Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
øyvind
Posts: 179
Joined: 23 Jan 2007 22:01
Location: ørje

Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Post by øyvind »

Hei

Har nettopp skiftet framfelgen på cbr'n, men jeg sliter med at bremseklossene sitter innat bremseskivene selv om jeg ikke holder inn bremsen. Når sykkelen står på depotstøttene så er det så vidt forhjulet går rundt når jeg prøver å spinne det. Hva kan jeg gjøre for å forhindre dette?
Aprilia RS 125, 2006
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Post by RockeRolf »

Reingjøring av stempler for bremse- og veistøv gjør nok susen.
Kjøp deg en boks rensespray for bremser.
Klossene vil alltid ligge litt imot. Men ikke så mye at hjulet blir direkte tregt.
Om du har bytta felg har du vel bytta skiver også?
Press stemplene tilbake (etter reingjøring) og pump dem til igjen. Kjør en tur å se om ting ikke bedrer seg.
øyvind
Posts: 179
Joined: 23 Jan 2007 22:01
Location: ørje

Re: Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Post by øyvind »

takk for tipset ;) skal se om det funker
Aprilia RS 125, 2006
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
øyvind
Posts: 179
Joined: 23 Jan 2007 22:01
Location: ørje

Re: Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Post by øyvind »

Da var stemplene rengjort, men hjulet går fortsatt like tregt. Kan det være kaliprene som står litt skjevt? Eller vil det bli bra etter at jeg har kjørt litt?
Aprilia RS 125, 2006
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Post by Lord Erik »

øyvind wrote:Da var stemplene rengjort, men hjulet går fortsatt like tregt. Kan det være kaliprene som står litt skjevt? Eller vil det bli bra etter at jeg har kjørt litt?
Jeg hadde samme problem for et par måneder siden. Da var det kaliperen som hadde rustet litt slik at den hadde blitt stående skjevt og klossene bremset bakhjulet. Når jeg kjørte med sykkelen ble det verre og verre helt til jeg så meg nødt til å stanse (i et veldig trafikkert område), men når jeg hadde identifisert problemet klarte jeg å fikse det med litt dytting og rengjøring med en leatherman.

Vet ikke om jeg ville kjørt av gårde med trøblete bremser, men det er hovedsaklig grunnet i min egen erfaring hvor det viste seg å ikke være så lurt. Uansett ville jeg først ha forsøkt å finne ut hva problemet faktisk er.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Post by PerTore »

Sikker på at avstandshylsene (mellom hjul-lagrene og gaffelbeina) ståe på riktig side? Har vært borti lignende problem hvis de har blitt byttet om (hvis det er ulik tykkelse på de).
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
øyvind
Posts: 179
Joined: 23 Jan 2007 22:01
Location: ørje

Re: Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Post by øyvind »

ja jeg er ganske sikker på at hylsene sitter på riktig side
Aprilia RS 125, 2006
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Re: Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Post by StenR »

Hva slags felg er det du setter på? Er det originalfelg til samme årsmod? Hvis ikke, kan det hende du trenger andre spacere. Tror f.eks at F2 og F3 har litt forskjellige spacere, uten at jeg skal være påståelig på det. Sjekk evt. delenr. på Bikebandit. Vær også obs på rekkefølgen du drar til boltene. Sjekk manualen din. Fra hukommelsen tror jeg det er stram venstre pinch-bolter (de helt nede på gaffelen). Stram bolten på akselen. Rugg sykkelen skikkelig på framhjulet, så gaflene evt. får hoppe dit "de vil". Stram høyre pinch-bolt. Kan hende det hjelper, men synes det er rart at det skal ha så mye å si at det faktisk går skikkelig trått. Du har ikke byttet klosser samtidig? Noen ikke-oem klosser har ikke plass til antiskrikplater i tillegg til klossene (da de er nye vel og merke).
øyvind
Posts: 179
Joined: 23 Jan 2007 22:01
Location: ørje

Re: Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Post by øyvind »

det ble en god del bedre etter at jeg fikk kjørt litt :)
Aprilia RS 125, 2006
Honda cbr 600rr 2004, banesykkel
Honda VTR 1000 sp1, 2000
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Bremsene foran klyper selv om jeg ikke bremser

Post by Babelfisken »

øyvind wrote:Hei

Har nettopp skiftet framfelgen på cbr'n, men jeg sliter med at bremseklossene sitter innat bremseskivene selv om jeg ikke holder inn bremsen. Når sykkelen står på depotstøttene så er det så vidt forhjulet går rundt når jeg prøver å spinne det. Hva kan jeg gjøre for å forhindre dette?
Sjekk rotasjonsretning. Dersom du har snudd hjul og byttet om spacere passer det nesten akkurat, men ikke helt.
Sjekk at klossene sitter rett i kaliper.
Sjekk at du har noe luft i veske-reservoaret.
Post Reply