Jeg har hatt lappen i snart 12 år og kjørt sykkel litt nå og da, men husker ikke hvordan det var med støy på disse turene
Vurderer også en Nolan NCOM hjelm.
For rett valg av hjelm er det tre ting som gjelder: Passform, passform og passform.vegardg wrote:Jeg er en relativt fersk mc-kjører og lurer på dette med vindstøy i hjelmen. Jeg kjører en Honda VFR 800 2005 modell. Hjelmen er en Shcubert C2 2008 modell. Da jeg kjøpte hjelmen fikk jeg vite at dette skulle være en av de mest støysvake hjelmene på markedet. Det jeg merker er at når jeg kommer opp mot 70-80 km/t begynner det å suse skikkelig i ørene. Så mye at jeg ikke hører sykkelenSkikkelig plagsomt med andre ord. Jeg konfronterte butikken med dette, men der sa de at det var pga. vindskjermen på sykkelen. Den skaper visstnok mye turbulens og derav støyen. Noen som har noen tips, råd eller erfaringer? Jeg har vurdert å støpe mc-propper hos en høreapparatspesialist men er litt usikker om dette vil redusere gleden av å ha kommunikasjon i hjelmen.
Jeg har hatt lappen i snart 12 år og kjørt sykkel litt nå og da, men husker ikke hvordan det var med støy på disse turene
Jeg er klar over 3xpassformBabelfisken wrote:For rett valg av hjelm er det tre ting som gjelder: Passform, passform og passform.vegardg wrote:Jeg er en relativt fersk mc-kjører og lurer på dette med vindstøy i hjelmen. Jeg kjører en Honda VFR 800 2005 modell. Hjelmen er en Shcubert C2 2008 modell. Da jeg kjøpte hjelmen fikk jeg vite at dette skulle være en av de mest støysvake hjelmene på markedet. Det jeg merker er at når jeg kommer opp mot 70-80 km/t begynner det å suse skikkelig i ørene. Så mye at jeg ikke hører sykkelenSkikkelig plagsomt med andre ord. Jeg konfronterte butikken med dette, men der sa de at det var pga. vindskjermen på sykkelen. Den skaper visstnok mye turbulens og derav støyen. Noen som har noen tips, råd eller erfaringer? Jeg har vurdert å støpe mc-propper hos en høreapparatspesialist men er litt usikker om dette vil redusere gleden av å ha kommunikasjon i hjelmen.
Dette bestemmer støy og sikkerhet i mye større grad enn de relativt sett mindre designforskjellene.
Uansett hjelm bør du bruke ørepropper, enten du velger engangs skumpropper eller formstøpte. Den høye hvislingen er skadelig i lengden og kan gi deg hørselsskade.
Er ikke helt enig med deg her. Når det gjelder ørepropper kan jeg ikke annet enn å anbefale tilpassede (støpte) med filter. Jeg har benyttet dette tidligere i forbindelse med musikk (Elacin). Prisen er ca 1200,-. Mine ører takler dessverre ikke disse engangsproppene. De faller bare ut igjen, så derfor blir det nok mc-propper på meg om ikke lenge.RockeRolf wrote: Man behøver ikke spesialdesigna personlige håndmasserte propper med ventiltikkefilter og merking for styrbord og babord øre."
Jeg kan ikke anbefale disse varmt nok: http://www.ultimateear.com/motorcycle.htmvegardg wrote:Takk for et fornuftig svar RockeRolf.
Ser nok ut til at jeg må på leit etter ny hjelm. Har lest endel andre tråder her om lydisolering og selv om Schubert kommer ut som den beste anbefalingen, passer den nok ikke meg allikevel. Noen som vil ha en pent brukt hjelm (hvit)
Er ikke helt enig med deg her. Når det gjelder ørepropper kan jeg ikke annet enn å anbefale tilpassede (støpte) med filter. Jeg har benyttet dette tidligere i forbindelse med musikk (Elacin). Prisen er ca 1200,-. Mine ører takler dessverre ikke disse engangsproppene. De faller bare ut igjen, så derfor blir det nok mc-propper på meg om ikke lenge.RockeRolf wrote: Man behøver ikke spesialdesigna personlige håndmasserte propper med ventiltikkefilter og merking for styrbord og babord øre."