nye bremseklosser

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

nye bremseklosser

Post by Super-blackbird »

tråd ligger også på verksted men skal snart avsted med sykkelen og trenger derfor ett kjapt svar :)
kjapt og sikkert dumt spørsmål.
er det normalt at helt nye klosser framme bremser litt til de blir tilpasset skivene?
skivene blir jo sattans varme etter en liten km!
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: nye bremseklosser

Post by Northman »

Har ikke merket meg at skivene blir veldig varme hvis jeg ikke bruker bremsen, har du prøvd å ta en liten tur der du kun bruker bakbremsen?

Har du fingra på bremsehendelen når du kjører? Kan jo være at du hele tiden har litt trykk på skivene?
It is better to exist unknown to the law.
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: nye bremseklosser

Post by RockeRolf »

Skikkelig vedlikehold (reingjøring og smøring) av bremsekaliptre/stempler, samt flytende skiver som faktisk får lov å flyte er alfa og omega for problemfrie bremser.
Moderne bremser er utolig driftssikre og nøysomme mht. vedlikehold. Noe som får mange til å gå i den fella det er å tro at foruten bytte av klosser er bremser totalt vedlikeholdsfrie. Det er de altså ikke!

At skivene oppnår en viss tempratur under kjøring (selv om man ikke bremser) er ikke unormalt. Klossene vil alltids "ligge på" i større og mindre grad. Men som sagt; reinhold og vedlikehold vil hjelpe mot unormal og skadelig friksjonsvarme i denne sammenhengen.
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: nye bremseklosser

Post by Super-blackbird »

Northman wrote:Har ikke merket meg at skivene blir veldig varme hvis jeg ikke bruker bremsen, har du prøvd å ta en liten tur der du kun bruker bakbremsen?

Har du fingra på bremsehendelen når du kjører? Kan jo være at du hele tiden har litt trykk på skivene?
jeg står i ett verksted med framhjulet oppe fra bakken og dreier hjulet... selvfølgelig bremser jeg ikke med fungertuppene konstant når jeg kjører.
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: nye bremseklosser

Post by Super-blackbird »

RockeRolf wrote:Skikkelig vedlikehold (reingjøring og smøring) av bremsekaliptre/stempler, samt flytende skiver som faktisk får lov å flyte er alfa og omega for problemfrie bremser.
Moderne bremser er utolig driftssikre og nøysomme mht. vedlikehold. Noe som får mange til å gå i den fella det er å tro at foruten bytte av klosser er bremser totalt vedlikeholdsfrie. Det er de altså ikke!

At skivene oppnår en viss tempratur under kjøring (selv om man ikke bremser) er ikke unormalt. Klossene vil alltids "ligge på" i større og mindre grad. Men som sagt; reinhold og vedlikehold vil hjelpe mot unormal og skadelig friksjonsvarme i denne sammenhengen.
har smørt stemplene og jeg dytter dem inn med tommeltrykk. skivene var tidligere smusst fast i kulene som skal gjøre dem flytende men det fikset jeg.
men etter jeg skiftet til nye klosser virker det som det plassmangel. ingen problem å dreie hjulet. gir du fart stopper hjulet etter en omdreining :roll:

må kanksje ta meg en tur med har nedbremsing noen ganger og så vente til dem blir nedkjølt og hive framhjulet opp og spinne hjulet rundt og håpe det har gitt seg.
User avatar
Gixxer
Posts: 171
Joined: 14 Aug 2007 10:22
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Re: nye bremseklosser

Post by Gixxer »

Har opplevd at klossene kan være for tykke, og da får en det problemet der.

Men mer vanlig er det at der er for mye bremsevæske i bremsesystemet, derfor får en ikke returnert stemplene helt ut. Skru opp beholderen og sjekk.
Get your knee down and prey!
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: nye bremseklosser

Post by mekkern »

Hvis hjulet snurrer en omdreining av seg selv kan det ikke være rare friksjonen...
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: nye bremseklosser

Post by Super-blackbird »

mekkern wrote:Hvis hjulet snurrer en omdreining av seg selv kan det ikke være rare friksjonen...
det er mye friksjon. hjulet er litt tungt og snurre på.

men tar en grundig overhaling av kalypteren idag og ser om det hjelper... visst ikke kaster jeg sykkelen i dass :evil:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: nye bremseklosser

Post by tshansen »

Da er det faktisk første gang jeg skulle ønske jeg var ett dass! Å da det dasset som du velger å kaste sykkelen i ;-) Jeg tar imot med åpne armer hehe :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: nye bremseklosser

Post by Northman »

Såpass lei av å mekke på italienern at du er villig til å konvertere til noe bedre? :D
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: nye bremseklosser

Post by tshansen »

nei på ingen måte, men takker ikke nei til en sykkel til ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ola M
Posts: 267
Joined: 01 Mar 2009 15:31
MC: GSX750ES
Location: Bergen

Re: nye bremseklosser

Post by Ola M »

Ja! Det er helt normalt at den henger litt i begynnelsen. Bremseskiven din har ørsmå riller og ujevnheter som må slites inn i klossene. Prosedyren for innkjøring er (ifølge noen produsenter) slik:

1. Kjør i ca 30 km/t, brems bestemt men ikke hardt ned til gangfart. Ikke stopp. Gjenta tre ganger etter hverandre. La de kjøle seg ned 30 sekunder.
2. Kjør i ca 50 km/t, brems bestemt men ikke hardt ned til gangfart. Ikke stopp. Gjenta tre ganger etter hverandre. La de kjøle seg ned 30 sekunder.
3. Kjør i ca 80 km/t, brems bestemt men ikke hardt ned til gangfart. Ikke stopp. Gjenta tre ganger etter hverandre.
4. Ta det lungt de neste 150 km.

De kan bli litt røyk og ulyder av dette, helt normalt. Det samme er ørlite heng på hjulet når du snurrer det, hvis det klarer en hel omdreining med "litt" skyv er det nok helt ok.

Og et lite PS siden jeg er en pirkete fyr: Caliper / kaliper = ingen y, ingen t, ingen dobbel p, bare et enkelt og greit fremmedord.
User avatar
Super-blackbird
Posts: 127
Joined: 17 Jan 2009 11:47
MC: Yamaha R1
Contact:

Re: nye bremseklosser

Post by Super-blackbird »

LordShaft wrote:nei på ingen måte, men takker ikke nei til en sykkel til ;-)
hehe... ikke til en sprekere en hvertfall :)

kalypter er nå overhalt og stemplene beveger seg som de skal... jeg oppdaget endel smuss på sklipinnen som den inndre kalypter delen skal gli på.
pusset med ett meget fint smergelpapir samt fettet pinnene.

men fremdeles bremser hjulet endel.

kan det ha noe og si med rekkefølgen av utluftingen?
venstre først så høyre???

ahr blir gal og impotent av dette ( sier kjerringa hverfall) delvis enig!
Post Reply