Hjelmstøy

Prat om tung MC.
Post Reply
vegardg
MC: Honda VFR 800
2005 mod
Sølv

Hjelmstøy

Post by vegardg »

Jeg er en relativt fersk mc-kjører og lurer på dette med vindstøy i hjelmen. Jeg kjører en Honda VFR 800 2005 modell. Hjelmen er en Shcubert C2 2008 modell. Da jeg kjøpte hjelmen fikk jeg vite at dette skulle være en av de mest støysvake hjelmene på markedet. Det jeg merker er at når jeg kommer opp mot 70-80 km/t begynner det å suse skikkelig i ørene. Så mye at jeg ikke hører sykkelen :) Skikkelig plagsomt med andre ord. Jeg konfronterte butikken med dette, men der sa de at det var pga. vindskjermen på sykkelen. Den skaper visstnok mye turbulens og derav støyen. Noen som har noen tips, råd eller erfaringer? Jeg har vurdert å støpe mc-propper hos en høreapparatspesialist men er litt usikker om dette vil redusere gleden av å ha kommunikasjon i hjelmen.
Jeg har hatt lappen i snart 12 år og kjørt sykkel litt nå og da, men husker ikke hvordan det var med støy på disse turene
Vurderer også en Nolan NCOM hjelm.
Honda VFR 800
2005 mod.
Lord Erik

Re: Hjelmstøy

Post by Lord Erik »

Jeg kjørte en Suzuki GSR600 uten vindskjerm og med en Xlite X-602 hjelm, og hadde ingen problemer med hjelmstøy av den grunn. Syntes derfor det var svakt av dem å skylde på vindskjermen som en årsak til den type støy du snakker om. Litt støy er det alltid, men jeg hørte fint min egen sykkel og hadde det ikke ubehagelig i 100+ km/t.

Personlig ville jeg forsøkt en annen hjelm, og sett om den var bedre for deg. Velkommen til forumet forresten. :)
vegardg
2005 mod
Sølv

Post by vegardg »

Takk for svar.

Jeg var nettopp ute en tur å prøvde i den anledning en annen hjelm (ikke åpningshjelm) av den litt billigere sorten. Fremdeles litt støy men jeg hørte i allefall sykkelen. Reiste meg opp et par ganger og da merket jeg at vindskjermen nok har litt av skylden.
En annen ting er at denne C2 hjelmen er litt for "klumpete" og ubehagelig når man må snu på hodet.
Honda VFR 800
2005 mod.
Babelfisken

Post by Babelfisken »

vegardg wrote:Jeg er en relativt fersk mc-kjører og lurer på dette med vindstøy i hjelmen. Jeg kjører en Honda VFR 800 2005 modell. Hjelmen er en Shcubert C2 2008 modell. Da jeg kjøpte hjelmen fikk jeg vite at dette skulle være en av de mest støysvake hjelmene på markedet. Det jeg merker er at når jeg kommer opp mot 70-80 km/t begynner det å suse skikkelig i ørene. Så mye at jeg ikke hører sykkelen :) Skikkelig plagsomt med andre ord. Jeg konfronterte butikken med dette, men der sa de at det var pga. vindskjermen på sykkelen. Den skaper visstnok mye turbulens og derav støyen. Noen som har noen tips, råd eller erfaringer? Jeg har vurdert å støpe mc-propper hos en høreapparatspesialist men er litt usikker om dette vil redusere gleden av å ha kommunikasjon i hjelmen.
Jeg har hatt lappen i snart 12 år og kjørt sykkel litt nå og da, men husker ikke hvordan det var med støy på disse turene
For rett valg av hjelm er det tre ting som gjelder: Passform, passform og passform.
Dette bestemmer støy og sikkerhet i mye større grad enn de relativt sett mindre designforskjellene.

