vise deg i trafikken..

Prat om tung MC.
TageSK
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.

Re: vise deg i trafikken..

Post by TageSK »

SoloTwin wrote: Jeg får bare gjøre meg opp en egen erfaring forhåpentligvis neste år, og se hvor "snille" Italienerne er med meg som mc. Men jeg regner med å bli sett - selv uten vest.
Joda, det blir du. Og bilistene her er vant til to-hjulinger på en helt annen måte enn i Norge (ingen bilist her i landet er uten erfaring i det å kjøre scooter eller MC). Men du må ikke nøle, plassen du har i trafikken er det mange andre som vil ha - nøler du er du forbikjørt selv om det ikke er plass. Venstre hjulspor (ikke høyre!) er ditt hjem.

Jeg vet ikke om vest hjelper, og å diskutere det hjelper hvertfall ikke. Men dersom det i én situasjon av én million hjelper og øker sjansen for at han ser meg i sitesynet, da er det verdt det for meg. Selv om Hustruen hater den fordi den er så stygg.
Har et par på besøk som leier MC av meg denne uken. Hun (passasjer) bruker en oransje vest (mon tro om de er fra Norge :-) ) De stikker seg ut i trafikken som en sår tommel (Herregud så stygg den vesten er, selv om det står HD på den (men de leier en Transalp :-) )).

Dersom du kommer på ferie til Italia, og passerer Toscana - ta gjerne kontakt så kan vi spise lunch sammen.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Vi skal nok ikke lenger enn til Como sjøen og Guzzis hjemplass; Mandello, og det er vel bare der vi kommer til å være.
Vi skal være med noen som har kjøpt seg leilighet der, også skal vi sikkert få hilse på kona og dattera til Agostini. ;) Bare synd at han selv "dog" i år... :( Hadde vært veldig spennende å få hilst på racing-legenden.

Men takker for tilbudet. Kan jo hende vi tar andre deler av Italia ved en senere anledning og da er det ikke utenkelig at man kunne hilst på hverandre. :)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
TholoRacing
MC: Har nylig solgt min kjære CBR - neste sesong : YZF-R6.

Post by TholoRacing »

Kjører med skinndress med sterke kontraster. Og så kjører jeg som om alle bilister er ute etter og ta meg.
Refleksvest er tull i mine øyne, det gir en falsk trygghet, og i mange tilfeller blir du ikke sett bedre i det hele tatt.

Kjøre med konstante fjernlys er vel heller ikke det rette, da dette, som Gixxermann sa, vil irritere de du møter, og de du ligger bak.

Ellers er jeg særdeles årvåken når det er mye trafikk rundt meg, og prøver og tenke noen sekunder fremover, slik at jeg best kan forberede meg på situasjonen, fks. ved kjøring på motorvei, og bil kommer inn på motorveien.

Eirik
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Jeg mener ikke at man skal kjøre med fjernlys ALLTID, bare når det er tett trafikk og det er ekstra stor fare for ikke å bli sett (f.eks. når man tråkler forbi køen). På høylys dag er det uansett ingen som blir direkte blendet selv om du kjører med fjernlys. Du stikker deg bare litt mer ut i trafikkbildet - og det er alltid en fordel når man er en myk trafikkant.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
rerell

Post by rerell »

Är det lagligt med "headlight modulators" i Norge?
SveinT
MC: Honda V65 Sabre -84, V45 Sabre -83, 750 Interceptor -84, CB750F2 -82, VFR750F -97, Suzuki GS1000 -78, Suzuki GS750B -77

Post by SveinT »

Heisann :)

Jeg har studert en del av meningene i denne tråden ,
om hvordan bli sett i trafikken...
Jeg er ganske på linje med hva som står her:

http://www.klikk.no/motor/mc/article275582.ece

----------------------------------------------------

Det å observere selv , og legge til rette slik at man har gode muligheter
til å bli sett, og ikke stole for mye på andre trafikanter,
er et mye bedre utgangspunkt enn å regne med at andre ser DEG !
De fleste som kjører bil og som har lappen, er det lite problem med,
så er det et lite mindretall som en ikke helt vet hvor man har hen..
Og som ikke retter konsentrasjonen mot kjøringen i for stor grad,
men blir forstyrret eller lar seg forstyrre av andre ting. Mulighetene er mange.

