
Ola M - våren ruller endelig avgårde
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (masse turbilder s.3)
Kjempebra bilder, jeg får virkelig lyst til å kjøre samme turen! Hva kostet overnattingen? Telt er ikke min favoritt, hehe 

- TageSK
- Posts: 338
- Joined: 29 Jun 2008 16:23
- MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge. - Location: Pisa, Toscana, Italia
- Contact:
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (link til turbilder s.3)
Du ønsker å ha med deg en liten lapp fra YouParkLikeAnAsshole.com.Ola M wrote:
Fin Jaguar, elendig parkering. Kan ikke huske sist jeg så en dyr bil parkert bra. Hva er greia?
Der krysser du av "Diagonal parking - cool car" og legger under vindusviskeren.
[TaSK]
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (masse turbilder s.3)
Bra lesing, bra bilder, bra strekning!
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (masse turbilder s.3)
Jeg glemte helt at jeg hadde en dag av turen igjen! Her er bildene litt skrudd på også, kameraet mitt tar litt for blå bilder. Overkompenserte litt så noen bilder er litt for gule igjen, spesielt 800x600 versjonene som ble batch konvertert ... jaja, jeg lærer stadig nye ting.
Dag 3 started så komfortabelt som mulig, dusj og egg og bacon til frokost. Må skryte litt av Vågå Hotell, en natt for en person koster normalt 725 kr men motorsyklister får 100 kr i rabatt. Verdt å merke seg!

Her er dagens rute. Den røde streken er snarveien, også kjent som Tindevegen. En privat vei som er raskere og kjappere enn veien rundt + ferge.

En myk start fra Vågå passet meg veldig bra. Jeg bestemmer meg for å ta "Solsidevegen". Ikke et dumt valg, fra Bjørnstjerne Bjørnson vet vi jo at på skyggesiden bor de temperamentsfulle og kranglevorne, mens på solsiden finner vi vene og vakre Synnøve Solbakken.

Fin liten vei, riksvei 15 går på andre siden av vannet.

Solsideveien overrasker meg med å bli til grus etter en liten stund, men det er heldigvis kompakt og jevn overflate. Sauene ble litt skremt, men skjønte ikke at den beste måten å rømme fra meg var lateral separasjon. Endte opp med å gjete de en god del meter nedover veien. Uskyldige sinn som ikke er vant til så mye gjennomfart her på solsiden altså.

Vakker liten gård.

Flate u-daler og sandbanker er uvanlig geografi for en vestlending.
Etter den koselige veien tar det ikke lang tid før klatringen starter igjen, denne gangen mot Sognefjellet. Følger etter en utenlandsk Harley en stund, han holder et komfortabelt tempo. Men før tregrensen kommer til syne må vi skilles ad, blæren min melder om behov for stopp.

Jeg stopper ved denne festningen av nasjonalromantikk. Innsiden var tapetsert med Tiedemann, Gude og alle deres venner. Litt for mye for min smak, men sikkert kjekt å være turist her.

Et saga monument, dekket av vikinger, drager og i det hele tatt.

Et ordentlig monument, til vannet og tyngekraften.
Her går jeg tom for batteri på kameraet. Burde jo ladet på hotellet, men hadde glemt 220 V ledningen til universalladeren (mistet den originale for lenge siden), jeg trodde jo jeg skulle være tøffing i telt begge dagene. Men jeg husket gaffatape.

Vips, rett i 12 volten, godt sikret til kjøretøyet og dokumentert med mobilkamera. Har tikket over til 89 000 også uten at jeg merket det. Hvis jeg går glipp av 100 000 kommer jeg til å åpne boksen, skru den tilbake og kjøre igjennom en gang til.
Pga batterisituasjonen går Sognefjellet forbi ufotografert, ser i store trekk ut som de fleste fjelloverganger, dog med endel bratte tinder.

Ned mot Turtagrø har LiPo-batteriet kviknet fint til. Her er en stilig installasjon, et instrument der du kan lese navn og høyde på den toppen du har siktet deg inn på. Fjellene heter mye rart og er ganske høye. Dette hadde jeg ikke visst uten sikteinstrumentet.

Turtagrø hotell, populært utgangspunkt for fjellturer.

Og også begynnelsen på Tindevegen. Jeg prøvde å ringe opp for å høre om vær og føre, fikk ikke noe svar. Men et dansk par kunne opplyse meg om at det var tørt og fint. Glimrende, i veg!

Første stigning.

