nytt dekk

Prat om tung MC.
Post Reply
tom_tank
MC: 2008 Yamaha R1

nytt dekk

Post by tom_tank »

Var idag å kjøpte meg nytt bakdekk til sykkelen. Ente opp med michelin power 2ct. Noen som har erfaring med dette dekket?
Har en fazer 600.
Selgeren sa jeg måtte være forsikting den første tiden pga at et silikon belegg måtte slites bort. Hvor mye er den første tiden?
(er første gang jeg har kjøpt nytt dekk til sykkel)
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Re: nytt dekk

Post by KiM »

Er mange tråder her inne om forskjellige dekk, bare å bruke søkefunksjonen. Men kort summert er det mange som er fornøyde med 2ct.

Der jeg byttet dekk sa de at jeg godt kunne ta det rolig i så lenge som fem mil. Så da gjorde jeg det.
ingen KiM, ingen kos
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Forstår ikkje helt dette med å ta det rolig. Eg vet at ett nytt dekk kan ha lite grep, men er jo også slik at jo mer du legger sykkelen jo mer av dekkkanten bruker du og desse områdene er jo "nye" helt du har lagt sykkelen så langt ned som mulig.
Forsvinner dette belegget av seg selv over hele dekket etter en stund eller MÅ det kjøres på??
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

5 første milene er greit å ta det litt ekstra piano når det kommer til gasspådrag og nedlegg i sving.

Begynn forsiktig å legg deg mer og mer.
Belegget forsvinner når du har hatt god temp i dekkene ett par ganger! Du trenger ikke kjøre på hele flaten for at det skal forsvinne. Hvertfall dette jeg har fått fortalt av en som er dekk gulvanisør eller hva det heter ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
FV

Post by FV »

Det er jo mange som kan brenne seg litt på dette. "Ta det rolig de første 5-10 mila, dekket kan være glatt", sier forhandleren. Så er det mange som kjører rett fram i 10 mil og tror at dekket er klart for fullt nedlegg og går i bakken i neste rundkjøring.
Man må bare legge sykkelen ned, litt etter litt, bruke så mye av flaten på dekket som mulig. Så ser man på pyse-stripene på dekket etterpå hvor langt nede man har vært og hvor mye lengre man må legge seg.
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

Man skal kjøre vanlig, legge seg ned og gi på, bremse, MEN ta det litt rolig..... Altså ikke presse sykkelen i sving, dra ut gira max hele tiden osv. Man trenger ikke kjøre rett frem i 60 i 5 mil det har ingen hensikt. Dekket kan brukes, bare at det er litt glatt med det beskyttelseslaget utapå-
BMW S1000RR, Simply the best!
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Eg har pleid å kjøre moderat, altså holde fartsgrensene og ikkje prøve å kvitte meg med pyse stripene med engang.
Har vel egentlig aldrig opplevd å ha mistet grep pga nye dekk.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
MowZ
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm

Post by MowZ »

Nei kjører man moderat så gjør man ikke det.
BMW S1000RR, Simply the best!
hakrist
MC: Honda CBR600F 1991 (F2)

Post by hakrist »

La på nytt bakdekk selv for ikke så lenge siden. På første prøveturen kjørte jeg "som normalt". Halveis i turen kom jeg til en sving der jeg la meg godt over. Da kom bakdekket fort skal jeg love!

Med hjertet i halsen og en liten "oisann" så kjørte jeg pent resten av veien.

De første 2-3 dagene med nytt dekk merket jeg til stadig tedenser til at bakhjulet ville sidelengs ut på tur. Men så ga det seg. Og siden har ikke dekket gluppet en eneste gang. (Okei da, kanskje en gang, men det var ved fullt gasspådrag i øs pøs regnvær :) )
Ola M
MC: GSX750ES

Post by Ola M »

Dette belegget er altså et stoff som de smører formen med, slik at det ferdigstøpte dekket skal løsne lett. Men jeg har hørt at noen dekkprodusenter ikke bruker det lenger, men at de allikevel sier at man skal ta det rolig i en innkjøringsperiode.
FV

Post by FV »

Nå skal ikke jeg si noe sikkert, men dette er vel en hinne med silikon som hjelper dekket med å holde seg ferskt. Gummi er ferskvare, og silikonen skal forhindre at gummien tørker ut når det ligger lagret i butikken i påvente av å bli kjøpt og slitt av sykkelen din :)
knetrom

Post by knetrom »

Det er jo et gammelt triks å pusse litt på dekket med sandpapir for å "hjelpe" belegget av, vet ikke om det blir anbefalt fremdeles? Sånne tips endres jo rett som det er..
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Ola M wrote:Dette belegget er altså et stoff som de smører formen med, slik at det ferdigstøpte dekket skal løsne lett. Men jeg har hørt at noen dekkprodusenter ikke bruker det lenger, men at de allikevel sier at man skal ta det rolig i en innkjøringsperiode.
Det samme har jeg hørt, også av leverandører av banedekk.
Særlig på disse har jeg sett en ganske distinkt forskjell mellom de som har belegg og de som ikke har det. Med belegg er rulleflaten skinnende blank, uten er de normalt matte.
Det betyr ikke at man skal drite i all innkjøring. Det skader ikke å ta det litt rolig den første tiden og la dekket "sette" seg, men turen hjem på 4 mil holder for meg.
Christoph
MC: Ducati 748 BIP

Post by Christoph »

Gammel tråd :)

Rett som Knetrom sier, men det er jo bare å be de som legger om dekket og dra litt sandpapir over før de monterer det på sykkelen. Tar de 10 sekunder per dekk når dekket/felgen står i maskinen 8)
Citius, altus, fortius
Post Reply