Jeanette sin blogg - prøvekjøring hos Smia MC s. 263 :)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Re: Jeanette sin blogg - en tung tid :(

Post by Galilee »

Jeg er treg i avtrekkeren som vanlig ser jeg. Leit å høre om faren din. Håper ting ser lysere ut etter hvert.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Re: Jeanette sin blogg - en tung tid :(

Post by Jeanette »

Takk for de siste kondolansene :smt052 På torsdag var det fire uker siden pappa ble borte, og i dag er det en måned på datoen. Tidsbegrepet er uansett helt merkelig; tida har gått fort, det føles til tider lenge ut siden, og så er det da bare en måned. Det har jo vært nok å ordne i ettertid, så det er nok derfor det føles ekstra lenge ut siden - tiden har blitt brukt til mye forskjellig.

asker-anders: Takk takk! Fikk forespørsel om å bli Bike.no-profilen i midten av mai, så det var moro å endelig se det på trykk :D For de av dere som ikke har sett det, scannet jeg spalten inn hit:

Image

Sånn ellers har de siste ukene blitt brukt til en del forskjellig. Forrige uke var jeg en spontantur på Santorini og koste meg supermasse - det var veldig deilig med et avbrekk. I morgen har jeg siste dag på jobb nå som vikariatet mitt er over. Det blir deilig, men nok også ganske spesielt. Året har gått fort siden jeg fikk tilbud om stillingen som avdelingsingeniør..

Nå i helga har jeg vært på mc-tur alene med base hos ei venninne i Gol. Dro opp etter jobb fredag og kom hjem nå i ettermiddag. Det var deilig å strekke litt på hjulene igjen, og atter en gang: Når jeg får tid og ork blir det referat fra denne turen også ;)
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Re: Jeanette sin blogg - månedens Bike-profil s. 230 :)

Post by SoloTwin »

Høres bra ut, Jeanette. :)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Kult!

Kunne vært fast spalte det der, med turbeskrivelse :)
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Du sier noe, Galilee! Har nok av turbeskrivelser å bidra med - og dere har jo allerede foreslått at jeg skal gi ut bok ;)
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Du skal hvafornoe sir du?? :o

Har du planer om å gi ut bok? Det hørtes jo slettes ikke dumt ut =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750

Post by supermons »

Grattis :) Tviler ikke på at du hadde hatt nok å bidra med for egen spalte ;)
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Takker, supermons!
LordShaft wrote:Du skal hvafornoe sir du?? :o

Har du planer om å gi ut bok? Det hørtes jo slettes ikke dumt ut =D>
Hehehe, neida! Hadde vært kult det, men er ingen aktuell problemstilling nå ;) Tenkte tilbake på en kommentar eller to jeg fikk etter referat fra langtur i fjor, om at jeg burde lage bok med bilder og turbeskrivelser. Galilee sin kommentar om Bike.no-profilen minnet meg på den! Og det er ikke bare her fra forumet jeg har hørt det..
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Jeg starter med det korteste referatet, så får jeg kvinne meg opp til å skrive det lange senere. Planen nå i helga var å dra til Voss for å se på livet under Ekstremsportveko, men det ble endringer i planene. Jeg dro i stedet og besøkte ei venninne i Gol, og brukte leiligheten hennes som base for helgetur alene på sykkel. Etter noen uker med forholdsvis lite kjøring var det godt å komme seg ut på tur igjen.

Turen startet med den kjedeligste etappen; E16 og rv 7 opp Hallingdalen til Gol, etter jobb på fredag. Det var heldigvis ikke all verdens med kø, jeg kom meg litt tidligere avgårde enn den verste helgeutfarten, og var fremme i Gol i 20-tiden etter 21,5 mil. Den kvelden ble det avslapping og skravling, og vi lagde taco som vi koste oss med.

Image
Fredagens etappe.

Image
I Gol, fredag kveld.

Lørdag våknet jeg til nok en varm og flott dag, og kom meg ut på sykkelen i 10-tiden. Planen var å kjøre Snøvegen mellom Lærdal og Aurland, ellers var dagens turplaner ubestemte. Startet da med rv 52 over Hemsedalsfjellet, og tok første pause i Lærdal. Hva pausen gikk ut på? Spise is, selvfølgelig! (Noe annet ville jo vært uhørt i varmen..)
Fra Lærdal følger man veien et lite stykke langs Årdalsfjorden mens man følger skiltinga mot Aurlandsvegen. Som jeg nevnte da jeg kjørte over der i fjor, så blir veien kalt "Snøvegen" fordi det ligger snø langs veien der mer eller mindre hele året. I år åpnet den drøyt 4 mil lange veien i begynnelsen av juni (dvs. den vinterstengte delen av veien), og jeg skulle gjerne kjørt den tidligere, men det lå da fortsatt en god del snø over fjellet. Temperaturen var også noe friskere enn nede i dalen, noe som var godt i varmen :)

Image
På vei over Hemsedalsfjellet, med ”Brudesløret” i bakgrunnen.

