Kjøp og bruk av MC i sverige?

Prat om tung MC.
Post Reply
rammen
MC: Suzuki Bandit 1200

Kjøp og bruk av MC i sverige?

Post by rammen »

Hei, har en Bandit 1200 som jeg bruker en sjelden gang. Vurderer å selge denne, og heller kjøpe en annen en i sverige, med svenske skilter. Har en hytte i sverige, og tenkte kun å bruke MC`en der ute, og ikke i norge.

Hvordan er det med forsikringer? Kan jeg enkelt å greit bare forsikre den (slik jeg gjorde med min "svenske" båt som jeg også kun bruker i sverige?

Er det noe annet jeg bør tenke på eller passe på?

Håper noen av kara kan komme med noe fine innspill.

Ellers takk for ett fint forum!

-Bandit1200
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Kjøp og bruk av MC i sverige?

Post by Banditbiker »

Vet ikke hvordan det er med forsikring, men du kan i hvertfall ikke som norsk statsborger kjøre den svenskregistrerte sykkelen på norsk side av grensen. Det vil koste deg dyrt har jeg forstått.
hanHans
MC: Honda Hornet 07 modell;)

Post by hanHans »

jepp, bare å forsikre den i et svensk selskap. Ingen problem:)

Men som Banditbiker sier så bør du ikke bruke sykkelen i Norge, vil kose deg dyrt hvis du blir tatt :shock:
doggy 002

Post by doggy 002 »

Har akkuratt den samme situasjonen og som nevnt tidligere så er det ingen ting i veien for dette. Jeg har også hytte i sverige og bil/båt/sykkel/snøscooter osv er ikke noe problem. Men før du kan kjøpe deg noe motor kjøretøy så må du kontakte det svenske fordonsregistret og legge frem at du ønsker å kjøpe deg en sykkel som du vil registrere på hytta. Dem vil da gi deg et svenskt person nummer som du kan bruke for å registrere sykkelen på deg. Så er det bare tut og kjør.
Det eneste problemet som jeg har med dette er at forsikrings selskapet som jeg har(Folksam) påstår at dem ikke kan sende regninga på forsikringen av sykkelen ut av sverige. Jeg har forsikringen på selve hytta også hos dem og denne får jeg tilsendt hjem i postkassen mens regningen på sykkelen går i poskassen på hytta. Kan være ett problem dersom man ikke er så veldig ofte på hytta og regningen blir liggende. Jeg er mye ute og reiser i jobb og da kan det gå en tid før jeg kommer opp på hytta og får tømt postkassa. Har skjedd at regningen har forfallt før jeg har fått den men en telefonsamtale har løst det hele.
Doggy 002
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Jeg har delt alle mine forsikringer opp i 12 månedlige avdrag med automatisk trekk på konto. Veldig behagelig å slippe de digre fakturaene den ene gangen i året. Sikkert fullt mulig å få til dette i Sverige også.
Post Reply