. hadde sikkert vært mye værre hvis det hadde vært med skikkelig overlegg i sving..
var sikkert litt scary når det plutselig bare låste ? se lyst på det.. hadde sikkert vært mye værre hvis det hadde vært med skikkelig overlegg i sving..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
Var ganske scary når det låste seg ja, men nå i etterkant føles det som at det bare varte i 1 sek. Fokuserte ganske på å holde sykkelen rett, men det var faktisk ikke så vanskelig å styre som jeg trodde, ser jo at jeg satsa på å stoppe i veikanten.
Vurderer å bruke wire/vaier til å stramme videre nå, får se. Det er ihvertfall en skive som man bretter opp mot bolten orginalt, som skal gjøre at den ikke skrur seg ut, men det skjedde jo tydeligvis alikevel. Har ikke opplevd noe lignende på mine 15.000km jeg har kjørt på sykkelen, og jeg har hatt av drev og byttet sikkert 10-20 ganger.

Vurderer å bruke wire/vaier til å stramme videre nå, får se. Det er ihvertfall en skive som man bretter opp mot bolten orginalt, som skal gjøre at den ikke skrur seg ut, men det skjedde jo tydeligvis alikevel. Har ikke opplevd noe lignende på mine 15.000km jeg har kjørt på sykkelen, og jeg har hatt av drev og byttet sikkert 10-20 ganger.
Re: Scotty's blogg - Ubehagelig hendelse
Kanskje bolt og/eller skive skal byttes hver gang? Det samme skjedde jo med en kar med en KTM her på forumet, og jeg mener noen skrev at hans bolt skulle byttes hver gang. Jeg ser ikke helt for meg hvordan en oppbrettet skive skal klare å låse bolten uten at den henger i noe annet og
Men veldig bra at det gikk bra hvertfall!