Uansett hjelm bør du bruke ørepropper, enten du velger engangs skumpropper eller formstøpte. Den høye hvislingen er skadelig i lengden og kan gi deg hørselsskade.
vegardg
2005 mod
Sølv

Post by vegardg »

Babelfisken wrote:
vegardg wrote:Jeg er en relativt fersk mc-kjører og lurer på dette med vindstøy i hjelmen. Jeg kjører en Honda VFR 800 2005 modell. Hjelmen er en Shcubert C2 2008 modell. Da jeg kjøpte hjelmen fikk jeg vite at dette skulle være en av de mest støysvake hjelmene på markedet. Det jeg merker er at når jeg kommer opp mot 70-80 km/t begynner det å suse skikkelig i ørene. Så mye at jeg ikke hører sykkelen :) Skikkelig plagsomt med andre ord. Jeg konfronterte butikken med dette, men der sa de at det var pga. vindskjermen på sykkelen. Den skaper visstnok mye turbulens og derav støyen. Noen som har noen tips, råd eller erfaringer? Jeg har vurdert å støpe mc-propper hos en høreapparatspesialist men er litt usikker om dette vil redusere gleden av å ha kommunikasjon i hjelmen.
For rett valg av hjelm er det tre ting som gjelder: Passform, passform og passform.
Dette bestemmer støy og sikkerhet i mye større grad enn de relativt sett mindre designforskjellene.

Uansett hjelm bør du bruke ørepropper, enten du velger engangs skumpropper eller formstøpte. Den høye hvislingen er skadelig i lengden og kan gi deg hørselsskade.
Jeg er klar over 3xpassform :) C2'en sitter som den skal, men jeg ble bare veldig skuffet da det var så mye støy. Denne hjelmen skal jo være en av markedets mest støysvake.
Honda VFR 800
2005 mod.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Siterer meg selv fra en annen tråd.

"Min anbefaling er å glemme de støy/db-tallene som oppgis i enkelte annonser. Hvordan er de målt?
Vindstøy på motorsykkel er avhengig av endel ting. Hjelmens form og "tetthet" er greit nok. Men hva med sykkelen?
Turbulensen og/eller fartsvinden som treffer hjelmen er avhengig av sykkelens utforming. For meg er en BMW R1200GS med original vindskjerm noe av det verste i så henseende.
Hva med føreren? Høyden, eller mangel på sådan bestemmer hvor fartsvind og turbulens treffer. To førere av ulik høyde kan oppleve støyen helt forskjellig. En er kanskje såpass høy at fartsvind og turbulens treffer i brystet. Han kan oppleve en hjelm som svært stille. En lavere fører får kanskje turbulensen rett i hjemen og kan oppleve samme hjelm som ei bråkebøtte av dimensjoner.
Bruken av hjelm og sykkel er også viktig. Trives du med å surre rundt sånn rimelig innenfor fartsgrensene i Norden kan du stortrives med en hjem en annen som tourer kontinentet og Autobahn ikke ville lukta på.

Selv legger jeg vekt på vekt og passform. Ørepropper har jeg erfart bør være obligatorisk uansett. Og det finnes billige skumpropper (type "engangs") som er så behagelige at man knapt merker dem. Man behøver ikke spesialdesigna personlige håndmasserte propper med ventiltikkefilter og merking for styrbord og babord øre."

vegardg
2005 mod
Sølv

Post by vegardg »

Takk for et fornuftig svar RockeRolf.

Ser nok ut til at jeg må på leit etter ny hjelm. Har lest endel andre tråder her om lydisolering og selv om Schubert kommer ut som den beste anbefalingen, passer den nok ikke meg allikevel. Noen som vil ha en pent brukt hjelm (hvit) :)
RockeRolf wrote: Man behøver ikke spesialdesigna personlige håndmasserte propper med ventiltikkefilter og merking for styrbord og babord øre."
Er ikke helt enig med deg her. Når det gjelder ørepropper kan jeg ikke annet enn å anbefale tilpassede (støpte) med filter. Jeg har benyttet dette tidligere i forbindelse med musikk (Elacin). Prisen er ca 1200,-. Mine ører takler dessverre ikke disse engangsproppene. De faller bare ut igjen, så derfor blir det nok mc-propper på meg om ikke lenge.
Honda VFR 800
2005 mod.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Er en stund siden C2 var markedsleder på støy. Den er støysvak i forhold til enkelte andre åpningshjelmer, men i forhold til helhjelm blir det noe annet. C3 er "sjefen" på markedet nå. Den er på høyde med en god helhjelm, men den absolutt beste på støy er Schuberth S1 Pro. Det er en helhjelm med mye polstring. Forutsetter selvsagt at den passer.

Vindskjermen har mer å si enn man skulle tro, er godt mulig at du har noe å tjene på å kjøpe en høyere eller lavere vindskjerm.
Espen^^
MC: Yamaha Yzf600R Thundercat

Post by Espen^^ »

sliter med støy eg og. kjører thundecat og bruker kbc vr-2 eller ka den heter. men om eg holder hånda oppå vinskjermen blir det mye bedre. så tror en racing vindskjerm hjelper veldig.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Mht. engangspropper: Det finnes utrolig mye annet enn disse gule sylindriske fra EAR. De er håpløse. Selv har jeg etpar kompiser som jobber offshore som tar med en håndfull av noen "tampongforma" veldig myke propper som er rosa og gule. Ligger i heliporten. Suverene i mine ører.
hakrist
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Post by hakrist »

Har selv schuberth C2 og er ikke akkurat imponert over støydempingen i denne.

C2 er mest stille om man sitter med hodet rett opp og ned. På en VFR (eller CBR som i midt tilfelle) hvor man gjerne sitter med hjelmen bøyd litt nedover
så er vindstøyen skikkelig forstyrrende. C2 lager også endel turbulenslyder der hvor vinden kommer inn på oversiden av visiret. Dette er visstnok endret på
på C3 (de har forhøyet visiret).

At en vindskjerm støyer er ikke til å stikke under en stol. Det er prisen man betaler for å sitte skjermet. Om man reiser seg opp på tå på sykkelen, over vindskjermen, så blir det veldig mye mer stille.
Utformingen på vindkjermen kan nok ha litt å si. Prøvde selv å bytte til vindskjerm med forhøyet spoiler uten at det hjalp noe særlig. Først når jeg byttet til double-bubble type sportsskjerm så
ble det merkbart forskjell. Fortsatt mye støy, men det ble bedre.

Til neste år skal jeg ha ny og stillere hjelm. Inntil da bruker jeg ørepropper.
geirmala
MC: Ducati 996 SPS 075, 1999mod

Post by geirmala »

Ørepropper bør være obligatorisk. Husk at støyen fort kommer opp mot 80dB. I og med at dB skalaen er logaritmisk, vil 80dB være dobbelt så mye støy som 77dB osv.
Jeg bruker alltid propper da det er blitt en "vane".
Finværkjører
996SPS, 1999mod
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

vegardg wrote:Takk for et fornuftig svar RockeRolf.

Ser nok ut til at jeg må på leit etter ny hjelm. Har lest endel andre tråder her om lydisolering og selv om Schubert kommer ut som den beste anbefalingen, passer den nok ikke meg allikevel. Noen som vil ha en pent brukt hjelm (hvit) :)
RockeRolf wrote: Man behøver ikke spesialdesigna personlige håndmasserte propper med ventiltikkefilter og merking for styrbord og babord øre."
Er ikke helt enig med deg her. Når det gjelder ørepropper kan jeg ikke annet enn å anbefale tilpassede (støpte) med filter. Jeg har benyttet dette tidligere i forbindelse med musikk (Elacin). Prisen er ca 1200,-. Mine ører takler dessverre ikke disse engangsproppene. De faller bare ut igjen, så derfor blir det nok mc-propper på meg om ikke lenge.
Jeg kan ikke anbefale disse varmt nok: http://www.ultimateear.com/motorcycle.htm

Selv har jeg ett set UEP75 (med stereo), og ett sett UEP87 som reserve/sov-i-ro/barnelyddemper :lol:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply