MC-lappen i USA

Prat om tung MC.
johnwestwood
Posts: 2
Joined: 19 Jul 2009 21:30

MC-lappen i USA

Post by johnwestwood »

Jeg skal studere i USA i ett år, og har hørt at det er rimelig å ta MC-lappen der borte. Jeg har prøvd å lete litt på nettet i ulike forum, men har fortsatt ikke helt funnet ut om dette lar seg gjøre eller ei.

Er det noen som vet om dette er mulig på kun ett år, eller om det krever lengre tid i USA for å ta MC-lappen?
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: MC-lappen i USA

Post by PerTore »

Uten og være helt sikker, tror jeg det bare er og ta oppkjøring når du kommer tilbake igjen. Tror det er en her på forumet som akkurat har gjort dette. Var det Vikingjan???

EDIT: Nei, husket visst litt galt.
Men her er det en lik topic

http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1&t=11939
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: MC-lappen i USA

Post by KiM »

Du må ha vært i USA i 6mnd for å kunne ta lappen. For at sertifikatet skal være gyldig i Norge trenger du kun oppkjøring.
ingen KiM, ingen kos
johnwestwood
Posts: 2
Joined: 19 Jul 2009 21:30

Re: MC-lappen i USA

Post by johnwestwood »

eneRmiK wrote:Du må ha vært i USA i 6mnd for å kunne ta lappen. For at sertifikatet skal være gyldig i Norge trenger du kun oppkjøring.
Så altså, hvis jeg er der i 9 måneder, så burde jeg rekke det? Eller får man kun begynne med opplærringen etter 6 måneder?

*edit: Tror jeg fikk svar på det via den andre forumtråden.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: MC-lappen i USA

Post by KiM »

Når du har vært der i 6mnd kan du begynne opplæringen. Du må da klare det på 3mnd, noe som burde gå bra ;)
ingen KiM, ingen kos
User avatar
Captain_Awesome
Posts: 20
Joined: 31 May 2009 11:28
MC: Honda VFR 800 2005
Yamaha XJ 600 1999 solgt
Location: Oslo

Re: MC-lappen i USA

Post by Captain_Awesome »

Jeg tok lappen i USA og du kan ta mc-lappen der borte så snart du kommer ned. Det eneste er at du må skaffe deg en adresse som DMV kan sende papirer til. Lappen koster rundt 30dollar. Jeg vil anbefale deg å ta billappen samtidig ettersom de krever det om du bor der lenger enn seks måneder, det koster ikke noe ekstra. Så fort du har tatt teorien kan du begynne å kjøre, altså burde du skaffe deg en sykkel ganske kjapt. Du må ha egen sykkel når du skal på oppkjøring. Jeg tror oppkjøringen må foregå innen en måned etter at du har tatt teorien. Når du kommer hjem til Norge drar du til nærmeste trafikkstasjon med papirer på at du har bodd i USA, samt flybilletten som du fløy tilbake med (de vil se når du flyttet tilbake til Norge). Og selvfølgelig det amerikanske førerkortet, som må være gyldig. Hvis det er noen spørsmål, ta kontakt så kan jeg sikkert hjelpe deg med det. Geico har forresten sykt billige mc-forsikringer.
Four wheels move the body, two wheels move the soul!!
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: MC-lappen i USA

Post by KiM »

Hvis det stemmer må jeg beklage at jeg ga deg feil informasjon.

Det vil jo si at hvis jeg flyr ned der på ferie, og kjenner noen der, så kan jeg ordne meg en adresse før jeg drar og begynne på teorien/lappen når jeg kommer bort der. Være der noen uker, dra hjem og ta oppkjøring. Ferie inkludert i prisen ;)
ingen KiM, ingen kos
User avatar
mekkern
Posts: 5141
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MC-lappen i USA

Post by mekkern »

minst 6 måneder i utlandet....
User avatar
Captain_Awesome
Posts: 20
Joined: 31 May 2009 11:28
MC: Honda VFR 800 2005
Yamaha XJ 600 1999 solgt
Location: Oslo

Re: MC-lappen i USA

Post by Captain_Awesome »

du må ha bodd der i minst 6 måneder, det er eneste kravet, har ikke noe å si hvor lenge du har lappen der borte.
Four wheels move the body, two wheels move the soul!!
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: MC-lappen i USA

Post by KiM »

Er vi enige nå? :P Du må ha bodd i utlandet i 6mnd, og da kan du begynne opplæringen.
ingen KiM, ingen kos
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: MC-lappen i USA

Post by Kriston »

30 dollar for bil-lappen og mc-lappen? Man må bare elske USA.
User avatar
Captain_Awesome
Posts: 20
Joined: 31 May 2009 11:28
MC: Honda VFR 800 2005
Yamaha XJ 600 1999 solgt
Location: Oslo

Re: MC-lappen i USA

Post by Captain_Awesome »

eneRmiK wrote:Er vi enige nå? :P Du må ha bodd i utlandet i 6mnd, og da kan du begynne opplæringen.
du forvirrer meg?!?

bare dra til usa, kom deg på DMV så fort som mulig, ta lappen med en gang, ferdig arbeid!!
Four wheels move the body, two wheels move the soul!!
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: MC-lappen i USA

Post by PerTore »

Du kan begynne opplæring så fort du kommer dit, men for at lappen skal kunne overføres til Norge, må du ha vært bosatt i USA i 6 mnd., er det slik å forstå?
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
Captain_Awesome
Posts: 20
Joined: 31 May 2009 11:28
MC: Honda VFR 800 2005
Yamaha XJ 600 1999 solgt
Location: Oslo

Re: MC-lappen i USA

Post by Captain_Awesome »

PerTore wrote:Du kan begynne opplæring så fort du kommer dit, men for at lappen skal kunne overføres til Norge, må du ha vært bosatt i USA i 6 mnd., er det slik å forstå?
Det stemmer. Mye fram å tilbake her gitt, hehe.
Four wheels move the body, two wheels move the soul!!
User avatar
absinna
Posts: 97
Joined: 15 Jul 2009 01:04
Location: Tønsberg
Contact:

Re: MC-lappen i USA

Post by absinna »

Jeg tok MC-lappen på Hawaii da jeg bodde der i ett år.
Jeg tenkte faktisk ikke tanken på å ta lappen der inntil jeg hørte en annen hadde gjort det.
Kosta meg 20 dollar og tok to dager. Uten hjelmpåbud og 15 år for tung MC, er det et under at det er levende tenåringer igjen på hawaii.
Dette er riktignok 9-10 år siden (!!! Shit tida flyr) og jeg tok lappen to måneder før jeg dro hjem.
Jeg måtte da ta ny teori, en dobbeltime hos skole og oppkjøring da jeg kom hjem. Kosta meg 3400,-. men det var DA. NÅ er det jo helt hinsides å ta lappen.

ANYWAY: De krevde der borte at jeg fikk meg et social-security number. Det registreres med adresse de sender papirene til, så var alt greit.

Tut og kjør...
;-)

Edt: Hadde jeg hatt lappen i 6 måneder hadde jeg bare behøvd oppkjøring hjemme...
Kjør som om enhver bilist er en elg...!
Honda VFR 800 '98
www.explorify.no
Post Reply