Hellu.
Jeg har nettopp fjernet blomberingen, skiftet dyse osv. på DT50R'en min (2009 mod)
Men den sperrer tvert på 73. Det er en turtallsperre som nekter motoren å få mer enn 8000 omdreininger.
Jeg har hørt/lest at denne sperren ligger i CDI boksen under salen og at man skal borre gjennom O'en.
Jeg må jo gjøre det, eller eventuelt bytte til trimcoil elns.
Planen var å borre den med boremaskin så står fast i benk, for å få det nøyaktig.
Hvilket borr skal jeg bruke? Har hørt fra 3.5 til 8mm..
Er det noe annen løsning på dette?
Kristian
Fjerne Turtallsperre på DT50
-
- MC: Yamaha DT 50 R 2009
-
- MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Re: Fjerne Turtallsperre på DT50
Tror ikke det er noen annen løsning på det... husk og tette igjen med silicon eller noe. for all del, ingenting må komme igjennom O'en etter du har borret igjennom...
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg.
-
Okei. Men hvilken størrelse skal borret ha?
Og kan noen linke meg til en side hvor de selger ny CDI boks eller hva jeg trenger om jeg bommer når jeg skal borre.
Jeg finner ingen sider utenom speedoptions så har CDI/trimcoil til DT50 09, men det er komplett katalysatorsett og koster nesten 2500 kroner...
Og kan noen linke meg til en side hvor de selger ny CDI boks eller hva jeg trenger om jeg bommer når jeg skal borre.
Jeg finner ingen sider utenom speedoptions så har CDI/trimcoil til DT50 09, men det er komplett katalysatorsett og koster nesten 2500 kroner...
Trimcoilene som de selger på speedoptions (mk pr coilen og tp coilen) er for ducati tenningssystem, og de nye yamahaene har leonelli med turtallsperre fra 07 modellene. For å fjerne denne tar du ut Cdi boksen som ligger under sadelen på dtx (under tanken på tzr), merker et lite hakk med skrujern eller kniv i o'en, også borrer du med 5,5mm bor rett igjennom og tetter med silicon, fugemasse, lim etc og tar litt elteip rundt. Har aldri hørt om noen som har ødelagt coilen ved å borre litt skjevt. Både 5mm, 5.5mm og 6mm skal funke, jeg har brukt 5,5 på alle de jeg tar tatt 
Ny cdi fra yamaha koster 2000-4000,-...Da ville jeg heller kjøpt meg en innerrotor m/ lys

Ny cdi fra yamaha koster 2000-4000,-...Da ville jeg heller kjøpt meg en innerrotor m/ lys

Sykler: Rieju mrx ikkeliktavpolitiet edition og Derbi Gpr Replica
X-sykler: Peugeot xr6 og Benelli K2
Tungsykkel kommer...
X-sykler: Peugeot xr6 og Benelli K2
Tungsykkel kommer...
-
- MC: Yamaha TZR Rossi Replica Edition '08
Ganske sikker på at det er 5 eller 6 mm borr... Visst du finner en eller annen trim-tråd som ligger et eller annet sted her inne, mener jeg at det skal ligge en link til en guide om hva du trenger osv.
My blogg: http://mc-forumet.no/viewtopic.php?f=23&t=11917bandit wrote:Det virker som om Freddy er en ekte mc entusiast, og jeg er sikker på at han kommer til å oppgradere til mer kubikk så snart anledningen byr seg.
-
Takk for svar.
Men skal jeg borre helt gjennom boksen?
Men skal jeg borre helt gjennom boksen?
Hei, vet mange kommer til å lure på det samme. så kan vel likegodt lage en veileder
Jeg tar ikke ansvar for hva som kan bli ødlagt, det er en risk du må være villig til å ta hvis du virkelig vil fjerne plomben.
Jeg tar heller ikke credit for denne veilederen!
Du trenger:
- skrutrekker/unbrako nøkkel
- 5 mm borr og en drill
- teip/silikon
Du starter med å ta av tanken (den er skrudd fast med 4 skruer under salen, og en skrue helt øverst ved styret)
Du finner CDI-en under salen.
Når du fjerner den ser du en svart boks som det står Moric på, denne drar du løs og tar av kontakten som er koplet til den. Bilde. Deretter tar du skrutrekker'n og lager et hakk der O en i Moric står. Slik at det blir en liten fordypning i O-en, da blir det lettere å drille på riktig sted
Så tar du å legger boksen på et passende underlag og tar drillen med 5 mm (evt. 5,5) borr og driller deg helt igjennom der O-en er.
Når du har gjort det blåser du hullet rent for drit og kopler det sammen igjen. Sett på en teip over hullet eller tett med silikon .
Mange folk jeg kjenner har gjort dette, og selv om man bommer litt eller har 5,5m borr, så går det greit. ikke vær redd
enda ikke hørt om noen som har greid å ødelegge den.
legger med et bilde slik at du kan se selv
http://www.freewebs.com/kardon2k/DSC00132.JPG

Jeg tar ikke ansvar for hva som kan bli ødlagt, det er en risk du må være villig til å ta hvis du virkelig vil fjerne plomben.
Jeg tar heller ikke credit for denne veilederen!
Du trenger:
- skrutrekker/unbrako nøkkel
- 5 mm borr og en drill
- teip/silikon
Du starter med å ta av tanken (den er skrudd fast med 4 skruer under salen, og en skrue helt øverst ved styret)
Du finner CDI-en under salen.
Når du fjerner den ser du en svart boks som det står Moric på, denne drar du løs og tar av kontakten som er koplet til den. Bilde. Deretter tar du skrutrekker'n og lager et hakk der O en i Moric står. Slik at det blir en liten fordypning i O-en, da blir det lettere å drille på riktig sted
Så tar du å legger boksen på et passende underlag og tar drillen med 5 mm (evt. 5,5) borr og driller deg helt igjennom der O-en er.
Når du har gjort det blåser du hullet rent for drit og kopler det sammen igjen. Sett på en teip over hullet eller tett med silikon .
Mange folk jeg kjenner har gjort dette, og selv om man bommer litt eller har 5,5m borr, så går det greit. ikke vær redd

legger med et bilde slik at du kan se selv
http://www.freewebs.com/kardon2k/DSC00132.JPG

Men det jeg ikke vet, er om den metoden kan brukes på alle scooter.... Noen vet?