intercom? autocom?

Prat om tung MC.
Post Reply
madshadow

intercom? autocom?

Post by madshadow »

Skal kjøpe intercom evt autocom. Det er jo mange brae og mange dårlige ute på markedet og jeg vil helst ikke ende opp med de dårlige:P

Hvilken er bra? noen som har erfaring?

intercom vs autocom?
Biff
MC: 1999 Suzuki SV660S

Re: intercom? autocom?

Post by Biff »

Handlet nettopp scala rider q2, som er trådløst headset med 250m rekkevidde ca, og støtte for mobil og radio. Veldig fornøyd så langt.
'99 Suzuki SV650S
x '86 Suzuki Intruder VS700
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Post by PerTore »

Har hatt q2 i et drøyt år nå, og må si jeg er kjempefornøyd. Skal du ha bike to bike, må også kjørekompis ha q2, skal du kun kommunisere med passasjer kan du kjøpe scala teamsett, men er usikker (tviler på) at teamset har radio/blåtann etc. som q2 har.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Skal du koble til mp3-spiller, GPS, walkie-talkie, passasjer og telefon ++ anbefaler jeg Autocom. Hvis du kun skal koble deg til passasjer eller telefon kan sikkert rimeligere bluetooth basert utstyr fungere ok. Husk at du aldri får samme lydkvalitet med bluetooth som du får med kabel/ledning.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Bjerka_R1
MC: Har en 1999 Yamaha YZF R1=)
Tidligere hatt en Yamaha R6 2000 modell men ble aldri noen større sesong med den føre den ble solgt.Så R1 blir vel min "førstegangssykkel"

Post by Bjerka_R1 »

Jeg fikk nylig mitt Scala Rider Q2 sett.Utrolig bra sett virker det som,men ikke i min hjelm..Støyer som som faen i hjelmen min.Shoei CX tror jeg hjelmen heter...Men fikk testet det noe her om dagen det settet og virker utrolig bra =D>
LEctOR
MC: Honda CB900 Hornet

Post by LEctOR »

cardo scala q2 er tingen spør du meg.. Jeg er meget fornøyd med dette settet.
Honda CB 900 Hornet 2004 :smt077
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Jeg har Autocom Active Rider og er bra fornøyd med det. Måtte bytte ut hodetelefonene da jeg som oftest hører på musikk når jeg kjører, og de medfølgende hodetelefonene ikke var laget for et slikt lydbilde. Ellers virker settet solid, og jeg har ikke hatt noen problemer med det så langt. Som nevnt i tråden så kan man utvide det i alle mulige retninger.
TageSK
MC: Bamsefar er en BMW R1150GS.
Han triller ca 20.000 km i året med Sjefen og meg.
Bamsefar har aldri vært i Norge.

Post by TageSK »

Autocom!

[TaSK]
Tage Stabell-Kulø
Pisa, Toscana, Italia
Min lange FAQ om 11xxGS og 1200GS er her.
Min "Riding in Tuscany"-tråd er her.
Mer informasjon om MC i Toscana her.
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Har en AutoCom Active Rider som jeg ønsker å koble opp mobilen på. Har en helt ny NOKIA 3120. Med AutoComen fulgte det med en ledning med jack-plug, må en da skaffe en overgang fra jackpluggen til mobilen eller må en skaffe ny ledning med riktig kobling til NOKIA'en ? I tilfelle hvor får en kjøpt slik overgang / kabel ?

Er det noe spesiell innstilling på mobilen og / eller intercomen som må gjøres ?

