Crosshjelm fra biltema

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
icemanx
MC: 1998 Ducati 748 SPS

Crosshjelm fra biltema

Post by icemanx »

Kjedet meg litt i dag , og har lurt på hvordan det er å kjøre r-moped med crosshjelm.. så satte turen til biltema for å handle en for å teste..

Kan vel starte med litt info.. Den er laget av glassfiber , veier ca 950g +- og er godkjent iht. ECE 22:05. hva nå en det måtte bety..

Image
Image
Image
Image
Image

var ute å prøvde den en tur isted , og første inntrykk er at den sitter ikke like godt på hue som shoei hjelmen min.. men hva skal man forvente til en pris av 499,-

en annen ting var støyen.. nå har jeg ingen erfaring med andre crosshjelmer , men jeg fikk fysisk vondt i øra når jeg dro på pga støyen.. og det blåser ganske godt inne i den..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Re: Crosshjelm fra biltema

Post by RH racing »

mye av det du skriver der sier vel seg selv ;) hadde du briller + ørepropper? mistet selv visiret i ca 150km/t... var akurat som en brølte meg inn i øret....
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
RockeRolf

Post by RockeRolf »

At en hjelm ikke sitter godt på huet ditt har da vel nødvendigvis ikke noe med prisen å gjøre. Selv den dyreste Shoei sitter vondt på huet mitt.
Kommer an på om utforminga av egen skalle passer hjelmprodusentens form.
Derav det gamle og gode jungelordet "kjøp aldri en uprøvd hjelm"

Støynivået er nok en konsekvens av utforminga på disse hjelmene. Som et stort jævla luftinntak.
RH racing

Post by RH racing »

jeg er selv skeptisk til "billig" hjelmer... men fikk ikke tema hjelmene bra skryt på tv2 hjelper deg eller no sånnt? ikke no topp hjelm, men uansett... mener det var helhjelmen
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

icemanx
MC: 1998 Ducati 748 SPS

Post by icemanx »

hehe.. velger i hovedsak shoei hjelmen fremfor denne når jeg skal ut og kjøre selv.. nå blir det vel en og annen banedag med bil og skrensing der den skal bli brukt så total waste er det nok ikke..

brukte briller ( gamle slalombriller fra den gangen jeg drev på med alpint aktivt ) men ikke ørepropper.. ( det bruker jeg heller ikke når jeg bruker shoeihjelmen )..

kjøpte den mest bare for å teste hvordan "kvaliteten" var :P
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
RockeRolf

Post by RockeRolf »

To helhjelmer fra BT og Lidl kuppa heile skiten. En top of the line delingshjelm med solbrille fra Nolan til mer enn 10x prisen ble underkjent i slagtesten.

Den svenske importøren ble veldig italiensk i oppførselen da han skulle forsvare denne hjelmen.

Var på et svensk forbrukermagasin. Se egen sak om dette på mc24.no
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Jeg kjøpte Biltemas crosshjelm (XS) til fireåringen min for bruk til firehjuling (mini-ATV), og den passet han meget bra (han er vel litt tjukk i hue etter morra si :lol: ) Med den lave vekta, prisen, og forholdene den brukes, passer denne ypperlig. Dette var før Biltema fikk barnestørrelser. Crosshjelm til vanlig veikjøring er vel egentlig dødfødt uansett merke.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Her er en link til den Svenske testen som det blir snakket om i tråden:

http://www.biltema.no/info/news_b.asp?i ... mId=155469

Ganske interessant egentlig. Såpass oppsiktsvekkende resultater at min første reaksjon var "det må være noe feil eller mangelfullt med den testen", men testen virker tilsynelatende å være seriøs nok(?). En hjelm til 3600,- skal ikke være dårligere enn en til 600,-.
RH racing

Post by RH racing »

er vel som han sier med dette med solvisiret og... alt skal ha plass...

Post Reply