hjelp til kjøp av div

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
FunSize
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07

Re: hjelp til kjøp av div

Post by FunSize »

Når det gjelder kamera så har, i mine øyne, selve huset ikke allverdens å si...
Det er Linsa/Objektivet som er det viktige.

Mtp "huset" må man tenke på megapixel'r ... hvor mange trenger man? Jeg klarer meg med 6... Skal man ikke printe ut på 3x3 meter plakater (satt litt på spissen) så trenger man ikke 10,12+++ megapixler.
Autofokus: Har huset motor for dette eller må du bruke objektiv med motor?... Dette vil som regel ikke være det store problemet, da man nesten alltid finner objektiv med de spesifikasjonene man ønsker ... MED autofokus motor. Finnes dog eldre objektiv uten denne og da må man bruke manuell fokus om man ikke har autofokus motor i huset.
Huset: Hvilket passer i DINE hender? Ta en runde å tafse litt på dem... se hvilke(t) som ligger best i hånda... hvilket som funker for deg med tanke på å operere knapper og slike ting...
Canon sine kamera ble for "små" i mine hender... Nikon falt mer naturlig å holde i...

Canon og Nikon er nok de merkene de fleste har...
Canon EOS 450 et alternativ
Nikon D40, D60 eller D80 er alternativ

Jeg har Nikon D40, kjøpt på Coop som pakke til 2495,- tror jeg det var. Nei, det er nok ikke det nyeste huset med allverdens voldsomme avanserte innstillinger... MEN det var billig, tar gode bilder, har mer enn nok innstillinger for meg i dag... Kjøper heller objektiv og når D40'n begynner å begrense meg for hva jeg vil, så kan jeg heller bytte ut huset med et nytt :)

Jeg er for all del ingen ekspert innen dette området, men gir deg bare mine synspunkter :)
07 Yamaha FZ6-S :D
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Megapixler er ikke alt, men jo flere jeg kan få jo gladere blir jeg. Når jeg tar frem 300mm og skal ta bilder som er langt vekke er de kjekke å ha. Men bildestabilisator (IS) er enda viktigere.

Det viktige med kamerahuset er som jeg var litt inne på tidligere, brukervennlighet. Når jeg skrev at jeg hadde ok kontroll på kamera så mente jeg funksjonene som det kan tilby. Viktig poeng fra FunSize dette med hvordan det ligger i hånden. Du bør nesten kjenne på det selv. Dersom jeg skulle kjøpt nytt i dag hadde jeg kjøpt Alphaserien til Sony (f.eks A200) eller Nikon D40 eller D60.
ingen KiM, ingen kos
Carlsberg
MC: Yamaha FZ6N 2007

Post by Carlsberg »

Kamera
Har du vurdert kompaktkamera istedenfor speilrefleks. Canon PowerShot G10 er et veldig bra kamera, kjenner en fotograf som også bruker dette, når hun ikke tar med speilrefleksen. Dette kameraet sies vistnok å være det nærmeste speilrefleks man kan komme...
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=380444

Det kommer jo an på bruken, og om man ønsker muligheten for å skifte objektiver osv. Men G10 er et veldig bra kamera som er lett å ha med seg overalt. Jeg har selv G9, versjonene før G10, og er strålende fornøyd.

For flere år siden så kjøpte jeg et speilrefleks kamera, men det ble for stort til at jeg gadd å ta med det rundt. Greit i selskap osv hvor man planlegger å ta bilder. Men de beste bildene blir ofte der man bare har med seg kameraet uten og "planlegge" bildene.
Image
FunSize
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07

Post by FunSize »

eneRmiK wrote:Megapixler er ikke alt, men jo flere jeg kan få jo gladere blir jeg. Når jeg tar frem 300mm og skal ta bilder som er langt vekke er de kjekke å ha. Men bildestabilisator (IS) er enda viktigere.
Hvorfor er de, megapikselene, kjekke å ha ved bruk av en 300mm ???
07 Yamaha FZ6-S :D
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

FunSize wrote:Hvorfor er de, megapikselene, kjekke å ha ved bruk av en 300mm ???
Når jeg tar bildene inn på pcen har jeg mulighet til å se det jeg zoomet inn på. F.eks hos min far ser vi rett bort på flere fjell (Løvstakken, Ulriken, Fløyen ++ for lokalkjente). Mitt D40 har 6MP, tok bilde med det og kunne da litt kornete se folk på fjellene. Prøvde en kompis sitt D40x som har 10MP og da var personene mye klarere.
ingen KiM, ingen kos
icemanx
MC: 1998 Ducati 748 SPS

Post by icemanx »

eneRmiK wrote:Megapixler er ikke alt, men jo flere jeg kan få jo gladere blir jeg. Når jeg tar frem 300mm og skal ta bilder som er langt vekke er de kjekke å ha. Men bildestabilisator (IS) er enda viktigere.

Det viktige med kamerahuset er som jeg var litt inne på tidligere, brukervennlighet. Når jeg skrev at jeg hadde ok kontroll på kamera så mente jeg funksjonene som det kan tilby. Viktig poeng fra FunSize dette med hvordan det ligger i hånden. Du bør nesten kjenne på det selv. Dersom jeg skulle kjøpt nytt i dag hadde jeg kjøpt Alphaserien til Sony (f.eks A200) eller Nikon D40 eller D60.

må korrigere deg litt her.. megapixler er bra , men får du for mange i forhold til bildebrikken/sensoren du har så kan dette resulterer i støy..

videre så er nok megapixler viktigere å ha ved vidvinkel en ved telezoom.. grunnen til dette er at når du har videre vinkel så vil du ha flere pixler tilgjengelig i bildet en ved zoom..

f.eks.. du står 1km unna en by og tar et bilde.. ved f.eks 8mpix så har hus x 10 pixler i bredde.. hvis du går opp til 20mpix så har du doblet antall pixler på det huset..

ved telezoom så har du antageligvis zoomet inn så mye at du har objektet du tar bilde av ganske stort i søkeren , og dermed "trenger" du ikke så mange...

hvis jeg skulle valgt dSLR i dag , så hadde det enten blitt canon ( som jeg selv bruker ) eller nikon.. grunnen til dette er at her er det "best" utvalg av optikk ( linser )..

Canon EOS 450D/500D og Nikon D50 er vel ca like iht bildekvalitet og generell ytelse..

videre er det viktig å prøve grepet i kameraet.. hvordan det sitter i hendene.. jeg bruker batterigrep på begge mine kamerahus for å få bedre ergonomi..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

vel... i dag kjøpte jeg affal iPod... 120GB... ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Carlsberg
MC: Yamaha FZ6N 2007

Post by Carlsberg »

Grattis, blir fornøyd med den hvertfall.

Men som jeg skrev over, ta en kikk på canon powershot G10. Vært å vurdere.
Image
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

kjerringa ville jeg skulle drøye litt med det kamera greine..så vet ikke hva jg gjør enda... skal ut med en del andre kroner nå og.. ny sofa, nytt dusjkabinett + ny kjøredress....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply