Sidevogn?

Prat om tung MC.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Sidevogn?

Post by rerell »

:-k

Image
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Sidevogn?

Post by Baron von Waffel »

Alt som er fast utstyrt med mer enn to hjul er bil. Eventuel åpen bil.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
vinc79
Posts: 62
Joined: 18 Sep 2007 18:40
MC: Ducati 916

Re: Sidevogn?

Post by vinc79 »

rerell wrote::-k

Image
:smt022 ](*,)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Sidevogn?

Post by supermons »

Med bildekk foran? Der har de rett og slett ødelagt sykkelen og lagd bil :(
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Sidevogn?

Post by Baron von Waffel »

Eller de har tatt konsekvensen av at en trehjulsbil skal skos som bil.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Sidevogn?

Post by PerTore »

Hvorfor bygges forstilling om så til de grader? Er det kun for og få på en bred felg med bildekk, eller har det andre fordeler?
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Sidevogn?

Post by knetrom »

De har vel tatt hensyn til at at kjøretøy med 2 bakhjul og et framhjul i ene "hjørnet" har en heller ustabil konstruksjon.
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Sidevogn?

Post by indianeren »

Arrghh..mistet hele det lange innlegget om sidevogner..
Dårlig håndtering av session timeout..

En kort summering:

Normalt sett har man alle 3 hjul på veien, dermed kan man med fordel bruke bildekk på en dedikert sidevognsykkel. Motorsykkeldekk slites fort og er dyre.

Det finnes "sidevogns-kit" til mange sykler.. men det er vistnok temmelig vanskelig å få det godkjent. Biltilsynet vil ha fabrikksgodkjente sidevogns-sykler.. men tror en sidevognsleverandør har fått litt progress på godkjenning nå.
Kun harley og ? har nye fabrikksgodkjente sidevognssykler. Eller endel gamle som er originalgodkjent med vogn..

En dedikert moderne sidevognsykkel har minimum en earles gaffel (helst "navstyring") med forsprang, kraftig hjelperamme, skivebrems, styring på sidevognshjul, elektrisk lean control etc. Jeg ville ikke satt en utdatert universal sidevogn på en moderne r-sykkel.. eller satt sidevogn på noe med aluramme ..
En R-basert sidevogn bør ha komponenter tilpasset R. Mener nå jeg da...men har aldri prøvd en moderne sidevognsykkel. :)

En sidevogn er temmelig usymmetrisk og kan ikke direkte sammenlignes med hverken 2 hjuling eller 4hjuling. Litt assiasjoner til ATV er det dog, siden man svinger i ønsket retning med styret og bruker aktivt kroppsvekten for å motvirke g-kreftene.

De fleste har aldri prøvd sidevogn.. og jeg antar at de fleste vil få litt sjokk første gangen de går fra 2 til 3hjul..

Det er litt elsk eller hat... eller litt av hvert..

Det er tungt, sliter på sykkelen, krever mere muskler.. trekker hhv høyre eller venstre avhengig av hjulspor, veiens helling, last, aksellerasjon, bremsing etc...og det kan wobble litt i lave hastigheter..
Og en viss frykt for utilsiktet hjulløft..
Endel av disse "egenskapene" er redusert i en moderne sidevognsykkel.. men jeg har bare kjørt gammelt.

Man må nok prøve det for å få en formening og ta tiden til å lære kjøre.. for så å finne ut om det er en varig kjærlighet..

Det går ganske radig unna med en sidevogn..(og kan tenke meg at en moderne sidognsykkel går skikkelig unna i svingen).. det er fantastisk lett å pakke, plass til passasjer, barn, hund, hest, katt.. og moro med noe nytt etter 130K++ (?) på 2 hjul.. For meg en "sidevognsekvipasje" noe "mere" enn bare en sykkel..

Det sliter endel på sykkelen dog.. men kan hive av vogna på 20minutter hvis jeg skal ut på en lengre solotur. Kjørte 60 mil med passasjer på mandagen etter pinsen..over suleskar til lysebotn og hjem igjen over Tonstad. Det var bare i de tyngste oppoverbakkene det gikk merkbart saktere enn som solosykkel.. men nå er jo dette en 65 år gammel sykkel da. Men følger trafikken og fartsgrensene iallefall...
Sidevognen trigget et trøtthetsbrudd på styrestammen, men det var langtidsbelastning (70K) og dårlig stålkvalitet som er grunnen..
Gaffelen er nyprodusert, men de har kjipet litt på produksjonen med myke kinarør... istedenfor 4130 kvalitet som originalt...
Drar på 5 dagers tur til danmark på fredagmorgen..hvis vi får tigsveiset gaffelen idag/morgen.


Mht hva som er "pent" eller "styggt" så er vel det ganske personlig eller gruppepress vil jeg tro..
Plastic wrapping er nødvendigsvis ikke penere enn ekte stål og enklere former..(har begge deler selv)...

Men.. det er vel kanskje litt som fotballinteresse tenker jeg..
Selv om de fleste knappt har sparket en ball, så blir de "fotballinteressert" fordi "alle" andre er det...:)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Sidevogn?

Post by supermons »

Må innrømme at jeg fikk rimelig sjokk i første svingen med sidevognssykkel :P Er vel også stor forskjell på hvordan de er å kjøre i forhold til om det er drift på sidevognshjulet. Det hadde heldigvis den jeg kjørte, og ifølge eiern var denne mye lettere å kjøre enn gamlesykkelen hans som ikke hadde det.

For min del var det artig å prøve, men jeg kommer nok ikke til å erstatte sykkelen min med en sidevognssykkel med det første ;)
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Sidevogn?

Post by rerell »

8)

Image
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Sidevogn?

Post by indianeren »

Ser ikke helt for meg å permanent bytte fra 2 til 3 hjul nei..
Derfor er det greit å kunne huke av sidevognen...eller ha flere motorsykler..:)
Post Reply