Har tenkt å kjøpe sykkel, men er mer av en bilmann så jeg har ikke helt oversikten over markedet og hva som er bra og ikke bra. Derfor håper jeg på innspill!
Er 32 år og har ikke kjørt noe særlig på 10 år. Har imidlertid kjørt mye før så anser meg ikke som nybegynner. Prisen skal være mellom 60 og 70 tusen ca. Jeg bor i Hedmark hvor hovedveiene er kjedelige mens sideveiene er ok svingete men er humpete og har dårlig dekke. Det er også mye grusveier her så ikke dumt om den takler litt av det hvertfall. Kommer til å bruke sykkelen lokalt, til og fra Oslo på jobb (15 mil en vei) og på feriturer til vestlandet o.l. Liker å kjøre på litt innimellom.
På den ene side vurderer jeg "dualpurpose" eller hva de heter som:
Yamaha TDM
BMW F650
Kawa Z750S
Triumph Tiger
eller liknende
På den annen side er jeg litt nervøs for at den type sykler blir for "tamme" langs veien og dermed ser jeg litt på slike også:
Kawa ZR7
Honda VFR800
Suzuki GSX750F
o.l.
Jeg er for øyblikket helt forvirret så alt av innspill mottas med takk!
Amatør trenger kjøpshjelp!
Re: Amatør trenger kjøpshjelp!
Ingen spesiel sykkel du bare må ha? Det hadde gjort valget lettere 
Ellers var det en klok(kan disktures) mann som sa at man velger MC som man velger dame, man går etter utseendet, også prøver man å leve med nykkene
Synes uansett det var godt sagt!

Ellers var det en klok(kan disktures) mann som sa at man velger MC som man velger dame, man går etter utseendet, også prøver man å leve med nykkene

Synes uansett det var godt sagt!

It is better to exist unknown to the law.
-
- MC: Ducati 1198S 09 Rød
Yamaha R6 02 bane
*Suzuki GSX-R 750 08 Svart
*Yamaha YZF R6 99 rød/hvit
*Kawasaki Eliminator 125 2000 - Location: Ã…lesund
Vfr'en passer jo veldig godt som "pendle sykkel" da. Samt. det lett går ann å ta den på lengre turer. Ikke den kvasseste sykkelen, men 110 hester er jo plenty for de fleste. Minuset er jo at mange av de som ikke har gått så langt er veldig dyre.
Herlig sykkel å kjøre hvertfall.
Herlig sykkel å kjøre hvertfall.
Jeg har kjørt mange mil i oppland og hedemark. Mange gørrkjedelige hovedveier og veldig spennende sideveier (kjerreveier). Hvis man er over 1,75 tror jeg honda transalp vil være et interessant alternativ for mange. En svært slitesterk arbeidshest.
Last edited by Rambler on 16 Jul 2009 19:45, edited 1 time in total.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
Tror du bør se nærmere på TDM, uten at jeg noen sinne har kjørt en.
Hva slags sykler har du hatt før, og hva syntes du om dem?
Hva slags sykler har du hatt før, og hva syntes du om dem?
Ut fra lista di og humper/grus bør du også se på Honda Varadero, BMW GS og Ducatti Multistrada.
Det enkleste er å sette av et par dager og ta en tur til forhandlere og prøvekjøre. Blås i om det er den sykkelen, test typene.
Så følger du hjertet innenfor det lommeboka tillater.
Anbefaler deg et lite rustløserkurs i regi av Tango, Senior Mc eller andre. Sjekk listen hos NMCU, der bør du jo melde deg inn
Ingen andre som gjør noe for oss.
Det enkleste er å sette av et par dager og ta en tur til forhandlere og prøvekjøre. Blås i om det er den sykkelen, test typene.
Så følger du hjertet innenfor det lommeboka tillater.
Anbefaler deg et lite rustløserkurs i regi av Tango, Senior Mc eller andre. Sjekk listen hos NMCU, der bør du jo melde deg inn

Ingen andre som gjør noe for oss.

Takk for svar!
Jeg merker egentlig at lysten på en Transalp, TDM og slike ikke er den helt store selv om de helt sikkert hadde passet veldig bra.
MC Oslo har en 04 CBF600N til 68 som jeg har vært å sett på. Hadde CB100 som 16-åring og ble kanskje litt derfor svak for den. Ganske ny sykkel for pengene med bra med utstyr. Hva tror dere om den? Tipper jeg tester den til uka.
Ellers står det jo noen fine VFRer til rundt 70. Tror kanskje jeg hadde blitt veldig godt fornøyd med en slik.
Har også vært åog sett på ny Ducati Monster, 134 tusen var jo egentlig en god pris på den da...
Jeg merker egentlig at lysten på en Transalp, TDM og slike ikke er den helt store selv om de helt sikkert hadde passet veldig bra.
MC Oslo har en 04 CBF600N til 68 som jeg har vært å sett på. Hadde CB100 som 16-åring og ble kanskje litt derfor svak for den. Ganske ny sykkel for pengene med bra med utstyr. Hva tror dere om den? Tipper jeg tester den til uka.
Ellers står det jo noen fine VFRer til rundt 70. Tror kanskje jeg hadde blitt veldig godt fornøyd med en slik.
Har også vært åog sett på ny Ducati Monster, 134 tusen var jo egentlig en god pris på den da...