Dekkbytte bak

Prat om tung MC.
Post Reply
Gunnar-jan
MC: Honda VF 750 1985

Dekkbytte bak

Post by Gunnar-jan »

Ja som emne da sier, så er spørsmålet mitt egentlig veldig greit.
How to bytte bak dekk, da mener jeg ta av hjulet fra sykkelen, har hørt rundt hos forskjellige
dekkforhandlere, og de skal ha alt fra 700 - 1200kr "BARE" for å ta av hjulet av sykkelen, Så kommer dekk bytte utenom.
dette føler jeg er horibelt og mener på at det skal da være mulig å kunne gjøre selv.
Men er jo da selvfølgelig litt nervøs for å gjøre en feil.
Er mer vandt til å skru på 10 - 15år gamle amerikanske biler men sykkel er noe nytt for meg.
Søker da hjelp av gutta og jentene her på dette forumet som jeg også har allerede lært
mye av hva som har blitt skrevet, men vil lære mye mer.
Håper noen har en grei forklaring :)

Sykkelen er en type honda custom vf 750 1985mod med kardang drift.
mr.president
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell

Re: Dekkbytte bak

Post by mr.president »

Jeg har ikke noe svar til deg på ditt spørsmål jeg bare lurer på hvor du bor hen i landet?
fordi alle di gangene jeg har byttet dekk så tar de ikke noe ekstra for å ta av hjulet.
Rambler
MC: Kawasaki

Post by Rambler »

Enkelte dekkforhadlere har sikkert oppdaget at mange kan få kjøpt dekk til normal pris på nettet!

Jeg har noen ganger skiftet dekk selv. Ikke prøvd dette på de grøvere radialdekkdimmensjonene riktignok, men kunne ha lyst til å prøve det også nå som man får så billige dekk på nettet. Min fremgangsmåte har altid vært å løsne dekket fra felgen med en vanlig skrutvinge og to plankestumper. Med denne metoden (+en slegge) har jeg til og med skiftet dekk på eldgammle traktorbakhjul.

Når hele dekket er løsnet og jeg får satt i den første dekkspaken presser jeg dekket sammen på motsatt side slik at det kommer ned i fordypningen midt i felgen, for da blir det litt mer romslig. Hvis jeg da greier å få den første dekksiden over felgkanten pleier resten å gå veldig lett. Legger en splittet vannslange langs felgkanten slik at den ikke blir skadet av dekkspakene.

Avballanseringen kan man også ta selv hvis man ikke skal kjøre så alt for fort. Selv ganske små uballanser kan påvises hvis hjulet går lett rundt og stopper på samme sted. Limer man på noen lodd til det stopper vilkårlig rundt hele kan det gått være at dette fungerer greit?

Men muligens bør man være litt sterk i klypa.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
knetrom

Post by knetrom »

Avbalansering kan gjøres med Dynabeads, som du kan kjøpe her. DaVe har lagt ut film av installasjon og erfaringer på forumet, hvis du søker litt finner du det. Så da er ikke dekkskifte så vanskelig lenger, tror jeg tar det selv neste gang :)
Gunnar-jan

Post by Gunnar-jan »

mr.president wrote:Jeg har ikke noe svar til deg på ditt spørsmål jeg bare lurer på hvor du bor hen i landet?
fordi alle di gangene jeg har byttet dekk så tar de ikke noe ekstra for å ta av hjulet.
Jeg bor i aust agder. og ja jeg syns det er helt tullete. fikk det til idag da jeg samla motet og en 22 pipe med latmans arm. :twisted:
Gunnar-jan

Post by Gunnar-jan »

Takk for svar som jeg har fått. og søkte etter DaVe og fant filmen med ein gang :) veldig bra og informativt!
FunSize
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07

Post by FunSize »

Gunnar-jan wrote:
mr.president wrote:Jeg har ikke noe svar til deg på ditt spørsmål jeg bare lurer på hvor du bor hen i landet?
Jeg bor i aust agder. og ja jeg syns det er helt tullete. fikk det til idag da jeg samla motet og en 22 pipe med latmans arm. :twisted:
Aust-Agder er jo stort, men hvor sånn ca har du hørt?
Bor i AA selv, så kan være greit å vite hvor jeg ikke skal gå :)
07 Yamaha FZ6-S :D
Post Reply