Syklister i trafikken...

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Syklister i trafikken...

Post by Rimol »

On topic igjenn:

Slenger meg på diskusjonen jeg og!
Sykelister som sykler i veibanen er noe det værste jeg vet! blir like forbannet og irritert hver gang jeg havner bak en i#%&t sykelist som sykler til jobb i 10 km/t og ligger midt i kjørebanen og det er jo umulig og kjøre forbi når det er tettbygd og veldig uoversiktlig langs veien.
Jeg blir jo liggende bak den sykelisten som ikke gidder å sykle på gang og SYKKEL stien som er 5m bred og ingen fotgjengere på! Er sykkelister virkelig så trangsynte at de ikke kjønner at de gjør bilister forbannet og irritert når de sykler slik? dette er jo ren idioti spør du meg. er sikker på at det kommer til å klikke for meg en dag og jeg kjører ned samtlige sykelister jeg ser i veibanen! er utrolig lei av late 50 åringer på sykkel som ikke klarer å tråkke i sikkelig engang. Hvis de så absolutt MÅ sykle til og fra jobb så gjør det på gang og sykkelstien da vertfall!
Ikke nok med det, nå skal de sette opp 4 ekstra bomstasjon i tr.heim bare for at sykelister skal få seg en ny gangbru! hvorfor i %¤&¤ skal bilister betale for at de skal få seg en ny og fin bru 500 meter fra en annen gang og sykkel bru! Øk avgifter på sykkel kjøp! pålegg samtlige med autopass brikke og lag bomstasjoner på sykkel bruene!

og helt til slutt, HA DERE AV VEIEN!!
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Syklister i trafikken...

Post by tshansen »

=D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Syklister i trafikken...

Post by Babelfisken »

Til Rimol og andre sykkelhatere:
Dere er vel klar over at i det bilistene fikk viljen sin og gjorde syklister rettsløse alle andre steder enn på hovedveien så dyttet dere også syklistene ut i denne.
Sykler man på sykkelsti som går langs en forkjørsvei der en liten boligvei kommer inn har man full vikeplikt alle veier for alle typer trafikanter.
- på fortau har de vikteplikt for allt og alle,
- på forgjengerfelt har de vikeplikt for alt og alle
Iht til trygg trafikk skal man i fotgjengerfelt gå av se seg for og gå over til sykkelstien fortsetter på den andre siden.
Myndighetene har da også konsekvent bruk kun fotgjengerfelt der nærmest rene sykkelstier krysser enhver fillevei. Her gjelder dermed heller ikke vanlige siktregler for anleggelse av kryss så mange er svært uoveriktlige og farlige.
Tror ikke det er aktuellt for mange som skal til å fra jobben med typisk 10-20km hver vei, eller hvordan ville dere føle dere om dere skulle gå av MC ved hver lyskryss og trille den over?


Det eneste stedet syklistene ikke er rettsløse er nettopp i hovedveibanen, med eller uten eget sykkelfelt (som det alltid står parkert varebiler i)
Så skyld dere selv og dunk dere i hodet, for det er bilistene selv som har mast fram denne fantastiske løsningen.

Legg til at sykkelstier har den ekle uvanen at de bytter side av hovedvei et uendelig antall ganger, helst med fotgjengerfelt som kryssing.
Dere visste vel at mens vi motorsyklister skriker opp når hovedveiene ikke er feid 15 April er syklistene heldig om sykkelstien noen gang har vært feid etter at den ble laget?

Bare noen tanker fra en motorsyklst som gliser hver gang han triller forbi en lang kø med en syklist i front.
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Syklister i trafikken...

Post by Galilee »

Babelfisken wrote:Til Rimol og andre sykkelhatere:
Jeg for min del hater ikke sykler. De har rett til en plass i trafikken som alle andre.

Det jeg ikke liker er at mange sykliser ikke skjønner at de også har PLIKTER i trafikken.

En av dem er å slippe fram raskere trafikk.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Syklister i trafikken...