Noen som har peiling ?
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Det letteste er sikkert å kjøpe en bluetoothmottaker til Autocomen og koble mobilen til gjennom den. Tror de fleste (?) mobiler nå kobler til hands-free gjennom bluetooth og ikke plugg. Og du må nok aktivere hands-free inne på mobilens instillinger for at det skal virke ja, men det burde det ikke være et problem å finne ut av.
O_o

Post by O_o »

Tvinitla wrote: Med AutoComen fulgte det med en ledning med jack-plug, må en da skaffe en overgang fra jackpluggen til mobilen eller må en skaffe ny ledning med riktig kobling til NOKIA'en ? I tilfelle hvor får en kjøpt slik overgang / kabel ?
De som lager Autocom har også slike plugger/adapter. De som selger Autocom kan nok skaffe et slikt adapter. I motsetning til bluetooth koster ikke et slikt adapter noe særlig.
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

Ang. tilkobling av telefon:
Siden du har en Nokia er det enkleste du kan gjøre å dra til Clas Ohlson. De selger adaptere for Ericsson og Nokia. Et sett som dekker alle respektive modeller koster kun 30-40 kroner. (Autocom tar flere hundre) Du kobler så til ledningen som følger med Autocom. Enkelte telefoner kobler automatisk til handsfree når de registrerer tilkoblingen, mens andre må innstilles på handsfree/Autosvar.
Uansett prøver du å oppnå at når telefonen ringer dempes eventuell musikk, og telefonen svarer av seg selv etter 3-4 signal. Den legger seg selv på når telefonsamtalen avsluttes.
Dette funker i praksis for alle jeg kjenner som har koblet til telefon.

Lykke til. det funker fint.
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

knutk wrote:Ang. tilkobling av telefon:
Siden du har en Nokia er det enkleste du kan gjøre å dra til Clas Ohlson. De selger adaptere for Ericsson og Nokia. Et sett som dekker alle respektive modeller koster kun 30-40 kroner.
Jeg køpte nå et sett på Clas Ohlson, men det var ikke riktig adapter som passet til min telefon, kanskje min telefon er så ny at Clas Ohlson ikke har fått oppdatert sine adaptersett.
Får prøve å skaffe adapter hos en mobilforhandler eller MC-forretning. :smt017
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
knutk
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Post by knutk »

Der er oftest litt etterslep med hensyn til utvikling av nye telefoner vs oppfølging av utsyr. Om din telefon er flettende ny, og Nokia i tillegg har funnet det for godt å forandre standard enda en gang vil det kanskje ta litt tid før passende adapter dukker opp.
Da er BlueTooth et alternativ. Koster en god del mer enn kabel, men i allefall en løsning som også funker.
Du kan da enten kjøpe Autocoms egen adapter, som kobles til annlegget i samme inntak som en kablet tilkobling, eller, om du virkelig ønsker å svi av penger, da kjøper du en GPS med telefonkobling og Bluetooth mulighet.
Garmin har en løsning som funker, med hvisse forbehold. Uttalelsene mine baserer seg nå på Zumo 500, som nå er erstattet med 600.
Zumo 500 må kobles via en adapter fra Autocom (og da får du bruke enda mere penger :-), uten denne adapter, som er en støy-isolator, vil du få støyproblem som gjør koblingen ubruklig. I tillegg er telefoninngangen i Autocom mono, slik at om du kobler Zumo til telefoninngangen misser du stereolyden fra MP3 spilleren, som også finnes i Zumo. (I tillegg er nevnte støyisolator ikke kompatible med telefoninngangen til Autocom)
Da ender du opp med å koble Zumo til musikkinngangen. Da får du stereomusikk og telefon ingangen via samme. Fint og flott... Catchen da er at når du snakker under telefonsamtalen dempes musikkingangen/telefonlyd i noen sekund, slik at det som da svares er dempet i noen sekund før volumer igjen stiger... puh.. er du med så langt? Hva gjør man da? Vel, dette er ikke lett, men man kanibaliserer Autocom, og tjuvkobler VOX -innslag justeringen, og kobler dette på en egen bryter. Om man kjøre alene kan VOX være frakoblet hele tiden, har man noen bakpå må man koble VOX inn og ut med egen bryter.

Så altså, følgende alternativ finnes:
- Skift til eldre telefon
- Kjøp Autocom BT adapter
- Kjøp Zumo og bruk enda mere penger pluss en del tukling
- Vær tålmodig og vent til der dukker opp en ledningsadapter til din telefon.
Post Reply