Det er Linsa/Objektivet som er det viktige.
Mtp "huset" må man tenke på megapixel'r ... hvor mange trenger man? Jeg klarer meg med 6... Skal man ikke printe ut på 3x3 meter plakater (satt litt på spissen) så trenger man ikke 10,12+++ megapixler.
Autofokus: Har huset motor for dette eller må du bruke objektiv med motor?... Dette vil som regel ikke være det store problemet, da man nesten alltid finner objektiv med de spesifikasjonene man ønsker ... MED autofokus motor. Finnes dog eldre objektiv uten denne og da må man bruke manuell fokus om man ikke har autofokus motor i huset.
Huset: Hvilket passer i DINE hender? Ta en runde å tafse litt på dem... se hvilke(t) som ligger best i hånda... hvilket som funker for deg med tanke på å operere knapper og slike ting...
Canon sine kamera ble for "små" i mine hender... Nikon falt mer naturlig å holde i...
Canon og Nikon er nok de merkene de fleste har...
Canon EOS 450 et alternativ
Nikon D40, D60 eller D80 er alternativ
Jeg har Nikon D40, kjøpt på Coop som pakke til 2495,- tror jeg det var. Nei, det er nok ikke det nyeste huset med allverdens voldsomme avanserte innstillinger... MEN det var billig, tar gode bilder, har mer enn nok innstillinger for meg i dag... Kjøper heller objektiv og når D40'n begynner å begrense meg for hva jeg vil, så kan jeg heller bytte ut huset med et nytt

Jeg er for all del ingen ekspert innen dette området, men gir deg bare mine synspunkter