Post by Baron von Waffel »

Jeg hater ingen i trafikken. Men jeg misliker sterkt at noen legger så sterke følelser inn i sin trafikantrolle. :twisted:

Jeg misliker også alle de som er egoister og bare er opptatt av seg og sitt i trafikken og ikke ser seg som en del av et system som skal samspille. Som syklist både med og uten motor er jeg opptatt av at andre syklister oppfører seg så de får respekt i stedet for å skjemme ut hele gruppen. Og om jeg skal generalisere så er de verste tohjulingene:

Treningsgrupper som ikke bryr seg om plikten til å slippe forbi de som kommer bakfra. Trafikkreglenes § 12 nr. 4

Fortaussjonglører, som veksler mellom fortau og kjørebane og satser på at andre alltid tar hensyn til dem.

Mopedscooterførere. De kjører som om de er motoriserte tråsyklister av den bevisstløse sorten.

De R-sykkelførere som bare fokuserer på teknisk dyktighet og ikke på alle de andre faktorene som tilsier at de likevel er mye hyppigere innblandet i ulykker. Hvis de bare får et kick i hastigheter over 150 får de sørge for å holde seg på bane hvis de er avhengige av å få sånne kick stadig vekk.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Syklister i trafikken...

Post by Lølle »

Du har rett i mye av det du sier, bablefisken.
Problemet er som Galilee påpeker; de glemmer sine plikter.
Dvs, de gir blanke i dem når de sykler sammen. Syklister i bysentrum er et eget kapittel.
Klart syklistene skal være i veibanen hvis de ønsker det og det ikke er fornuftig å ty til sykkelsti. Trening blir dårlige geier på sykkelsti med masse grus, barnevogner og fotgjengere. En enslig syklist skaper ingen problemer, de skal man bare passere på fornuftig vis.
Når flere kommer sammen og danner lange, brede saktegående grupper er det de som er problemet og de bør innrette seg etter det.
Hadde de lagt seg inn og hjulpet til, hadde nok bilister tatt sitt hensyn bedre også. Så lenge syklister i flokk insisterer på å motarbeide, må de regne med at de ikke blir tatt hensyn til også.
Image
Image
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Syklister i trafikken...

Post by moonlit »

Dominator wrote:Jeg sykler til jobben hver dag, men heldigvis kun på G/S-veier. Mange medsyklister er ikke klar over at de faktisk har vikeplikt i gangfelt når de sitter på sykkelen. Kombinert med en illusjon av at man deltar i birkebeinerrittet på vei til jobben kan det fort oppstå konflikter. For å vri litt på problemstillingen er det noen bilister som ikke vet at de har vikeplikt for gående og syklister som krysser veien bilisten skal svinge inn i. Senest her om dagen var det en kvinnelig bilist som sneiet forhjulet mitt... [-X
Står at du bor i bærum... jeg bor i sentrum, men har sykla til/fra Fornebu et par ganger i rushtida. Det er jo HELT TEXAS på sykkelvei 1 fra Aker Brygge og til Lysaker! De har tilogmed satt opp skilt om at du ikke kan sykle fortere enn 25 km/t et par steder der, og folk tenker iallfall ikke over at de ikke har lov til å passere fotgjengere der i mer enn tilnærmet gangfart når de ligger i grupper og skal vinne over de andre for å komme først hjem til middag :)

Jeg sykler fort selv, for all del, men om jeg ikke har tid til å bremse for fotgjengere sykler jeg heller i veibanen. Har en bærtbært på sykkelen, men stort sett blir folk å stoppe opp og snu seg for å se hva den rare lyden er, fremfor å velge en side å gå til :)

maelling wrote: Ellers merker jeg meg det samme med syklister som på død og liv skal ligge i veibanen og ikke på fotgjengerfeltet. Dette gjelder særlig racingsyklister, mens offroadsyklistene gjør litt begge deler. Selv ligger jeg bestandig utenfor veien når jeg er syklist, og gir ofte racingsyklister og andre som ligger i 30 i 70 sonen et skarpt blikk og noen heftige armbevegelser for å si hva jeg mener når jeg kjører mc\scooter forbi. Så senest her for noen uker siden at en racingsyklist ble forbanna da en bil kjørte forbi, slik at det virkelig kokte over for vedkommende, noe som kom til uttrykk via fingre og heftig kroppsspråk. Da lå jeg bak med tohjulingen og skulle forbi. Da lå ikke vedkommende lenger på siden av veien, men faktisk midt i veien og litt til venstre etter det akkurat der hvor MC'ene ligger. Det virker ut som racingsyklistene mener de eier veien, og vi må pent innrette oss.

