Avsluttet dessverre sesongen i fjor med å skli på asfalt, trenger nytt utstyr...
Hatt Shoei hjelm i alle år men synes dog den gav mye irriterende vindstøy (kjører med propper men likevel...viiiiissshhhhh). Tenker Shoei ikke passer min hodeform, noen andre merker brukere er fornøgde med? (sett på sharp.uk sine testsider, sikkerhet teller selvsagt ved kjøp av ny hjelm).
Hadde på ny Halvarsson tekstildress, ble overrasket over hull tvers gjennom kne og skulder. Vet ikke hvor mange meter jeg skled, ca 60km/t - synes en dress burde klare den belastningen uten hull(?). I tillegg har pads tydeligvis flyttet for mye på seg, skjermet ikke for kneskade rett på oversiden av knærene.
Kjører nå med min gamle Rukka tekstildress, men den "gnager" på feil plasser, føles tynn og plastikkaktig ut, men pads ser ut til å sitte bedre uten at jeg har tenkt å teste det før jeg må... Kansje på tide å gå tilbake til skinndress igjen, noen erfaringer/ synspunkter på det? Eller andre merker enn Halvarsson og Rukka i tekstil å anbefale? Sikkerhet og comfort går langt foran pris.
Nytt kjøreutstyr fra topp til tå - anbefalinger?
-
- MC: Suzuki SV650 2008 mod.
Yamaha YZF Thundercat 1998 mod. - Location: Buskerud
Nytt kjøreutstyr fra topp til tå - anbefalinger?
Cat 
~Current: Suzuki SV650~
~Current: Yamaha YZF600 Thundercat~
~Ex: Yamaha XJ600~

Re: Nytt kjøreutstyr fra topp til tå - anbefalinger?
Det er en del skinnmerker på markedet i dag! Noen bedre enn andre, som med alt annet. En skulle tro at de dyreste og mest annerkjente merkene skulle være de beste, men dette viser seg i følge tester at er langt fra sannheten!
Vi har en del skinndress tråder og anbefalinger av kjøreutstyr på dette forumet, som er mye lettere å glo i enn at jeg begynner å ramse opp det som er blitt sagt tidligere
Her en tråd hvor det blir diskutert litt størrelse på skinndressen!
http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=3& ... ss#p248642
Her er en som er verdt å få med seg
http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=3& ... skinndress
Skinndress eller tekstil
Fersking som trenger alt...
http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=3& ... ss#p190561
Her har du en del tråder og lese deg klok i! Her står veldig mye nyttig og kan hjelpe deg godt på vei.
Skulle det være noe mere du lurer på, så er det selvfølgelig bare å spørre
Vi har en del skinndress tråder og anbefalinger av kjøreutstyr på dette forumet, som er mye lettere å glo i enn at jeg begynner å ramse opp det som er blitt sagt tidligere

Her en tråd hvor det blir diskutert litt størrelse på skinndressen!
http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=3& ... ss#p248642
Her er en som er verdt å få med seg

Skinndress eller tekstil
Fersking som trenger alt...
http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=3& ... ss#p190561
Her har du en del tråder og lese deg klok i! Her står veldig mye nyttig og kan hjelpe deg godt på vei.
Skulle det være noe mere du lurer på, så er det selvfølgelig bare å spørre

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
catwoman må sef ha en åletrang skinndress som er polert så den er helt blank 

kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Det viktigste med en hjelm er at passformen er 100 %. Den skal sitte jevnt over hele hodet, og være på grensen til ubehagelig når den er ny. Den vil utvide seg etterhvert.
Kjøp en hjelm fra en annerkjent produsent. Du må nok belage deg på å bruke fra 2 500 - 3 000 kr og oppover. Schuberth er en av de ledende produsentene når det kommer til støydemping. Du kan prøve om R1 og S1 Pro har riktig passform for deg. De ligger på 4 - 5 500 kr.
Du kan også prøve Shoei XR1000. Den kan du få et såkalt whisper kit til som tetter rundt halsen. Hjelper mye på støyen i hjelmen. XR 1000 ligger på rundt 3-4 000 kr.
Kjøp en hjelm fra en annerkjent produsent. Du må nok belage deg på å bruke fra 2 500 - 3 000 kr og oppover. Schuberth er en av de ledende produsentene når det kommer til støydemping. Du kan prøve om R1 og S1 Pro har riktig passform for deg. De ligger på 4 - 5 500 kr.
Du kan også prøve Shoei XR1000. Den kan du få et såkalt whisper kit til som tetter rundt halsen. Hjelper mye på støyen i hjelmen. XR 1000 ligger på rundt 3-4 000 kr.
Når det kommer til hjelm er denne siden veldig fin å kikke innom. Her står litt om hvordan hjelmen skal passe på hodet. Hva du bør se etter osv!
http://sharp.direct.gov.uk/
http://sharp.direct.gov.uk/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Halvarsson er beregnet for å tåle EN skli tur på asfalt. At det går hull på albue, kne og skulder kan være for at det blir mest belastning der. Det sitter jo "paddingser" under. Det er også på de fleste jakker et spesiellt stoff som ser ut som vegg til vegg teppe som er konstruert for å tåle mer under ytter stoffet på jakken. "Tryna" selv i 70 km/t og stoffet i Lizard buksen var veldig tynnslitt men det holdt, det samme med Lenox jakka. Men forklaringen er (som jeg fikk) at de er laget for å "tryne" en gang. Så må det byttes. Regner med at en skinndress ikke er brukbar etter en 20 meter skli tur heller.
Så kjøp noe som er CE merket og som sitter godt. Slik att alle paddingser ikke går å "vri" rundt f.eks på albuer.
Hjelm må velges ut fra passform.....alle har forskjellige hoder. Men ikke velg plast hjelm.
Forklaringen på det er enkel......tenk deg at du har en ping-pong ball i den ene hånden og en apelsin i den andre......slipp disse så i bakken fra strak arm. Plast hjelmen er da som ping-pong ballen vil oppføre seg....med andre ord den demper ikke støtet. ( trolig får du veeeldig vondt i nakken).
Shoei har jo flere modeller...selv har jeg AGV ti-tech men den er ikke spesiellt "stille" derimot så er den lett. Så skal det være støy sikkert er det vel bare Shubert som duger tror jeg.
Alt er jo et kostnad spørsmål opp mot hva slags kjøring du skal bedrive.........
Så kjøp noe som er CE merket og som sitter godt. Slik att alle paddingser ikke går å "vri" rundt f.eks på albuer.
Hjelm må velges ut fra passform.....alle har forskjellige hoder. Men ikke velg plast hjelm.
Forklaringen på det er enkel......tenk deg at du har en ping-pong ball i den ene hånden og en apelsin i den andre......slipp disse så i bakken fra strak arm. Plast hjelmen er da som ping-pong ballen vil oppføre seg....med andre ord den demper ikke støtet. ( trolig får du veeeldig vondt i nakken).
Shoei har jo flere modeller...selv har jeg AGV ti-tech men den er ikke spesiellt "stille" derimot så er den lett. Så skal det være støy sikkert er det vel bare Shubert som duger tror jeg.
Alt er jo et kostnad spørsmål opp mot hva slags kjøring du skal bedrive.........

-
- MC: Suzuki SV650 2008 mod.
Yamaha YZF Thundercat 1998 mod. - Location: Buskerud
Da har jeg trålt alle tråder vedlagt, mye åreit info, takk skal dere ha!!
Ennå usikker mht skinn eller tekstil, får bruke tid og prøve div merker og dresser så finner jeg nok ut av det. Har "gamle" Rukka og en enda eldre Halvarsson skinn, så jeg får da kjørt. Sjekker Berik, høres ut som folk er fornøgd med den.
Oppdaget etpar viktige ting (rart hvor fort man lærer the hard way
). Som du sier Fzsline er utstyret ment å klare EN sklitur og har da gjort jobben sin, helt enig i det, men synes dog stoffet burde holde uten hull tvers gjennom tatt i betraktning den rel. lave hastigheten.
Fikk også demonstrert viktigheten av pads som sitter der de skal, ikke bare i butikken/på mc'n, men også ila en flaksetur. Min skulder-pad flyttet seg bakover, når stoffet slet vekk fortere enn jeg trodde var huden neste. Heldigvis stoppet sklituren omtrent der, ble bare lite skrubbsår, men viser viktigheten av at stoffet holder max meter. Knepads må ha sklidd ørlite nedover, dekket dog kneet (og godt var det!) men viktig å dekke oversiden/oppå kneet også. MYE å tenke på før man kjøper!!
Takk for hjelm-tips, Shoei har nok modeller som er ulik passform inni, har tenkt at straks den ene støyer fælt på meg så gjør alle Shoei likedan, sikkert ikke rett. Det er så mange hjelm merker at det er lett å gå seg vill, holder meg til de kjente tror jeg og prøver meg frem. Styrer unna plasthjelmer, pingpong beskrivelsen din..
!
RH racing; hehe...klart det beste hadde vært blank sort åletrang sak, helst med hale å vifte med
Ennå usikker mht skinn eller tekstil, får bruke tid og prøve div merker og dresser så finner jeg nok ut av det. Har "gamle" Rukka og en enda eldre Halvarsson skinn, så jeg får da kjørt. Sjekker Berik, høres ut som folk er fornøgd med den.
Oppdaget etpar viktige ting (rart hvor fort man lærer the hard way

