Størrelse på kjørejakke, litt liten el litt stor?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
freekoftheweek

Størrelse på kjørejakke, litt liten el litt stor?

Post by freekoftheweek »

Skal kjøpe min første jakke, men havner i en mellomstørrelse mellom small og medium. Sjekket senest idag med en nabo som parkerte sykkelen sin og beskytterne på armene hans kunne lett vris rundt på overarmen. Han mente det ikke var noe poeng at de skulle sitte tight på albu/underarm da de ville hindre bevegeligheten. Men i ett ulykkestilfelle vil man ikke da risikere at de vrir seg vekk fra albuen?
Den jakken jeg er mest intressert i er i medium og sitter bra på skuldrene, men er litt løs rundt armene selv på max instramming. Har ikke forsøkt uten innerforet, men hadde kun tynn tskjorte på under. Mulig den blir enda løsere uten for, selv om dette virket tynnt. Har ikke hatt muligheten til å prøve så mange jakker da de butikkene jeg har vært innom i Oslo har hatt begrenset utvalg i jakker og størrelser. Tenkte legge ca 2500 i jakke
Samme med hjelm. Ifølge målene på hodet mitt skal jeg ha M, men der jeg så på hjelm fikk jeg beskjed om å kjøpe S. Hadde den ikke på så lenge,men føltes som om hodet skulle forandre form... Går de seg til veldig etterhvert? Tips til hjelm rundt 2000kr og sted med utvalg i nærheten av oslo?
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Re: Størrelse på kjørejakke, litt liten el litt stor?

Post by Galilee »

Hvis det bare er beskyttelsen som bekymrer deg så kjøp løse albuebeskytter som du har rett på kroppen, så velger du jakken som du liker best.

....evt. sånn 'rustning' som har albu- bryst- rygg- og skulderbeskyttelse.

Når det gjelder hjelm så vet jeg ikke om så mange butikker inni oslo, men Hof-MC har bra utvalg av modeller i butikken, og stort sett alle størrelsene inne. Fin tur dit også hvis du kjører via Vestfossen og Eidsfoss.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Évike
MC: Yamaha Virago XV750

Post by Évike »

Et lite OBS ved å kjøpe hjelm på Hof: Det hender de selger hjelmer som er godt gamle der. Sjekk merket med produksjonsår og styr unna de som er mer enn 2-3 år gamle. Forøvrig er Hof et flott sted hvor jeg også har kjøpt endel utstyr.

Her i dette landet er det sjelden jeg svetter mye, så i min Gore-Tex kjørejakke er det god plass til ekstra gensere. Vurderer sterkt å kjøpe meg en mer sveisen skinnjakke for bruk på de ekstra varme dagene.
Besøk oss gjerne i NAF MC VESTFOLD: http://www.nafmc.com
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Hvorfor skal man unngå en ubrukt hjelm som har vært lagra et par år?
Om den har stått uten eske i et vindu i 2 år kan jeg skjønne det, men ellers?
Det eneste problemet jeg kan se er at hjelmen kan være "utdatert" mht. modell, farger etc.
esstrom
MC: Kjører en Honda Magna 750 94 modell, kjempesykkel med kruttmotor og fine kjøre egenskaper:)

Post by esstrom »

Isoporen kan vel bli hardere, vet ikke om ytterskalle også blir det, bare ren spekulasjon, men er vel kansje dette hun sikter til.
LEctOR
MC: Honda CB900 Hornet

Post by LEctOR »

Gortex pleier som regel ikke sitte "tight". Noe derimot skinndress skal gjøre.
Altid greit å ha mulighet til å ha en genser under jakka. Ikke like varmt hver dag her i Norge.
Men vil vel tro at desto tightere jo bedre er det om det skal gå galt. Var i kollisjon med min gortex dress,
fikk skrubbsår på knee av beskytelsen :P Dette fordi den ikke sitter helt inntil sånn ei skinnbukse vil gjøre.

Ta det du føler er best bare den ikke blir så stor så du svømmer i den ^^;
Honda CB 900 Hornet 2004 :smt077
freekoftheweek

Post by freekoftheweek »

Han som solgte acerbis jakka, som jeg syntes var desidert finest, mente den satt som den skulle. Men de to andre stedene jeg titta anbefalte de mye tightere jakker. Men enten så var de rett og slett kjipe eller så kosta de mer enn jeg har lyst til å legge ut. Skinn blir nok aldri aktuelt for min del da jeg gjerne vil ha en jakke som er litt mer nøytral. Er bare mc folk og fetisjister som bruker skinn.
Har desverre ikke fått i havn A lappen enda så det er ikke rare fartsvinden som kjøler i 65km/t. Og Devold Expedition holdt varmen under en HH jakke når jeg begynnte å kjøre scootern igjen på slutten av vinteren. Vet at man risikerer steining for å bruke kjørejakker på moped, men manglende kraft har en tendens til å kompenseres med guts og jeg er like usynlig i trafikken som de med 100-170hk. Asfalten er like hard uansett hva man satt på før man traff den også. Når lappen er i boks blir det nok ikke tung sykkel med en gang, men greit å ha utstyr som kan brukes når det blir oppgradering av kjøretøy. Papphjelmen er første som må byttes ut
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

esstrom wrote:Isoporen kan vel bli hardere, vet ikke om ytterskalle også blir det, bare ren spekulasjon, men er vel kansje dette hun sikter til.
I følge Arai (som er en ledende produsent) bør du bytte hjelm etter 5 års bruk, eller hvis det har gått mer enn 7 år siden datomerkingen. Dette fordi isoporen (innerskallet) herdes over tid, og vil til slutt bli for hardt til å ta opp energien i et sammenstøt.
erazar
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250

Post by erazar »

freekoftheweek wrote:Vet at man risikerer steining for å bruke kjørejakker på moped, men manglende kraft har en tendens til å kompenseres med guts og jeg er like usynlig i trafikken som de med 100-170hk. Asfalten er like hard uansett hva man satt på før man traff den også.
Hva gjør mest vondt? Steining eller tryning? Jeg vil klart anbefale deg å kjøre med kjøreustyr, om noe skulle skje tror jeg ikke du ville angre. Samtidig er kjøreklær laget for å nettop være kjøreklær noe som betyr at de til tider kan være ganske praktiske for kjøring. (mulighet for lufting om det er varmt, mulighet for å snøre sammen om det er kaldt og noe tåler også ganske mye vann) Om du kjører samme hvordan været er tror jeg du kommer lengst med en behagelig goretexjakke. Det er en stor fordel om du ikke kan vri beskyttere så veldig mye, som de andre nevner så vet du aldri hvordan du eventuelt treffer asfalten, da kan det være greit at beskytterne er på rett plass uansett.

En jakke som føles alt for trang og som du allerede er litt skeptisk til med tanke på eventuell steining kan kanskje bli mindre brukt enn en jakke som er god å ha på? Uansett burde en kjørejakke med litt bevegelse i beskyttere fungere bedre enn HH jakken.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
Post Reply