Opp mot toppen. Denne veien er KUL! Du ser langt fram mesteparten av tiden, asfalten har veldig få ujevnheter og masse gode svinger man kan bite skikkelig tak i. Jeg gadd ikke ofre kjøreopplevelsen for et stopp og et bilde av en sving, satser på at fantasien din kan fylle inn detaljene her!

Bommen på toppen. 50 kr for biler, 25 for sykler.

Imponerende snømengder, veldig stilig med de forskjellige lagene. Nesten som årringer.

Nedoverturen begynner, ikke like god sikt og asfalt som på andre siden, men bra likevel.

Siste biten ned til Øvre Årdal. Krappe hårnåler hvor jeg møter tre-fire biler imot, greiest å holde seg til joggetempo da. Jeg stopper ikke her, men fortsetter til Lærdal.

Hvor det er lunsjtid!

Lunsj på stranda til og med. Coop Lærdalsøyri stiller opp med lunsjkaker og skoleboller. Termosen holder ennå god varme i kaffen jeg fikk fylle på Vågå hotell.



Flott liten bygd ja. Den er jo også startpunktet til det siste reisemålet på denne turen, Gamle Aurlandsvegen.

Den begynner rett etter denne morenen, som jeg følte jeg måtte dokumentere. Har nok et snev av geogra-fluensa i meg, håpløs nerd.
Opp, opp, opp i bakkene for siste gang.

Utrolig flott dal, skulle nesten tatt to lag med bilder til panoramaet.

Snøgrensen.

Husker endelig å stoppe på toppen for å feste til film hvordan en typisk fjellovergang ser ut. Litt mindre snø og litt færre tårnende tinder her enn de andre stedene.

Toppen av nedstigningen. Tar en videosnutt for eksperimentets skyld, se den her:
Har ikke gjort noe med lyden, eller mic porten på kameraet for den saks skyld, så bare skru den av!
Snutten ender opp ved den stadig mer kjente utsiktsbrua.

Ser kul ut...

Og utsikten er naturligvis fantastisk. Jeg er offisielt en fan av turistvegprosjektet, burde kanskje sende en motsvarsmail til han elfenbenstårnarkitekten som surmaget seg om det i siste Morgenbladet.

Der nede syder og koker det i Aurlands bybilde. Lurer på hva den rundingen i fjæra er...

En liten badeplass, så kjekt.

Kan du se utsiktsbrua?
Vel nede i Aurland kjennes det ut som turen er over. Det gjenstår kun en 16 mils porsjon av E16, inkludert den 11 km lange Gudvangentunnelen. Ikke akkurat Tusenfryd for motorsyklister der altså. Det gjorde ihvertfall godt å slippe 25 km Lærdalstunnel ved å heller kjøre 50 km Gammel Aurlandsveg!

Jeg må stoppe på et sted som heter Onstad, som sikkert er opphavet til tegneren av Achewood, min favoritt-webcomic. http://www.achewood.com

Det er ikke noe sted som sier at det er Onstad, bare et par hus og så er man tilbake i Aurland. Kanskje bygda gikk dukken etter at Chris Onstads familie gikk ombord i Amerikabåten.
Jeg setter igang med hjemturen, 16 mil i et jafs blir den lengste non-stop etappen jeg har gjort. Men jeg må stoppe en gang ved denne flotte rasvifta.

Veldig imponert av PTGui (programmet jeg bruker til panorama) av dette, den kjente igjen de tre bildene i omvent L orientering uten problem. Siste raset her var i april... http://www.firda.no/nyhende/article4288781.ece
Men ja, spiste milene hjem, kom fram tidsnok ti utendørs øl med kompisene. Den lengste turen så langt på sykkel (1217 km) og en ok generalprøve på Europaturen som blir betraktelig lengre. Ting jeg har lært:
1. GSXen er lett heldags-komfortabel hvis man passer på å skifte sittestilling innimellom.
2. DRIT I TELT
3. Naturen er flott.
Dag 3 started så komfortabelt som mulig, dusj og egg og bacon til frokost. Må skryte litt av Vågå Hotell, en natt for en person koster normalt 725 kr men motorsyklister får 100 kr i rabatt. Verdt å merke seg!

Her er dagens rute. Den røde streken er snarveien, også kjent som Tindevegen. En privat vei som er raskere og kjappere enn veien rundt + ferge.

En myk start fra Vågå passet meg veldig bra. Jeg bestemmer meg for å ta "Solsidevegen". Ikke et dumt valg, fra Bjørnstjerne Bjørnson vet vi jo at på skyggesiden bor de temperamentsfulle og kranglevorne, mens på solsiden finner vi vene og vakre Synnøve Solbakken.