Syklister synes jeg uansett ikke har noe å gjøre på offentlig vei, men det ser ikke ut som man fra myndighetenes side har planer om å gjøre noe med det. Det ser mer ut som de faktisk vil ha syklistene i veibanen.
Heller syklister i veibanen enn bilister.

Jeg ligger ofte i veibanen i både 70/80-sone (da oftest på landeveier) og ofte midt i feltet også, for å forhindre biler i å prøve å komme forbi. Det er den ENESTE muligheten for å unngå mange farlige situasjoner. Om du ikke liker det, får du heller bli hjemme.

Når jeg gjør det, får biler får pent bremse og ligge bak meg til det kommer et sted hvor de enten kan kjøre forbi eller jeg kan dra inn til siden og slippe forbi. Jeg har ingen problemer med å bremse ned for syklister når jeg kjøre bil selv.

Løsningen på dette er å opprette egne sykkelfelt på høyre side av veien. Gang/sykkelstier er uaktuelt mange steder, og fortau er som oftest så dårlig vedlikeholdt at det ikke er aktuelt å sykle der, i tillegg til at det ofte er fotgjengere på fortauene (merkelig nok!). Så av og til flytter jeg meg fra sykkelstien og ut i veibanen, enten pga. dårlig vedlikeholdt asfalt eller mye fotgjengere.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Syklister i trafikken...

Post by Rimol »

moonlit wrote:Jeg ligger ofte i veibanen i både 70/80-sone (da oftest på landeveier) og ofte midt i feltet også, for å forhindre biler i å prøve å komme forbi. Det er den ENESTE muligheten for å unngå mange farlige situasjoner. Om du ikke liker det, får du heller bli hjemme.

Når jeg gjør det, får biler får pent bremse og ligge bak meg til det kommer et sted hvor de enten kan kjøre forbi eller jeg kan dra inn til siden og slippe forbi. Jeg har ingen problemer med å bremse ned for syklister når jeg kjøre bil selv.
:smt021
Det er jo faktisk DU som lager farlige situasjoner som sykkelist når du sykler slik! Veibanen er forbeholdt motoriserte kjøretøy og ikke tullinger som framprovoserer farlige situasjoner og sinte bilførere!
Har du ingen respekt for medtraffikanter og gir totalt F i at andre som kansje har det travelt så har du ingenting på veien å gjøre, verken som bilist, mc kjører eller sykkelist. da får du heller ta buss!
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Syklister i trafikken...

Post by moonlit »

Rimol wrote:
moonlit wrote:Jeg ligger ofte i veibanen i både 70/80-sone (da oftest på landeveier) og ofte midt i feltet også, for å forhindre biler i å prøve å komme forbi. Det er den ENESTE muligheten for å unngå mange farlige situasjoner. Om du ikke liker det, får du heller bli hjemme.

Når jeg gjør det, får biler får pent bremse og ligge bak meg til det kommer et sted hvor de enten kan kjøre forbi eller jeg kan dra inn til siden og slippe forbi. Jeg har ingen problemer med å bremse ned for syklister når jeg kjøre bil selv.
:smt021
Det er jo faktisk DU som lager farlige situasjoner som sykkelist når du sykler slik! Veibanen er forbeholdt motoriserte kjøretøy og ikke tullinger som framprovoserer farlige situasjoner og sinte bilførere!
Har du ingen respekt for medtraffikanter og gir totalt F i at andre som kansje har det travelt så har du ingenting på veien å gjøre, verken som bilist, mc kjører eller sykkelist. da får du heller ta buss!
Du fortjener ikke å ha førerkort.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Syklister i trafikken...