Image

Image
Nytt fylke og ny kommune!

Image
Vel nede fra fjellet.

Image
Langs Årdalsfjorden.

Det ble en del fotostopp underveis, men ett av de store høydepunktene er selvfølgelig utsiktpunktet Stegastein. Som de andre gangene jeg har kjørt denne turen, ble det da et stopp ved Stegastein denne gangen også. Ute på utsiktspunktet kom jeg i prat med et belgisk par som var på bilferie i Norge, og jeg gjenkjente dem ganske fort som de jeg hadde kjørt forbi et par ganger over fjellet – de tok meg jo igjen hver gang jeg stoppet for å ta bilder..

Image
Under oppstigning på Snøvegen.

Image

Image

Image

Image
Stegastein.

Image

Image
Bilde utover Aurlandsfjorden, tatt på vei ned mot Aurland.

Image
Aurland sett fra E16 videre vestover.

Rundturen slik jeg er vant med den, er å kjøre rv 50 tilbake mot Hol etter å ha kjørt Snøvegen. Denne gangen ville jeg kjøre litt lenger og få litt forandring, så fra Aurland fortsatte jeg på E16 mot Voss. En annen grunn til dette var også at jeg ville ha med meg Stalheimskleiva, som jeg aldri hadde kjørt tidligere. Like før avkjøringa til kleiva ble jeg møtt av et informasjonsskilt som sa at kleiva nå er blitt enveiskjørt, med kjøreretning ned. Dermed gikk turen litt videre på E16 før jeg tok av ved skiltinga mot Stalheim. Man kjører da en liten stubb opp mot Stalheim hotell, før man fortsetter og kjører kleiva ned. Jeg har fått anbefalt å gå gjennom hotellet for å se utsikten utover dalen derfra, men det glemte jeg av. Får bli neste gang.

Stalheimskleiva er en av nord-Europas bratteste veier, og noe av det første man møter er dette skiltet:

Image
18 % helning ja, lavt gir er greit å ha!

Veien er overraskende bred, men svingene desto skarpere. Jeg var den eneste i kleiva der og da, så jeg kunne lett stoppe langs kanten og knipse noen bilder på veien ned. I en av de siste svingene møtte jeg selvfølgelig en bil, på vei oppover (!).. To skilt med innkjøring forbudt i bunnen av kleiva hadde tydeligvis ikke hjulpet.. Stalheimskleiva er ikke lenger enn snaue 2 km lang, men er absolutt verdt avstikkeren.

Image

Image

Image
Den ene av de to fossene man ser, Stalheimsfossen. På høyre side på vei ned kleiva.

Image
Sivlefossen, på venstre side av kleiva på vei nedover.

Vel nede igjen fortsatte jeg videre på E16, kun avbrutt av et lite stopp ved Tvindefossen før jeg kjørte til Voss. I Voss fikk både motorsykkelen og jeg påfyll; matpakka smakte godt ute i sola :) Og som antatt – det var nok av liv i Voss-traktene pga. Ekstremsportveko!

Image
Tvindefossen.

Fra Voss gikk turen videre på rv 13 mot Granvin, der den møter rv 7. Denne fulgte jeg til fergekaia i Bruravik, og tok ferga over til Brimnes. Fergeturen tar ca 10 min og koster 49,- for MC. Som dere nå sikkert skjønner, så var planen min å kjøre over Hardangervidda tilbake til Gol. Det samme valget hadde x antall turister gjort..

Image
Skjervefossen, på vei mellom Voss og Granvin.

Image

Det ble et obligatorisk stopp ved Vøringsfossen, og noen småstopp for bildeknipsing på veien over vidda, ellers gikk det ganske så radig tilbake til Gol. Jeg parkerte hos venninna mi i 1830-tiden, og hadde da kjørt ca 44 mil den dagen. Og i Gol hadde det vært 51 grader i solsteika like før jeg kom tilbake (!).

Image
Eidfjorden.

Image
Ferga Bruravik-Brimnes.

Image
Vøringsfossen.

Image

Image

Image
Random stopp på vei over vidda.

Image

Image

Image
Sulten Fazer!!

Image
Lørdagens etappe.

Søndag var det tid for hjemreise, men det var ikke snakk om å kjøre kjappeste vei hjem. Jeg var innom å kjøre både Valdresflya og andre mer eller mindre kreative omveier, men endte opp med det jeg følte var et greit kompromiss av nye og gamle veier. Jeg kom meg av gårde rundt kl. 1045, men det gikk ikke mer enn et kvarters tid før jeg stoppet. Hvorfor? Se her:

Image
Dette måtte jo foreviges!