Det er altså disse man skal forsøke å fange oppmerksomheten til,
ved å bruke en refleksvest, bak et forhåpentligvis godt frontlys.. Jaja....

Vi kan jo spinne videre og diskutere dette med et litt ironisk skråblikk....
Hvorfor stoppe ved refleksvesten ?
Nå har det også kommet på markedet bremselys til å montere på bakre del av hjelmen,
så nå kan du kjøre med bremselys i bakhue' også !! ;-)
Hvorfor ikke ta steget fullt ut ?
Hvis det handler om å bli sett, så smell til skikkelig.
Hva med et roterende lys montert på toppen av hjelmen, a la de som er montert
på anleggsmaskiner ? Må vel være helt toppers det ?
Du blir jo lagt skikkelig merke til !! Garantert !
:lol:
Eksempel :
http://www.strobelights.com/super_helmet.php

Vel, ... Et lite tips man bør tenke på uansett rundt dette med refleksvester :
Kjører dere fellerstur og vil stoppe her og der for å ta bilder, må det være et godt tips
å ta av vestene og gjemme dem bort et øyeblikk.
For på dette punktet er jeg da helt enig i at vestene blir lagt veldig godt merke til...
Når bildene er flyttet over på pc'en, og de viser 10 personer med nødvester :shock:
Relax

Post by Relax »

rerell wrote:Är det lagligt med "headlight modulators" i Norge?
Neppa lovlig, men kanskje fornuftig uansett om man ikke overdriver bruken og irriterer for mange andre..
Vurderer seriøst og installere dette i løpet av vinteren ..
Évike
MC: Yamaha Virago XV750

Post by Évike »

Det er mulig det er falsk trygghet for noen, men forloveden har sin helt klare oppfatning: Dette bildet er tatt i tusmørke ute på parkeringsplassen hos oss med sykkelen i gang. Noen som er i tvil om refleksvest har noe for seg ved mørkekjøring???

Image
Besøk oss gjerne i NAF MC VESTFOLD: http://www.nafmc.com
Carlsberg
MC: Yamaha FZ6N 2007

Post by Carlsberg »

Er bare så kjipt dumt at alle kan bruke samme farge på vesten. Private, politiet, ambulanse osv. Den gule fargen som har vært lengst burde vært forbeholdt politi, ambulanse og utrykning.
Så får de som punkterer med bil og står i veikanten, samt andre som bruker de frivillig som mc kjørere osv. hatt en annen farge, f.eks oransj.
Image
stonescar
MC: Ducati Monster 620ie '02

Post by stonescar »

Kan jo komme med min erfaring som (foreløpig) har begrenset seg til å være bilist.

Ja, man skal kontinuerlig sjekke speilene under kjøring, og jeg ser på meg selv som en temmelig ansvarlig og hensynsfull bilist, men når man sitter i lange køer på E18 i sommervarmen er det ikke alltid man har full oppmerksomhet bakover, siden det er uutholdelig kjedelig og varmt. Selvfølgelig ser jeg meg for før jeg skifter fil, men det hender jo at man kjører litt nærmere en side av feltet uten at det er et helt bevisst valg.

Det jeg har opplevd da er at jeg setter pris på mc-førere som bruker fjernlyset (på dagtid) når de skal forbi køen. Jeg ser det med en gang, og kan plassere meg for å slippe dem frem. Jeg har opplevd flere ganger at jeg skvetter litt av mc-førere som kjører fort forbi køen uten fjernlys, da jeg noen ganger ikke ser dem før de er ved siden av bilen. Motorsykler med fjernlys har aldri plaget meg på dagtid.
TageSK

Post by TageSK »

Évike wrote: Image
Det bildet er tatt litt fra siden. Ikke uten grunn. Rett forfra ser du ikke vesten.
Rett bakfra ser du vensten, men rett bakfra er det bremselys du trenger. Han som kjører bak deg, han har sett deg.

