Solberg Motorsport i Ålesund

Diskutèr forhandlere/verksteder som har gitt god eller dårlig service. Forhandleren/verkstedet må gjerne svare på innleggene.
Post Reply
User avatar
NF
Posts: 173
Joined: 09 Nov 2006 10:54
MC: Nå: Yamaha YZF R6

Yamaha tzr 50
Cagiva mito 125
Gasgas sm 125
Location: Ålesund

Solberg Motorsport i Ålesund

Post by NF »

Styr for all del unna Solberg Motorsport i Ålesund om det er mulig.

For 1 år tilbake så kjøpe jeg en helt ny Derbi gpr 50 der nede, å det viste seg at sykkelen ikke var slik nye sykkler skal være.
Sykkelen lekte bensin, olje og det var noe rart med styret, selvfølgelig så nektet forhandler på at det var noe dem hadde gjort og sto fast bestemt på at det var jeg som hadde ødelagt den enda jeg merket det samme dag jeg kjøpte den.

Men etter mye krangling med dem så fikk vi endelig tilbake pengene og jeg kjøpte meg en moped på en annen forhandler og alt var bare bra.

Nå i ettertid har som sikkert mange av dere vet har jeg skaffet med en Cagiva Mito 125, jeg var i førde og hentet den.
Testet den der nede og syns den gikk litt dårlig så sa eier at det var fordi den var feil innstilt og fikk for mye bensin så vi skrev under på en kontrakt at jeg skulle prøve å stille den inn så den gikk bra, hvis ikke så skulle jeg få igjen pengene.

Etter mye prøving fant jeg ut at den ikke ville gå som han sa og jeg merket at styret levde sitt eget liv og svinge der det ville av seg selv, men når jeg snakket med selger i førde nektet han å ta den tilbake og sa at det var jeg som hadde ødelagt den.

Han sa jeg skulle sette den inn på et godkjent mc verksted for å la dem lage en rapport på tilstanden til sykkelen og siden Solberg Motorsport har Cagiva så måtte jeg nesten bare sette den inn der.
Var nede å snakket med en som heter Geir ( ny annsatt på solberg for dem som er kjent med butikken) og han sa at det var ikke noe problem og skjekke over hele sykkelen og styret, skulle bare komme ned med den i dag.

Så da var det avtalt at vi skulle komme ned med Cagivan, jeg kjørte ned og banket på.
Var Knut som kom ut og sa at e skulle bare sette sykkelen utafor og gi han nøkklene.

Så sa han plutselig at dem kun skulle skjekke forgafflene og at dem ikke hadde tid til å skjekke motoren, enda jeg hadde avtalt med en annen som jobbet der at dem skulle gå over hele sykkelen samt motoren.
Da jeg prøvde å forklare han at jeg hadde avtalt med en annen som jobber der om at dem skulle gå over motoren så bare slengte han døra i tryne på meg og gikk.

Så no vet ikke jeg helt va jeg skal gjør, får heller ta en telefon til AMS i Ålesund for å høre om dem har tid til å skjekke motoren.

Ville bare fortelle folk hvordan solberg egentlig er.
Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Solberg Mororsport i Ã…lesund

Post by Mantis »

Er helt enig med deg. Jeg har sett meg lei av lite service instillte folk som knapt gidder å løfte en liten finger for å hjelpe deg med noe som helst og igjen viser at de ikke tar kunder på alvor (i alle fall ikke folk med 50cc og 125cc!)

1. Prisene der er helt grosale! Hvorfor skal de ta dobbel pris av hva andre skal ta? La meg ta et lite eksempel, jeg skulle ha en liten baklyspære, det er snakk om en bitteliten 12v pære som skal plugges i. 80kr! for EN! og der skal være tre. For å sjekke det opp dro jeg på biltema og fant lik pære til 20kr for en 2pack, greit nok, biltema. Jeg dro på en annen mc-forettning i byen, 30kr for eksakt samme pæren.
Orginal deler skjønner jo jeg er dyre sådan, og det kan ikke forhandleren ta på seg ansvaret for.

2. Hvem ansetter folk som ikke har sånn topp kompetanse på hva de driver med? Greit nok å ha jobbet der i 20, 40, 50år men det hjelper lite. "Er denne giroljen bra?" vedkommende fikk som svar "jada, vi har brukt de på alle NSRène og ingen av de har skjert seg" Hvor i alle dager kom en skjering pga girolje inn? Viste ikke giroljen gikk inn i sylinderen også.

En annen ting. Når du skal selge en hjelm til en som ikke har så stor peiling, er det da ikke litt lurt å sjekke om den passer? Vedkommende som jobber i butikken sa at den passet, noen mnd etterpå fikk kjøperen litt mer kunnskaper og fant ut at denne hjelmen overhode ikke passer, 10 nummer for stor. Jeg kjennte på den selv og den satt helt løst alle veier.