Veien jeg startet hjemetappen med, var kjedelige rv 7 fra Gol til Geilo. Fra Geilo fikk jeg deretter en liten stubb med herlig mc-vei på rv 40 – anbefalt på Cappelens mc-kart. Her fikk jeg følge av 2 sykler, en jeg kjørte forbi og en foran meg, takk for følget! Veien er anbefalt noen kilometer videre sørover også, men siden jeg ville ha litt forandring, fulgte jeg planen og tok av mot Tunhovd og Langedrag. Fulgte den indre veien langs Tunhovdfjorden, og kom til slutt ned i Rødberg etter å ha kjørt ned Åsgårdsbakkene.

Image
Tunhovdfjorden.

Image

Image

Image
Fra Tunhovd dam.

Image
Tunhovd dam.

Det ble en ny liten ispause i Norefjord, og noen mil på rv 40, før jeg igjen tok av mot småveiene fra Flesberg. Fulgte skiltinga mot Lyngdal, og deretter mot Skotselv, og jammen ble det ikke en stubb på en snau mil på grus også..! Ikke helt planlagt, og jeg følte meg som rene villmarksutforskeren der jeg kjørte, men det var fint med litt avveksling, selv om det ble temmelig stillestående varmt inni skogen..

Image
Måtte ta et bilde her, da jeg har hytte i Lyngdal – om enn Lyngdal i Vest-Agder ;)

Vel fremme i Skotselv kjørte jeg mot Knivedalen og rv 35, og fulgte denne til Vikersund. Derfra tok jeg av til rv 284 mot Sylling, og fulgte denne langs Tyrifjorden og fjordarmen Holsfjorden. Det første stykket av rv 284 lurte jeg virkelig på hva jeg hadde begitt meg ut på.. Makan til elendig veidekke!! Jeg har kjørt der før, men kunne virkelig ikke huske at det var så gæli! Hølete, grus, lappeteppe av asfalt og veldig lite morsom å kjøre. Heldigvis tror jeg at også denne delen av riksveien skal utbedres – etter et stykke med dårlig asfalt kom jeg inn på nyasfaltert, herlig vei som varte så og si hele veien. Deilig!!
Fra Sylling kjørte jeg gjennom Lierbyen og hadde egentlig planlagt å kjøre rett hjem, men hodet skrek av varmen og magen etter mat, så dermed ble det et stopp på Kjellstad. Dét var virkelig etterlengtet, og et deilig avbrekk :)

Med nye krefter ble det dermed en ny, liten omvei hjemover – langs Drammensfjorden til Klokkarstua og deretter tilbake på rv 23. Jeg tror jeg nå har bestemt meg for at jeg liker denne veibiten best denne retningen, herlig!

Jeg parkerte vel hjemme i 17-tiden, og hadde da kjørt 35,6 mil. Totalt ble turen på nøyaktig 101 mil – noe må sies å være en passe helgetur ;)

Image
Søndagens etappe.

Sykkelens kilometerstand er nå 30 337 km, og flere km skal det bli :D
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Jeanette sin blogg - helgetur og 30' km s. 230 :)

Post by Banditbiker »

Fantastisk flott turbeskrivelse Jeanette, med mange flotte bilder som vanlig. Når man leser dine turreferater, så er det ofte litt sånn som om man skulle vært med på turen selv. Skulle ønske jeg hadde vært like flink til å dra ut på slike ekspedisjoner alene selv.
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Tusen takk, BB! Kommentarer som denne er akkurat det som gjør det verdt å skrive disse referatene :D
Burde vel nesten kalt dette referatet "Fosser og fjell" når jeg tenker meg om, er jo 6 fossefall som ble foreviget ila. (lørdags)turen!
knetrom

Post by knetrom »

Lang og fin tur, artig at du har vært "på disse kanter" bare på en helgetur :D (Voss ligger en time herfra, var der et par ganger i helgen selv)
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Du sier noe, jeg var et ganske godt stykke vestover i helga. Hjalp godt på at jeg startet i Gol da :)
EspenL
MC: 1986 - Yamaha XT600 Ténéré - 1997 til 2007
1951 - BSA A10 - 2007 til d.d.
1994 - Honda VFR 750 F - 2009 til d.d.

Post by EspenL »

Veeeldig fine og inspirerende bilder! =D>
Kjenner det sitrer både her og der etter å komme seg ut på langtur... og nå er det ikke lenge til ferien! \:D/
Jeanette
Administrator

Post by Jeanette »

Det er bare å benytte bildene og referatet til inspirasjon, helt supert det! :D
Satser på å få dratt på enda noen flere lange turer ila. sommeren, har jo fri frem til jeg reiser til NL i august!
Post Reply