Fin liten vei, riksvei 15 går på andre siden av vannet.

Solsideveien overrasker meg med å bli til grus etter en liten stund, men det er heldigvis kompakt og jevn overflate. Sauene ble litt skremt, men skjønte ikke at den beste måten å rømme fra meg var lateral separasjon. Endte opp med å gjete de en god del meter nedover veien. Uskyldige sinn som ikke er vant til så mye gjennomfart her på solsiden altså.

Vakker liten gård.

Flate u-daler og sandbanker er uvanlig geografi for en vestlending.
Etter den koselige veien tar det ikke lang tid før klatringen starter igjen, denne gangen mot Sognefjellet. Følger etter en utenlandsk Harley en stund, han holder et komfortabelt tempo. Men før tregrensen kommer til syne må vi skilles ad, blæren min melder om behov for stopp.

Jeg stopper ved denne festningen av nasjonalromantikk. Innsiden var tapetsert med Tiedemann, Gude og alle deres venner. Litt for mye for min smak, men sikkert kjekt å være turist her.

Et saga monument, dekket av vikinger, drager og i det hele tatt.

Et ordentlig monument, til vannet og tyngekraften.
Her går jeg tom for batteri på kameraet. Burde jo ladet på hotellet, men hadde glemt 220 V ledningen til universalladeren (mistet den originale for lenge siden), jeg trodde jo jeg skulle være tøffing i telt begge dagene. Men jeg husket gaffatape.

Vips, rett i 12 volten, godt sikret til kjøretøyet og dokumentert med mobilkamera. Har tikket over til 89 000 også uten at jeg merket det. Hvis jeg går glipp av 100 000 kommer jeg til å åpne boksen, skru den tilbake og kjøre igjennom en gang til.
Pga batterisituasjonen går Sognefjellet forbi ufotografert, ser i store trekk ut som de fleste fjelloverganger, dog med endel bratte tinder.

Ned mot Turtagrø har LiPo-batteriet kviknet fint til. Her er en stilig installasjon, et instrument der du kan lese navn og høyde på den toppen du har siktet deg inn på. Fjellene heter mye rart og er ganske høye. Dette hadde jeg ikke visst uten sikteinstrumentet.

Turtagrø hotell, populært utgangspunkt for fjellturer.

Og også begynnelsen på Tindevegen. Jeg prøvde å ringe opp for å høre om vær og føre, fikk ikke noe svar. Men et dansk par kunne opplyse meg om at det var tørt og fint. Glimrende, i veg!

Første stigning.

Opp mot toppen. Denne veien er KUL! Du ser langt fram mesteparten av tiden, asfalten har veldig få ujevnheter og masse gode svinger man kan bite skikkelig tak i. Jeg gadd ikke ofre kjøreopplevelsen for et stopp og et bilde av en sving, satser på at fantasien din kan fylle inn detaljene her!

Bommen på toppen. 50 kr for biler, 25 for sykler.

Imponerende snømengder, veldig stilig med de forskjellige lagene. Nesten som årringer.

Nedoverturen begynner, ikke like god sikt og asfalt som på andre siden, men bra likevel.

Siste biten ned til Øvre Årdal. Krappe hårnåler hvor jeg møter tre-fire biler imot, greiest å holde seg til joggetempo da. Jeg stopper ikke her, men fortsetter til Lærdal.

Hvor det er lunsjtid!

Lunsj på stranda til og med. Coop Lærdalsøyri stiller opp med lunsjkaker og skoleboller. Termosen holder ennå god varme i kaffen jeg fikk fylle på Vågå hotell.



Flott liten bygd ja. Den er jo også startpunktet til det siste reisemålet på denne turen, Gamle Aurlandsvegen.

Den begynner rett etter denne morenen, som jeg følte jeg måtte dokumentere. Har nok et snev av geogra-fluensa i meg, håpløs nerd.
Opp, opp, opp i bakkene for siste gang.

Utrolig flott dal, skulle nesten tatt to lag med bilder til panoramaet.

Snøgrensen.

Husker endelig å stoppe på toppen for å feste til film hvordan en typisk fjellovergang ser ut. Litt mindre snø og litt færre tårnende tinder her enn de andre stedene.

Toppen av nedstigningen. Tar en videosnutt for eksperimentets skyld, se den her:
Har ikke gjort noe med lyden, eller mic porten på kameraet for den saks skyld, så bare skru den av!
Snutten ender opp ved den stadig mer kjente utsiktsbrua.