Vesten kan altså hjelpe til å bli sett fra siden. Det vil si: I bytrafikk. Det er der jeg bruker min vest.
Et sted vest aldri vil hjelpe, det er på motorvei (ingen fra siden). Der er det bare masse lys fremover (ikke nødvendigvis sterkt, men mye), massevis med bremselys (høyt og lavt, og på siden), aldri ligge i noens blindsone, og avstand til han foran som hjelper.

Tror nå jeg.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
TageSK

Post by TageSK »

TholoRacing wrote: Refleksvest er tull i mine øyne, det gir en falsk trygghet, og i mange tilfeller blir du ikke sett bedre i det hele tatt.
Eirik
Trolig riktig, teknisk sett.

Men i bytrafikk, med tusenvis av biler, reklameskilt, busser, trafikklys, trikker, syklister and what not, der kan en nyvasket og knallgul vest
gjøre at han som akkurat skal til å svinge til venstre og klemme deg flat mot rekkverket, han ser deg i speilet som han sjekker for å se om det er en buss der.

Eller han som har vikeplikt fra høyre og har stoppet for å slippe frem en lastebil, han snakker i telefonen og blikket flakker mens han ser efter sigarettene,
han kjører ikke ut når lastebilen har passert for han legger merke til det gule fyrtårnet som kommer bak bussen.

Image

Seks 50W i triangel er hundre ganger bedre enn en gul vest. Tror nå jeg.

Han som har solen øynene, snakker i telefonen, og vurderer å kjøre forbi traktoren, og som om fire sekunder får deg i 80 km/t rett inn i panseret (han er 200 meter unna seg når
har tar igjen traktoren; han ser deg rett frem og vesten er skjult av vindskjermen), for ham er det bare én ting som hjelper: Lys, lys, lys.
Om du er av den nervøse typen, da bør du sitte hjemme. Vi andre har enten tåkelys + nærlys, eller fjernlys, eller alt på én gang.
Og "vi" tenner gjerne 150 W med halogen for å tiltrekke oss oppmerksomhet i tilegg til de 150W som allerede er tent (50W i nærlys + 2 * 50W tåkelys).
At noen kan være nervøs, og tenke mer på at noen kan bli blendet på høyls dag enn på sin egen sikkerhet, det er for meg uforståelig.

Om han som kommer i mot deg på motorveien ser deg, han på andre siden av midtrabatten, det spiller ingen rolle.

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
moonlit

Post by moonlit »

TholoRacing wrote:Kjører med skinndress med sterke kontraster. Og så kjører jeg som om alle bilister er ute etter og ta meg.
Refleksvest er tull i mine øyne, det gir en falsk trygghet, og i mange tilfeller blir du ikke sett bedre i det hele tatt.

Kjøre med konstante fjernlys er vel heller ikke det rette, da dette, som Gixxermann sa, vil irritere de du møter, og de du ligger bak.

Ellers er jeg særdeles årvåken når det er mye trafikk rundt meg, og prøver og tenke noen sekunder fremover, slik at jeg best kan forberede meg på situasjonen, fks. ved kjøring på motorvei, og bil kommer inn på motorveien.
Som om jeg skulle sagt det selv! Bruker ofte fjernlyst, men bare hvis det er spesielle grunner til det - f.eks at jeg kjører på vei uten midtdeler når sola står lavt, når jeg lanesplitter, rett før solnedgang om sola er veldig skarp etc etc.

Det sunneste for oss er nok å, som Tholo sier, kjøre som om alle bilister er ute etter å ta oss og å analysere trafikkbildet og scanne rundt hele tiden.

