Motortrøbbel, Yamaha XS400 (DOHC) 1985

Prat om tung MC.
Post Reply
leifindr
MC: Suzuki DL650 V-Strom 2006

Motortrøbbel, Yamaha XS400 (DOHC) 1985

Post by leifindr »

Problemet arter seg slik at den går normalt på tomgang, men når jeg øker gasspådraget vil den ikke øke turtallet, kun lyden av mer åpent innsug og litt småpuffing i luftfileter/eksos forekommer. Plutselig kan det gå over, og sykkelen går som den skal :) -For så å bli helt dau igjen :(

Har hatt ute forgasseren og renset denne, men til ingen nytte. Nå begynner jeg å mistenke noe elektrisk. Dette er jo en gammel sykkel, så den har mekaniske stifter/kondensator. Kan det være noe av dette? Eller coilen?

Ønsker tips før jeg begynner å kjøpe på meg for en formue i deler :roll:
Rambler
MC: Kawasaki

Re: Motortrøbbel, Yamaha XS400 (DOHC) 1985

Post by Rambler »

Kan det være at du har fått mye kondensvann i bensintanken slik at det av og til kommer litt ned i flotørkammeret?
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
leifindr

Post by leifindr »

Rambler wrote:Kan det være at du har fått mye kondensvann i bensintanken slik at det av og til kommer litt ned i flotørkammeret?
Det var også en mistanke jeg hadde. Har imidlertid fyllt på kondensfjerner og ristet godt. Kunne det være en idé å tømme tanken fullstendig og tørke den opp innvendig :-k
knetrom

Post by knetrom »

Jeg hadde problem med vann i tanken på gressklipperen ( :lol: ) og da hjalp ikke kondensfjerner, måtte tømme tanken. Og jeg hadde lignende problem på sykkelen, bare at min stoppet helt og det helst skjedde etter en stund i fart, da var det tett bensinfilter men du har jo renset forgasseren så jeg går ut i fra at filteret er rent og..
Kawazzr
MC: 1986 FJ1100 (200.000 km) og gleder seg til å bli veteran
2002 ZZR1200.. som får stå for daglig bruk

Post by Kawazzr »

Yamaha XS 400 har to /sylindre/forgassere (tror jeg). Når den ikke "orker" noenting, har du intrykk at dette gjelder bare en sylinder?
En "poff" i potta er et nesten sikkert symptom på at den får for feil blanding.
Du sier forgassere er renset, og da har du vel hatt ute begge flottør-nålene, renset disse inkludert den lille sila som sitter over.
Ettersom det kommer og går, så ville jeg kanskje trodd at flottører var trege (slitt). Dette kan du sjekke med å koble en gjennomsiktig slange til forgasserens drenering og siden trekke denne opp langs forgasser.
Alternativt stempelet som løfter dysenål er treg.

Plugger har du vel skiftet? (Har opplevd at helt nye plugger har forårsaket et sånt symptom)
Coiler kan det også være. Men denne sykkelen har stift tenning, så det er ikke så lett å "låne for å prøve"
leifindr

Post by leifindr »

Tror begge sylindrene er med på "leken"; ved å holde hånden bak eksosrørene (ett på hver sylinder) når en gir gass er det samme puffe/smelle-mønster på begge. Jeg har ikke hatt ute flottør-nålene, den som sist skrudde sammen disse forgasserne må ha vært veldig sint, så skruene sitter litt for fast :evil: . Men jeg blåste både i bensininntaket for å sjekke flottør-ventilene og inn hoveddysene for å sjekke nålene, og det var samme respons på begge forgasserne. Også stemplene som styrer nålene oppførte seg likt og "normalt" (dempet pustelyd).

Plugger er ikke skiftet. Feilen kommer og går, det er ikke slik at den kommer snikende og så forsvinner gradvis, den er helt "digital" (enten er den der eller så er den der ikke). Det er dette som får meg til å miskenke at det kan være elektrisk.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

sjekk stifter....ellers kan det være defekt kondensator...har du en eller to stifter/coiler?
leifindr

Post by leifindr »

mekkern wrote:sjekk stifter....ellers kan det være defekt kondensator...har du en eller to stifter/coiler?
Tror jeg har 2 stifter, men bare 1 coil/kondensator :-k
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

sjekk stift/er som sagt...hvis de er ok så skift kondensator for de lager ofte krøll når de er gamle..da er som regel stiftene litt brent også..disse kan files flate.. tror de er grisedyre-kompis har en xs650 og der var det et statsbudsjett.. :evil:
Kawazzr
MC: 1986 FJ1100 (200.000 km) og gleder seg til å bli veteran
2002 ZZR1200.. som får stå for daglig bruk

Post by Kawazzr »

leifindr wrote:Tror begge sylindrene er med på "leken"; ved å holde hånden bak eksosrørene (ett på hver sylinder) når en gir gass er det samme puffe/smelle-mønster på begge. Jeg har ikke hatt ute flottør-nålene, den som sist skrudde sammen disse forgasserne må ha vært veldig sint, så skruene sitter litt for fast :evil: . Men jeg blåste både i bensininntaket for å sjekke flottør-ventilene og inn hoveddysene for å sjekke nålene, og det var samme respons på begge forgasserne. Også stemplene som styrer nålene oppførte seg likt og "normalt" (dempet pustelyd).

Plugger er ikke skiftet. Feilen kommer og går, det er ikke slik at den kommer snikende og så forsvinner gradvis, den er helt "digital" (enten er den der eller så er den der ikke). Det er dette som får meg til å miskenke at det kan være elektrisk.
Er det Mikuni forgassere du har?
Det er det på gamle Fj'n min også. Har hatt de helt i fra hverandre 4 ganger, og knallsuksess hver gang, men da var den generellt tungstartet og fusket. Endte også med rensing av tank, for denne hadde gitt fra seg mye rust som etterhvert skapte problemr.
Har en veldig detaljert beskrivelse av forgasserens oppbygnin i service manualen. den var nyttig!
Ellers kan plugger skape akkurat det symptomet du nevner, så jeg vil sterkt anbefale at du skifter dem. Ga veldig "inn/ut" symptom de også.
Samme gjør også fluktuerende bensin nivå i forgassere, men det er merkelig at begge sylindre påvirkes like mye.
Skulle tro det var en komponent som var felles for begge, og her er dobbelt opp av nesten alt.

Mitt råd:
Prøv det enkle/billige først!
leifindr

Post by leifindr »

Takk for gode tips! Akkurat nå går sykkelen som en klokke, og da er det vanskelig å verifisere at det en skifter faktisk hjelper. Men jeg begynner med det enkle og billige så snart problemet setter inn igjen.

Hvis jeg til slutt finner årsaken poster jeg den her. Men for all del, er det flere som har tips så er ikke denne tråden lukket!
Post Reply