Ser kul ut...

Og utsikten er naturligvis fantastisk. Jeg er offisielt en fan av turistvegprosjektet, burde kanskje sende en motsvarsmail til han elfenbenstårnarkitekten som surmaget seg om det i siste Morgenbladet.

Der nede syder og koker det i Aurlands bybilde. Lurer på hva den rundingen i fjæra er...

En liten badeplass, så kjekt.

Kan du se utsiktsbrua?
Vel nede i Aurland kjennes det ut som turen er over. Det gjenstår kun en 16 mils porsjon av E16, inkludert den 11 km lange Gudvangentunnelen. Ikke akkurat Tusenfryd for motorsyklister der altså. Det gjorde ihvertfall godt å slippe 25 km Lærdalstunnel ved å heller kjøre 50 km Gammel Aurlandsveg!

Jeg må stoppe på et sted som heter Onstad, som sikkert er opphavet til tegneren av Achewood, min favoritt-webcomic. http://www.achewood.com

Det er ikke noe sted som sier at det er Onstad, bare et par hus og så er man tilbake i Aurland. Kanskje bygda gikk dukken etter at Chris Onstads familie gikk ombord i Amerikabåten.
Jeg setter igang med hjemturen, 16 mil i et jafs blir den lengste non-stop etappen jeg har gjort. Men jeg må stoppe en gang ved denne flotte rasvifta.

Veldig imponert av PTGui (programmet jeg bruker til panorama) av dette, den kjente igjen de tre bildene i omvent L orientering uten problem. Siste raset her var i april... http://www.firda.no/nyhende/article4288781.ece
Men ja, spiste milene hjem, kom fram tidsnok ti utendørs øl med kompisene. Den lengste turen så langt på sykkel (1217 km) og en ok generalprøve på Europaturen som blir betraktelig lengre. Ting jeg har lært:
1. GSXen er lett heldags-komfortabel hvis man passer på å skifte sittestilling innimellom.
2. DRIT I TELT
3. Naturen er flott.
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (masse turbilder s.3)
Quoter mitt forrige utbrudd i tråden og står fortsatt for det, leker nå med tanken på å ta meg samme turen i ferien (og referere til ditt reisereferat i bloggen min i så fallknetrom wrote:Kjempebra bilder, jeg får virkelig lyst til å kjøre samme turen! Hva kostet overnattingen? Telt er ikke min favoritt, hehe

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
du bør ta en titt på hugin for å sette sammen panorama bilder.. ser du har endel svarte områder/felt i bildene dine.. er veldig enkelt å få vekk i hugin i allefall.. 

"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Det en glimrende rute, kan godt hende jeg gjør den igjen en gang!knetrom wrote:Quoter mitt forrige utbrudd i tråden og står fortsatt for det, leker nå med tanken på å ta meg samme turen i ferien (og referere til ditt reisereferat i bloggen min i så fallknetrom wrote:Kjempebra bilder, jeg får virkelig lyst til å kjøre samme turen! Hva kostet overnattingen? Telt er ikke min favoritt, hehe)
Det er ikke noe problem å få de vekk, jeg var bare for uvant til å ta panorama bilder mens jeg var på turen. Må ha større overlapping så blir det enklere å fylle en rektangulær ramme. På mange av disse hadde jeg ikke lyst til å klippe vekk så mye for å få det rent og på det siste så trodde jeg ikke det skulle bli sydd sammen i det hele tatt. Neste gang blir det perfekt.icemanx wrote:du bør ta en titt på hugin for å sette sammen panorama bilder.. ser du har endel svarte områder/felt i bildene dine.. er veldig enkelt å få vekk i hugin i allefall..

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Kjempebilder Ola!!
Utrolig bra turreferat

Utrolig bra turreferat

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Fantastiskt referat och bra bilder! :smt023
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Hvilke merke er teltet ditt, Helsport (eventuelt hvilken type)? Hvor mye veier det? pris? tomannstelt?
Har funne et råbra telt for 4000 spenn, nesten vektløst
Er likevel i tvil , vet ikke om det er vedt det..får jo telt for 500 spenn åsså
Har funne et råbra telt for 4000 spenn, nesten vektløst