Post by KiM »

moonlit wrote:...jeg kan dra inn til siden og slippe forbi. Jeg har ingen problemer med å bremse ned for syklister når jeg kjøre bil selv.
Det blir ofte sagt at de som kjører sakte (60 i 80-sone, 30 i 50-sone) er de som lager farlige situasjoner. De som ikke klarer å opprettholde fartsgrensen har ingenting i veibanen å gjøre. Syklister har ingenting å gjøre i veibanen i sentrumskjernen eller de mest trafikerte veiene da de bare lager mer kø. Landevei er litt annerledes, for der er det uansett ikke muligheter til fortau eller gang- og sykkelvei. Men som du selv skriver så må de som kjører sakte legge seg inn til siden for å slippe andre trafikanter forbi.

Problemet er selvfølgelig ikke bare syklistene, men også mangel på sykkelveier. I tillegg må man dersom man skal sykle, stå opp litt tidligere slik at det ikke er full pedal om morgenen og utsette middagen ti minutter på ettermiddagen. Det gjelder for syklister som mcer, de som skal kjøre fort/uforsvarlig i tett trafikert vei/gang- og sykkelvei får gjøre det på bane eller på en spinningsykkel.
ingen KiM, ingen kos
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Syklister i trafikken...

Post by Lord Erik »

Stiller meg med eneRmiK her. Sykkelstiene inn til sentrum her i Bergen er en vits, noe som sikkert gjør det mindre attraktivt for syklister å skulle holde seg på dem. De fleste andre stedere er stiene ikke-eksisterende. For min del må de gjerne dele veibanen med resten av oss, men da er det viktig at syklistene innser det at de er relativt trege i forhold til alle bilene. De fleste bilister ikke syntes det er "ok" å ligge i 50 km/t i 60-sonen.

Desverre så har jeg fremdeles til gode å oppleve en syklist som slakker av på farten eller stanser for å slipper forbi biler. Når man skal kjøre forbi en sykkel med bil så trenger man relativt god plass dersom sykkelen insisterer på å ligge i toppfart under hele forbikjøringen.

EDIT: Når det er sagt så syntes jeg det er flott at folk tar sykkelen fatt og får litt trim i stedet for å kjøre absolutt alle steder. For mange er dette den eneste treninger de får i løpet av dagen.
Last edited by Lord Erik on 17 Jun 2009 13:59, edited 1 time in total.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Syklister i trafikken...

Post by Baron von Waffel »

Rimol wrote:Veibanen er forbeholdt motoriserte kjøretøy og ikke tullinger som framprovoserer farlige situasjoner og sinte bilførere!
Her tar du ganske enkelt feil. Og de som tar feil, blir korrigert, og nekter å innse det, er .......
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Syklister i trafikken...

Post by Lølle »

Baron von Waffel wrote:
Rimol wrote:Veibanen er forbeholdt motoriserte kjøretøy og ikke tullinger som framprovoserer farlige situasjoner og sinte bilførere!
Her tar du ganske enkelt feil. Og de som tar feil, blir korrigert, og nekter å innse det, er .......
Du kom meg i forkjøpet, det er en farlig og litt småteit misforståelse at veien er for motor. Den er tilogmed for fotgjengere hvis ikke annet er sagt eller lagt til rette for.
Image
Image
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Syklister i trafikken...

Post by xadox »

Skal jeg krysse fotgjengerfeltet og det er grønt for fotgjengerne og det kommer en syklist i fart for å krysse over uten å gå av sykkelen kan bare drite i at jeg stopper opp og slipper ham forbi... MANGE syklister som mener at vi SKAL stoppe...
1.3.1.2
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Syklister i trafikken...

Post by Lord Erik »

xadox wrote:Skal jeg krysse fotgjengerfeltet og det er grønt for fotgjengerne og det kommer en syklist i fart for å krysse over uten å gå av sykkelen kan bare drite i at jeg stopper opp og slipper ham forbi... MANGE syklister som mener at vi SKAL stoppe...
Og det er forsåvidt din fulle rett, ettersom en syklist på hjul har vikeplikt. Men det høres litt risikabelt ut likevel. ;-)
Post Reply