Forøvrig har jeg vært en tur i Italia med MC-en min selv. Da jeg kom til Roma måtte hun jeg bodde hus "hente" meg med scooteren sin for at jeg skulle følge etter og finne veien. Jeg klarte bare såvidt å henge med, jeg med 750-en min og hun på 50cc! Nøkkelen til å overleve i trafikken i Roma er iallfall å ikke nøle :)
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Alle ser politibilen ikke sant?
Alle "ser" til og med politiet i sivil bil.
Selvsagt gjør vi ikke det, med mindre vi vet hvilket bil de kjører.
Poenget er at "alle" ser etter politibil og biler i utrykning, enten de er hvite og rød, hvite eller gule.
Vi legger merke til de fordi de er utrykningskjøretøy.
Vi er såpass paranoide at TROR vi at vi har en sivil politi i nærheten så er vi ekstra påpasselig.

Det er denne refleksen vi ønsker å at bilistene skal ha.
Akkurat som vi er "trent" til å se andre mcére på veien enten vi kjører mc eller bil selv.

Jobber du med sko, ser du på skoene til folk. Er du frisør ser du på frisyrene til folk. Er du motorsyklist ser du etter andre motorsykler.
Men er du bilist ser du ikke etter noe som er mindre enn deg. JO, om de ser at du er "mindre" så skal de forbi, akkurat som om man skal demonstrer sin "rang".
Men alle legger seg BAK politiet. Som man ser langt langt der fremme.
Så alt som er "mindre" skal kjøres fra, smettes forbi, "rekke", fordi det ikke truer oss på noen måte. Derfor tar vi ikke hensyn. Og derfor er vi ikke våkne.

Men politi på mc?
DET ser man!

Altså:
Det har lite med hvordan vi ser ut å gjøre. Siden politi blir sett enten de kommer på mc, i utrykningsbil, eller i "sivil".
Det har noe med å "trene" seg til å "se". Til å være årvåken på visse ting i trafikken.
Og det har noe med å gjøre at vi ikke blir respektert fordi vi ikke er politi eller annen utrykning man må "passe" seg for.

Så lenge de gule vestene ikke varsler noe "farlig" for bilisten vil disse ha null verdi. På sikt vil ikke noen reagere på det, fordi de enten er stillestående, er syklist, mopedister, eller motorsyklister.
Så lenge ingen forveksler oss med politiet vil vestene på sikt bli oversett og ignorert i trafikken.

Å si at det er motorsyklistene som skal passe seg er som å si at det fotgjengerne som skal passe seg for bilene.
Vi vet alle at det er bilistene som får skylda uansett, hva "myke trafikanter" angår.
Men når det kommer til mc, er det mc føreren som sin feil:
- fordi han ikke synes godt NOK,
- fordi han ikke passet seg godt NOK,
- fordi han ikke ditt og fordi han ikke datt.

Hvem sin skyld er det når DETTE skjer?
http://www.bladet.no/Innenriks/article3775378.ece
En politimann på motorsykkel ble alvorlig skadd i en kollisjon med en bil under en utrykning i Drammen tirsdag ettermiddag.

Image

SKULLE man likevel ikke se politiet i utrykning på mc, så hjelper det IKKE med verken gule vester, hvite sykler eller blålys. :(

Til syvende og sist er det bilistene som må "trenes" og skjerpes bedre.
Det gjelder for all øvrig medtrafikanter utover bil, buss og lastebil, at "myke" trafikanter (noe vi ER), eller utrykning eller andre "øvrige myndigheter" at bilistene har spesielt ansvar ovenfor.
Så hvorfor skal vi andre "myke" være et unntak her?
BARE ikke oss...

... så da er det vel politimannen (-mennene) sin egen feil da, at han (de) ble påkjørt, og ikke bilisten(e)... :(
http://www.vestbyavis.no/innenriks/krim ... vice=print
Politimann omkom i MC-ulykke
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Solo!!!

Utrolig bra skrevet! =D> Jeg kunne ikke sagt meg mere enig!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply