VFR 750 - høyt bensinforbruk. Tips?

Prat om tung MC.
Post Reply
Erlend Peter
MC: Suzuki GSX750 f. -96 mod. (grønn)

VFR 750 - høyt bensinforbruk. Tips?

Post by Erlend Peter »

Hei!

Jeg har kjøpt en brukt vfr 750 1996 -mod. Den har gått 2000mil og bruker mellom 0.9 og 1l på mila på blandet kjøring.
På langkjøring er det umulig å få forbruket under 0.7l på mila. Og da kjører jeg så forsiktig som mulig med høyrehånda. Den har også en tendens til å drukne ved lavt turtall
i oppoverbakker i både 1 og 2 gir.

Jeg har hatt den inne til forgassersynkronisering, chokejustering og har brukt forgasserrens i tanken flere ganger. Forbruket har gått ned ørlite, men ikke noe av betydning.

Jeg leser om eiere av samme type motorsykkel som snakker om et langkjøringsforbruk på 0.5l, dette virker helt fremmed for min sykkel.

Det skal også sies at det stod i et K&N luftfilter som jeg skifta med et originalt luftfilter. Dette gjorde jeg før jeg fikk synka forgassere og justert choke.

har dere tips til feilsøking for å finne ut hva som gjør at mc-en bruker såpass mye bensin?
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: VFR 750 - høyt bensinforbruk. Tips?

Post by mekkern »

Kan jo være at en tideligre eier har dyset om forgasserne pga KN-filteret... :-k
sjekke om det er orginale dyser/nåler/emlusjonsrør...

mange smart-asses som TROR sykkelen skal ha masse mere bensin uten å sjekke.. [-X
Kawazzr
MC: 1986 FJ1100 (200.000 km) og gleder seg til å bli veteran
2002 ZZR1200.. som får stå for daglig bruk

Post by Kawazzr »

Kjenner flere som har VFR 750, og den skal bruke 0,5 ved pen kjøring.

En tidligere nabo hadde en VFR 800, med innsprøytning, og han sa at den brukte mye (0,7 - 0,8) men han kjørte nok ganske "hardt", så hardt at han var medlem av "walkman mc" et halvt års tid :lol:

KN filter er vel en indikasjon på at sykkel kan ha uorginal dysing. Den kan ha hatt et "effekt" anlegg også.
Du sier at den "drukner" innimellom ???
Kan være treg flottør/nåler også.

Luftfilteret er selvfølgelig nytt, og den har ikke plugger med feil helt feil varmeverdi?
RockeRolf

Post by RockeRolf »

ALLE V4 og V2 fra Honda er tørste. Sånn er det med den saken. Din er nok noe i overkant hissig på bensin, men å få den ned i noe mindre enn 0,65 eller deromkring kan du glemme. Om du ikke vil kjøre alt for magert.
StenR

Post by StenR »

Nja... På penkjøring går VFRene ikke sååå dyrt. Skal fint være mulig å få de ned mot 0.5. Min 800 med slipon går på 0.50-0.55 ved pen kjøring (cruise @4-5000 + litt forbikjøringer og gassing i artige svingkombinasjoner). Har praktisk talt aldri kjørt den over 0.6, ikke en gang på bykjøring. Går sikkert om man ligger i øvre turtallsområde hele tiden, men hadde jeg hatt den kjørestilen hadde jeg valgt en annen sykkel... 750en skal ikke være særlig annerledes i forbruk basert på det jeg har sett på VFR forum (vfr.dk, vfrworld, vfrdiscussion).

Heller også mot gasserproblem/omdysing. Du skriver "justert choke". Hva mener du med det? Bare at slakken på chokewiren er riktig når den er avslått? Hvis choken din ligger på, så bruker den naturlig nok mer bensin, men det burde du merket også på andre måter. Sjekk også at ikke tomgangsturtallet ditt er altfor høyt. At den "drukner" ved lavt turtall, betyr enten at det er noe galt med gasserne eller at lavt turtall er for lavt. VFR går skikkelig dårlig under 3500-4000RPM.

Heller mot at en tidligere eier har prøvd seg på en mislykket forgasserjustering.Tuklet med blanding/pilotskruen og evt. dyset om, og at det er det du sliter med nå.
Einar J Skog
MC: Kawa 750turbo 1984 mod.
810ccm ,,HPU-stage2

Post by Einar J Skog »

:D :D
Hvorfor tok du ut K&N filteret?
Gikk den dårlig med K&N filter??
Har du prøvd med K&N filter etterpå ??
Er K&N filter rengjort??

Dersom den er dyset for K&N filter,så vil den gå altfor feit med originalfilter...
Post Reply