3. Når man har avtalt en hel service på en sykkel og for å finne ut hva som er gale med den, samt sjekk av gafflene. Ja, da sier man ikke til kunden at de bare skal sjekke kaflene når man kommer med sykkelen. Og når vedkommende prøver å forklare at de hadde avtalt en service og sjekk med en annen ansatt lukker de bare døren rett i trynet på kunden!

Eneste grunnen til at jeg overhode har handlet noe med de er at de er den eneste som fører orginale derbi deler her i området. Er nesten slik jeg kviner meg for å gå inn døren. At jeg kommer til å bruke de når jeg nå skal ha meg tung sykkel er lite trolig, vil helst unngå å bli behandlet på den måten der når jeg legger igjen masse penger.
Jeg vet at disse har vært i bransjen i alle de år og sikkert har über peiling på hva de driver med, men litt service må det da kunne gå an å forlange? Det er ikke bare en gang, men det skjer jo stadig vekk at de sklir ut på alle punkter. Det virker som de tar folk med tung-MC mer på alvor, men vi er da kunder på lik linje vi også.
Å sukke og se oppgitt på deg fordi du spør om en pris på en del, føles ubehagelig.

Solberg er for al del en bra butikk! Men de erfaringene jeg har er langt i fra positive, det samme gjelder mange jeg kjenner. Som noen av eksemplene over er tatt i fra de, og jeg er vitne til flere av de. :roll:
Alle kan gjøre feil og ha dårlige dager, og alle kan forbedre seg. Ta oss litt mer på alvor :)
Last edited by Mantis on 13 Sep 2007 11:11, edited 1 time in total.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Solberg Mororsport i Ã…lesund

Post by Baron von Waffel »

Det må da finnes flere verksteder i Ålesund som er godkjente MC-verksteder? De trenger ikek være eksperter på ditt merke. Tvert imot kan det være greit å komme til noen som ikke selger kjenner eller som yter så dårlig service.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Joachim
Posts: 927
Joined: 26 Mar 2007 16:06
Location: Oslo(Ålesund)

Re: Solberg Mororsport i Ã…lesund

Post by Joachim »

Vi har to godkjente mc-verksteder/butikker her i Ålesund. Så vi er ikke bortskjemte med mc-butikker. Jeg er enig i mye av det som blir sagt om Solberg, men vil trekke fram Åsmund som en hyggelig fyr. Alltid koselig å slå av en prat med.

AMS synes jeg i forhold til Solberg, er en mye bedre butikk. Jeg liker rett og slett folkene mye bedre, og butikken i sin helhet er mye flottere. Solberg ser jo ut som et lagerbygg utvendig og innvendig er det heller ikke mye å rope hurra for :?

Det som plager meg mest med mc-butikkene her er utvalget av sykler. Det er fire merker de satser på og det er: Suzuki, Honda, Yamaha og Kawasaki. Med andre ord alle japsesyklene, og det er det :? AMS har jo også Harley, men det er for spesielt interesserte. BMW skal de jo slutte med. I tillegg har butikkene noen småmerker som Cagiva, Derbi og Rieju. Hvor er Triumph, Ducati, Aprilia, Benelli, Husaberg, KTM og alle andre merker som er interessante? :(

Savner Ride!
- Triumph Daytona T595, 1998-modell
- Aprilia RS 250 Harada Replica, 2000-modell
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Solberg Mororsport i Ã…lesund

Post by Lølle »

Joa wrote: Det er fire merker de satser på og det er: Suzuki, Honda, Yamaha og Kawasaki. Med andre ord alle japsesyklene, og det er det :? AMS har jo også Harley, men det er for spesielt interesserte. BMW skal de jo slutte med. I tillegg har butikkene noen småmerker som Cagiva, Derbi og Rieju. Hvor er Triumph, Ducati, Aprilia, Benelli, Husaberg, KTM og alle andre merker som er interessante? :(
Savner Ride!
De kommer hvis man kjøper dem - jeg vil tro at markedet ikke er stort nok til at de kan leve av å levere.
Én forhandler kan jo ikke ha 10 merker.
Hvis du går til den andre forhandleren, så skaffer han sikkert originaldeler også.
Image
Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Solberg Mororsport i Ã…lesund

Post by Mantis »

Det har du helt rett i Joa! Jeg nevnte bare det negative, siden dette var en post i negativ rettning mot butikken. Åsmund er en veldig hyggelig fyr :) Alle der nede er hyggelige sådan, men er enkelte unødvendige episoder.

