Spm angående Forbrukslån!?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Sheik
MC: Panther :P

Spm angående Forbrukslån!?

Post by Sheik »

Nå har det seg slik at økonomien forverret seg når jeg måtte til tannlegen og rørsystemet i kjellerleiligheten kollapset på grunn av alderdom, ser jeg ikke annen løsning enn å kjøre på med et lite lån i banken. Men det har liksom ikke helt gått min vei. Og jeg søker svar hos folk som jeg har noe til felles med :)

Jeg har behov for et lite lån (30-50 000,-), men synes det er så ugunstige rentesatser i bankene, hvertfall på forbrukslån. Var i min faste bank og jeg syntes ikke holdningen til rådgiveren virket særlig interessert i at jeg skulle låne noe av de. Først hadde jeg ikke nok i inntekt, etter jeg la frem dokumentene mine, hadde jeg tilslutt for mye i månedsinntekt, slik at jeg kunne greie meg selv. Er det ikke strengt talt slike som meg de tjener penger på da? En som mer enn gjerne vil ha et ugunstig forbrukslån osv, men så lenge jeg kan betale for meg, så må da vel dette være mitt eget problem vel?
Har det gått så langt at bankene er mer redd for å miste penger enn å kunne tjene grovt på rentene? Og er det ikke straffbart og misligholde lån med banken?

*Moderert*
Her er tre emner som omhander omtrent det samme! Dette kan du bruke en å samme tråd til og stille fortløpende spm her :)
Sheik

Lån et forbrukslån i utlandet?

Post by Sheik »

Jeg kunne kanskje lagt til denne i forrige tråd om forbrukslån, men jeg liker egentlig å ha litt system på ting. Og det hadde nok en tråd om to forskjellige ting slitt med tror jeg :)

Men nå som jeg er på utkikk etter et lån / forbrukslån, slo tanken meg på å opprette lån i utenlandsk bank meg. Er det jeg som tenker feil når for eksempel; NOK er mer verdt enn SEK og svenske banker har lavere rente enn norske banker, så må jo dette være den beste løsningen av forbrukslån? Men går det an å opprette lån i utlandet uten melde flytting o.l?
Sheik

Forskjellen på forbrukslån og kredittkort?

Post by Sheik »

Kan noen som ikke skal selge eller prakke på meg et kredittkort forklare hva forskjellen på et kredittkort er i forhold til et forbrukslån?

Synes det er så vanskelig å skjønne hva tekstforfatteren til banken skal prøve å skape en solskinnshistorie ut av en regndag....
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Re: Spm angående Forbrukslån!?

Post by Dominator »

Med kredittkort drar du bare kortet og så er det opp til deg hvordan du vil betale i ettertid. Med forbrukslån får du utbetalt lånesummen for deretter å nedbetale med avdrag. Fellesnevner er at begge deler er grisedyrt.

Hvis du eier huset/boligen din selv er det klart beste å ta opp lån med pant i boligen (evt. utvide eksisterende huslån) Med mindre du har lån til over pipa fra før skulle ikke det være noe problem.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

Dominator wrote:Hvis du eier huset/boligen din selv er det klart beste å ta opp lån med pant i boligen (evt. utvide eksisterende huslån) Med mindre du har lån til over pipa fra før skulle ikke det være noe problem.
så lenge så mange sier nei til å låne deg er det kanskje en grunn....som dominator sier... har du allerede for mye er det dumt med mere...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Sheik

Post by Sheik »

Dominator wrote:Med kredittkort drar du bare kortet og så er det opp til deg hvordan du vil betale i ettertid. Med forbrukslån får du utbetalt lånesummen for deretter å nedbetale med avdrag. Fellesnevner er at begge deler er grisedyrt.

Hvis du eier huset/boligen din selv er det klart beste å ta opp lån med pant i boligen (evt. utvide eksisterende huslån) Med mindre du har lån til over pipa fra før skulle ikke det være noe problem.
Aha. Da skjønner jeg litt mer :)

Da kommer jeg nok til å gå for et forbrukslån. Er redd det ikke blir til noe om jeg velger kredittkort :P

Takker! :)
mrbrun
MC: 2009 Z750

Post by mrbrun »

Det billigste 'forbrukslånet' jeg har klart å finne er Skandiabankens kontokreditt på 12.05%. Selvfølgelig vesentlig dyrere enn et ordentlig lån mot pant, men en god del rimligere enn de fleste kredittkortene. Noen lavere?
Vroom
Sheik

Post by Sheik »

mrbrun wrote:Det billigste 'forbrukslånet' jeg har klart å finne er Skandiabankens kontokreditt på 12.05%. Selvfølgelig vesentlig dyrere enn et ordentlig lån mot pant, men en god del rimligere enn de fleste kredittkortene. Noen lavere?
Det er da vel ikke så ille med tanke på hvilke renter som virkelig er standarden for et forbrukslån.

Håper noen finner lån til enda lavere rente :)
Erlend

Post by Erlend »

Eier du egen bolig/leilighet så kan du ta neo som heter rammelån. Veldig billig, marginalt høyere enn boligrenten. :D

Forbrukslån er bare tull, du blakker deg selv sakte men sikkert. Når du først er kommen inn i det låneformen sitter du oftest i garnet i mange mange år og ødelegger fremtidne din. Skulle vært ulovlig.

Har aldri hatt det selv, men har en kammerat som har flust med det.....

Skandiabanken har det forbrukslånet med laveste effektiv rente. 100% sikker på den.
Sheik

Post by Sheik »

Skjønner problematikken rundt forbrukslån. Greit å vite at Skandiabanken har gunstigst forbrukslån, men hva er haken? Er det ikke slik at alle gode lån har en hake? Eller var det kanskje bare gode ting generelt som har en hake? :P
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Det finnes neppe "gode" forbrukslån. Bare dyre og enda dyrere. Husk at boliglånsrenten nå er nede på 3-tallet mens et forbrukslån godt kan ha effektiv rente på 20-25%. "luksusfellen" på TV3 er ganske informativ for de som ønsker å få greie på hva forbrukslån kan føre til... [-X
Sheik

Post by Sheik »

Men når det er krise og man ikke har noen utvei, så mener jeg lån eller forbrukslån kan fungere, så sant man betaler fort for seg. Og det er noe jeg kan gjøre. Det er bare veldig mye på veldig kort tid. Går det an å si at man tar opp et kontrollert forbrukslån? :)
Post Reply