Fikk også demonstrert viktigheten av pads som sitter der de skal, ikke bare i butikken/på mc'n, men også ila en flaksetur. Min skulder-pad flyttet seg bakover, når stoffet slet vekk fortere enn jeg trodde var huden neste. Heldigvis stoppet sklituren omtrent der, ble bare lite skrubbsår, men viser viktigheten av at stoffet holder max meter. Knepads må ha sklidd ørlite nedover, dekket dog kneet (og godt var det!) men viktig å dekke oversiden/oppå kneet også. MYE å tenke på før man kjøper!!
Takk for hjelm-tips, Shoei har nok modeller som er ulik passform inni, har tenkt at straks den ene støyer fælt på meg så gjør alle Shoei likedan, sikkert ikke rett. Det er så mange hjelm merker at det er lett å gå seg vill, holder meg til de kjente tror jeg og prøver meg frem. Styrer unna plasthjelmer, pingpong beskrivelsen din..

RH racing; hehe...klart det beste hadde vært blank sort åletrang sak, helst med hale å vifte med

Cat 

Min anbefaling er å glemme de støy/db-tallene som oppgis i enkelte annonser. Hvordan er de målt?
Vindstøy på motorsykkel er avhengig av endel ting. Hjelmens form og "tetthet" er greit nok. Men hva med sykkelen?
Turbulensen og/eller fartsvinden som treffer hjelmen er avhengig av sykkelens utforming. For meg er en BMW R1200GS med original vindskjerm noe av det verste i så henseende.
Hva med føreren? Høyden, eller mangel på sådan bestemmer hvor fartsvind og turbulens treffer. To førere av ulik høyde kan oppleve støyen helt forskjellig. En er kanskje såpass høy at fartsvind og turbulens treffer i brystet. Han kan oppleve en hjelm som svært stille. En lavere fører får kanskje turbulensen rett i hjemen og kan oppleve samme hjelm som ei bråkebøtte av dimensjoner.
Bruken av hjelm og sykkel er også viktig. Trives du med å surre rundt sånn rimelig innenfor fartsgrensene i Norden kan du stortrives med en hjem en annen som tourer kontinentet og Autobahn ikke ville lukta på.
Selv legger jeg vekt på vekt og passform. Ørepropper har jeg erfart bør være obligatorisk uansett. Og det finnes billige skumpropper (type "engangs") som er så behagelige at man knapt merker dem. Man behøver ikke spesialdesigna personlige håndmasserte propper med ventiltikkefilter og merking for styrbord og babord øre.
Vindstøy på motorsykkel er avhengig av endel ting. Hjelmens form og "tetthet" er greit nok. Men hva med sykkelen?
Turbulensen og/eller fartsvinden som treffer hjelmen er avhengig av sykkelens utforming. For meg er en BMW R1200GS med original vindskjerm noe av det verste i så henseende.
Hva med føreren? Høyden, eller mangel på sådan bestemmer hvor fartsvind og turbulens treffer. To førere av ulik høyde kan oppleve støyen helt forskjellig. En er kanskje såpass høy at fartsvind og turbulens treffer i brystet. Han kan oppleve en hjelm som svært stille. En lavere fører får kanskje turbulensen rett i hjemen og kan oppleve samme hjelm som ei bråkebøtte av dimensjoner.
Bruken av hjelm og sykkel er også viktig. Trives du med å surre rundt sånn rimelig innenfor fartsgrensene i Norden kan du stortrives med en hjem en annen som tourer kontinentet og Autobahn ikke ville lukta på.
Selv legger jeg vekt på vekt og passform. Ørepropper har jeg erfart bør være obligatorisk uansett. Og det finnes billige skumpropper (type "engangs") som er så behagelige at man knapt merker dem. Man behøver ikke spesialdesigna personlige håndmasserte propper med ventiltikkefilter og merking for styrbord og babord øre.