AMS virker mye mer behjelplige, helt enig. Jeg sa det oppe før, solberg er en bra butikk, men AMS synnes jeg er mye bedre sjappe. F.eks om jeg skal ha noen småting som blinklys, ventilhetter, tankpad eller hva det nå måtte være stikker jeg mye heller til AMS pga av bedre service og lavere priser, ikke mye, men du sparer en hel del om du kjøper mye og i lengden (tenker da på småting). Savner ride jeg også, det var kos MC sjappe det, rett nedi høgget her også.

Jeg føler bare at andre MC butikker rundt om i landet hjelper deg mye mer med et lite smil om munnen, f.eks så ringte jeg først Erling Sande som tar inn Derbi her i landet, meget hyggelig fyr på telefonen som ikke kunne svare på det jeg er ute etter, så han ga meg tlf nummeret til en derbi forhandler i Trondheim. Aldri opplevd en sånn service som der, utrolig hyggelig trønder på telefonen. Han sprang til og med helt til andre enden i butikken med meg på telefonen for å sjekke på en GPR som stod der og jeg fikk svar på det jeg lurte på.
Mener ikke at forhandlerene skal være løpegutt for deg, slett ikke. Men kunder registrer dårlig service, slikt tapes det penger på.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
inunf
Posts: 4906
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Solberg Mororsport i Ã…lesund

Post by inunf »

Mantis wrote: ...
2. Hvem ansetter folk som ikke har sånn topp kompetanse på hva de driver med? Greit nok å ha jobbet der i 20, 40, 50år men det hjelper lite. "Er denne giroljen bra?" vedkommende fikk som svar "jada, vi har brukt de på alle NSRène og ingen av de har skjert seg" Hvor i alle dager kom en skjering pga girolje inn? Viste ikke giroljen gikk inn i sylinderen også.
...
Hahaha! Fatter ikke at jeg ikke reagerte på det før jeg hadde gått ut døra. Menmen, når jeg spør Turid om råd om girolje så har jeg meg selv å takke... Fikk uansett byttet den i dyrere olje (uten mellomlegg) med Åsmund. Har både positive og negative erfaringer med Solbergs, men jeg må si at jeg liker å stikke innom der en gang i blandt. Er på fornavn med alle untatt lærlingene. Er flere ganger jeg har fått kommet bak disken for å se på dele"kart" på microfilm eller på data.

Så lenge man vet at Turid ikke har fjærn peiling på det hun driver med (kunde kommer inn, spør etter pris på GSXR 750 K6. Turid:" Knut! Er det noe som heter R 750? Har ikke den gått ut av produksjon for lenge siden?"), og at Knut liker å ta seg betalt så går det an å handle der. Åsmund bestillte faktisk inn en eske med tennplugger til meg, billigere enn på Mekonomen. Og det er kun EN sykkel i Ålesund som bruker de pluggene... Åsmund er en kjærnekar og har alltid gitt meg kjempeservice, selv om jeg ikke alltid har lagt igjen så mye penger.

De var også veldig behjelplige da NSRen jeg hadde knakk (produksjonsfeil, men skjedde 9 mnd for sent til å kunne reklamere). Har fått låne verktøy og fått kopier fra verkstedsmanualer med dem.

Greit nok at de kanskje ikke gir alle like bra service, og at de er dyre. Men Ålesund har ikke råd til å miste flere MC-butikker! Jeg også savner Ride, Leira-brødrene hadde peiling! Litt bedre med ei sjappe der verksmesteren har flere NM-titler i RR og de satser på italienske mcer.

AMS har jeg igrunn bare gode erfaringer med. Har fått snakket litt med Are Leira, selv om han egentlig ikke har hatt tid (ekstremt dyktig, var han som var verksmester på Ride før, har derfor peiling på Ducati og Aprilia også). Har også fått kommet inn på verkstedet og sett på dele"kart" på dataen. Veldig hyggelig fyr. Kjetil (han med håret som står for delesalget) er også veldig hyggelig. Er et par ganger de har sagt at de skal ringe uten å gjøre det, men det tar jeg ikke så tungt. De har skaffet meg mye aprilia-deler selv om Haro har gjort sitt beste for å forhindre det. Eneste minuset er vel at det virker som om de satser hardest på HD. Har hørt rykter om at de skal begynne med Ducati, men vet ikke sikkert.

