Noen med litt peil på bremsesystemet/bremselys?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Noen med litt peil på bremsesystemet/bremselys?

Post by Mariuslk »

Hei.

Det har seg slik at mitt bremselys ikke lenger virker når jeg bruker forbremsen. Det lyser normalt ved bruk at bakbremsen. Har prøvd å følge ledningen fra bremsehendelen, men ingen brudd noe sted som jeg kan se. Hvordan bør jeg gå frem for å feilsøke?

Takknemmelig for alle svar jeg kan få :D

Marius

EDIT: Nå føler jeg meg som en komplett idiot. Skal skifte lyspæra i frontlykta, men får ikke delt "glasset" fra den svarte plata der sokkelen sitter i. Jeg legger ved bilde, så skjønner dere hva jeg mener. Noen som har skifta pære på Gilera/Derbi før? :P

Image
Image

Virker nesten som de er limt sammen, men det tviler jeg da sterkt på.
Last edited by Mariuslk on 30 Jul 2009 19:07, edited 2 times in total.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Noen med litt peil på bremsesystemet/bremselys?

Post by knetrom »

Ta av bremselysbryteren som sitter ca der bremsehendelen er festet, åpne den og se om det er misfarging på kontaktpolene. For sikkerhets skyld pusser du kontaktpolene, både inni bryteren og på utsiden, og ser om det hjelper. Hadde nøyaktig samme problem på min MC for et par uker siden :smt023

Glemte nesten det enkleste og det første jeg gjorde i din situasjon! Går ut i fra at bryteren din har 2 ledninger, en inn og en ut. Ta av disse, bøy vekk "kondomene" på de og ta de borti hverandre. Se om bremselyset virker nå, i så fall er det bryteren som er problemet og du gjør som beskrevet over.
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Re: Noen med litt peil på bremsesystemet/bremselys?

Post by Mariuslk »

Takk for det, knetrom. Skal ut å ta en titt på det så fort det slutter å regne... Bøtter ned i litersvis her nå.

Redigerte også 1. post med nytt spørsmål, om du har noen formeninger om det.
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Noen med litt peil på bremsesystemet/bremselys?

Post by Jarle »

Er ikke mulig å bare vri på den hviteplast sokkelen a, så drar du sokkelen og pære bakover?
Tviler på at du skal av med glasset...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Mariuslk
Posts: 53
Joined: 21 Aug 2007 20:50
MC: 2007 Gilera RCR 50

Re: Noen med litt peil på bremsesystemet/bremselys?

Post by Mariuslk »

Hoho, du hadde rett knetrom. Nå fungerer bremselyset når jeg bruker forbremsen igjen. Var nok dårlig kontakt tenker jeg, var ingen tegn på irr eller noe som helst.

Jarle: Takktakk. Fikk det ikke til i stad, men det var bare det at ståltråden som fester sokkelen går litt inn på hver side, og dermed hindret pæra i å trekkes ut. Men nu er alt i orden!

Takk igjen begge to :)

Pæra, en Philips Duplo 12V, 35/35W, er det noe standard greier eller? Mulig å få kjøpt på bensinstasjonen?

Image
Post Reply