Er likevel i tvil , vet ikke om det er vedt det..får jo telt for 500 spenn åsså

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
pleier å overlappe 1/3 ca jeg.. annet trix er å legge kameraet på høykant.. da får du mere å klippe i ( himmel og forgrunn ) slik at du kan justere vekk det svarte..Ola M wrote:Det en glimrende rute, kan godt hende jeg gjør den igjen en gang!knetrom wrote:Quoter mitt forrige utbrudd i tråden og står fortsatt for det, leker nå med tanken på å ta meg samme turen i ferien (og referere til ditt reisereferat i bloggen min i så fallknetrom wrote:Kjempebra bilder, jeg får virkelig lyst til å kjøre samme turen! Hva kostet overnattingen? Telt er ikke min favoritt, hehe)
Det er ikke noe problem å få de vekk, jeg var bare for uvant til å ta panorama bilder mens jeg var på turen. Må ha større overlapping så blir det enklere å fylle en rektangulær ramme. På mange av disse hadde jeg ikke lyst til å klippe vekk så mye for å få det rent og på det siste så trodde jeg ikke det skulle bli sydd sammen i det hele tatt. Neste gang blir det perfekt.icemanx wrote:du bør ta en titt på hugin for å sette sammen panorama bilder.. ser du har endel svarte områder/felt i bildene dine.. er veldig enkelt å få vekk i hugin i allefall..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Takk for skryt alle sammen! Gode fototips icemanx, jeg har også puslet litt med HDR men ikke fått til noe særlig. Spørs om jeg ikke må oppgradere den lille knipseren etterhvert, men det blir ikke med det første.
Teltet heter Basecamp Dovre, var på salg til 500. God plass inni, men litt knotete å sette opp. Helt kurant vekt, men å pakke det ned i posen sin krever lett hydraulisk utstyr.
Teltet heter Basecamp Dovre, var på salg til 500. God plass inni, men litt knotete å sette opp. Helt kurant vekt, men å pakke det ned i posen sin krever lett hydraulisk utstyr.
- Night Rider
- Posts: 84
- Joined: 14 Jun 2007 14:27
- MC: F800S 2007
X Suzuki SV 650 K3 - Location: Oslo
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (masse turbilder s.3)
Som jeg skrev tidligere, utrolig morsom lesning! Dessuten interessant å lese om dine betraktninger av landformer og topografi. Du er nok ikke alene om å fundere over hvordan landet er bygget opp - for meg har dette ofte vært motivasjon nok i seg selv til å komme meg ut i fjord- og fjellheimen.
Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Mandag morgen ruller jeg ombord i danskebåten. Foran meg ligger Alpene, Toscana og Provence. Mulig det blir 8000 km på rett under to uker. Status er følgende:
HAN OM DET! Min kundeopplevelse er like kjip uansett hvor i verdikjeden problemet ligger, jeg sa hvor kjapt jeg trengte de når jeg bestilte og det skulle gå helt fint. Helgen min er helt stappfull, jeg har egentlig ikke tid til å skru etter torsdag. Er den ikke der imorgen får jeg prøve å tette på annet vis og jeg setter aldri mine ben innom Kårbø igjen. Det er ikke deres feil sånn helt personlig, men igjen - resultat for meg som kunde blir kjipt uansett hvor problemet ligger. Det er ikke mange gode unnskyldninger for sluntre unna med logistikken i 2009. Sånn, utbrudd over.
Vi får se imorgen om jeg er friskere og om de pokkers pakningene har kommet. Skjebnen er i alle fall en dyktig planlegger.
- Sykkelen lekker ca 1 liter olje pr 1000 km
- Sykkelen går på 3 sylindre
- Jeg tror jeg har svineinfluensa.
HAN OM DET! Min kundeopplevelse er like kjip uansett hvor i verdikjeden problemet ligger, jeg sa hvor kjapt jeg trengte de når jeg bestilte og det skulle gå helt fint. Helgen min er helt stappfull, jeg har egentlig ikke tid til å skru etter torsdag. Er den ikke der imorgen får jeg prøve å tette på annet vis og jeg setter aldri mine ben innom Kårbø igjen. Det er ikke deres feil sånn helt personlig, men igjen - resultat for meg som kunde blir kjipt uansett hvor problemet ligger. Det er ikke mange gode unnskyldninger for sluntre unna med logistikken i 2009. Sånn, utbrudd over.
Vi får se imorgen om jeg er friskere og om de pokkers pakningene har kommet. Skjebnen er i alle fall en dyktig planlegger.

Re: Ola M - for Milsluker! 100k i 2009 (flere turbilder s.4)
Liten oppdatering, ny coil montert og alle fire sylindre tenner som mora di på Rune Rudberg konsert!