Men begge sjappene har *litt* igjen for å komme opp på nivå med Brages bil og Toyota. De er f. meg ville på service! Bestiller deler fra nederland på tirsdag i påskeferia. De ankommer under 24 timer senere (hadde dette vært aprilia så hadde det gått et halvt ÅR, MINST!). Får rabatt på delene fordi jeg handler så mye. Bare smil og høffelige ansatte. Tipser om hvor jeg kan kjøpe brukte deler selv om de ikke tjener en dritt på det. Får hjelp 50 min ETTER stengetid. Låner ut spesialverktøy uten å nøle. Er en grunn til at Toyota har de mest fornøyde kundene, håper at mc-merkene og forhandlerene kommer etter. De har MYE å lære!
CagivaBoy
Posts: 2
Joined: 10 Mar 2008 19:56
MC: Cagiva Mito 07
Råeste i byen

Re: Solberg Mororsport i Ã…lesund

Post by CagivaBoy »

har hørt om en nesten samme historie med en alexandro etter eller annet som driv å kjøpe og klage hele tiden el dt er vel mora som klager for at alexandro der ikke tør å prate. alexandro der er jo bannlyst overalt da.
User avatar
Atle ZX9R
Posts: 113
Joined: 31 Aug 2007 09:39
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )
Location: Hornindal, S&Fj

Re: Solberg Mororsport i Ã…lesund

Post by Atle ZX9R »

Broderen har sin Blackbird på service med Solberg ein gong i året, han er veldig godt fornøgd trur eg, har hvertfall ikkje høyrt noko negativt...
Men etter det de seier her kan det virke som om dei ikkje tek dei yngre kundane like seriøst som dei eldre med tung MC...
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Solberg Motorsport i Ã…lesund

Post by Hchaugen »

Har hatt erfaring med Solberg i 4 år, siden jeg første gang jeg kjøpte lettsykkel. Enkelt og greit fordi en kamerat av meg kjente mekanikeren som jobber der(ikke nå lengre, driver eget verksted nå). Inn og ut i løpet av en dag, ingen problem. Da dette var kompis tjeneste ble det ikke rare greiene mht pris.
Senere samme år skulle jeg kjøpe meg et par hansker, alpinestars.. Eneste butikken som har dette merket i ålesund. Kjørte ned, kom inn i butikken, og jeg var helt alene. Kom ut en fyr som satt i kassa, så på meg, og gikk inn igjen på bakrommet. Sjekket så hanskene, fant noen jeg ville ha. Gikk bort til kassa og spurte om jeg kunne få litt hjelp med en jakke jeg kunne tenkt meg. Var en vanlig spyke jakke til 7000,-. Fikk bare beskjed om å komme tilbake når jeg hadde penger. Helt vanvittig, kastet fra meg hanskene og dro.

Dro aldri ned igjen før jeg var 18, og skulle kjøpe mellom-tung. Var egentlig helt vanvittig at jeg dro ned igjen, men samme smøla igjen. Ingen som ville hjelpe. Da var det to andre i butikken. Tenkte at jeg skulle vente med å spørre osv til de var dratt. De to andre var 60-70 år gamle, og de snakket om campingbiler og tv'er i hytta... fyren så på meg kjapt, da jeg stod rett ved siden av en sykkel jeg kunne tenkt meg, og fortsatte å skravle. Helt utrolig.

HELT SINNSYKT at det går an å drive butikk med lik service.
Mekanikeren sluttet et år etterpå, fordi han var lei av den dårlige servicen fra salgspersonalet. Driver nå eget verksted med LANGT lavere pris til andre forhandlere i ålesund.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Solberg Motorsport i Ã…lesund

Post by tshansen »

Det er ikke for ingen ting at eneste grunnen til at folk gikk på solberg var pga Åsmund! Han fortjener all den rosen han kan få!

Han har vært ekstremt hjelpsom ovenfor meg, og heldigvis har han startet for seg selv! =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Hchaugen
Posts: 267
Joined: 05 Jul 2007 17:36
MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000
Location: Ã…lesund

Re: Solberg Motorsport i Ã…lesund

Post by Hchaugen »

Ja, vanvittig dedikert. Prøver å reklamere for han så mye som mulig;p Ikke no prob å dra inn for å ta en kopp kaffe heller.
Herlig fyr, men sykkelen min er innelåst på verkstedet, og han er på ferie. NOOES
bolln
Posts: 15
Joined: 06 Feb 2012 08:58

Re: Solberg Motorsport i Ã…lesund

Post by bolln »

Heilt enig med første post! HOLD DERE UNNA!

Hadde en Aprilia RS50 2008 modell som fungerte fint! Men den begynte og fjuske så sendte den inn til dei der.. Fikk tilbake sykkelen en mnd seinere da di sa at forgasseren var gåen og fikk ei regning på 8000,- . Dei måtte bestille forgasseren fra Itaalia siden den ikke var i Norge sa dei. Viste seg bare at de var bunnkare på forgasseren som var gåen, liten plastikk bit..

Masse anna styr med med sykkelen og prisene er til og grine av når de bruker så lang tid på servicene deres .. håpøst
Post Reply