kjapt og sikkert dumt spørsmål.
er det normalt at helt nye klosser framme bremser litt til de blir tilpasset skivene?
skivene blir jo sattans varme etter en liten km!
jeg står i ett verksted med framhjulet oppe fra bakken og dreier hjulet... selvfølgelig bremser jeg ikke med fungertuppene konstant når jeg kjører.Northman wrote:Har ikke merket meg at skivene blir veldig varme hvis jeg ikke bruker bremsen, har du prøvd å ta en liten tur der du kun bruker bakbremsen?
Har du fingra på bremsehendelen når du kjører? Kan jo være at du hele tiden har litt trykk på skivene?
har smørt stemplene og jeg dytter dem inn med tommeltrykk. skivene var tidligere smusst fast i kulene som skal gjøre dem flytende men det fikset jeg.RockeRolf wrote:Skikkelig vedlikehold (reingjøring og smøring) av bremsekaliptre/stempler, samt flytende skiver som faktisk får lov å flyte er alfa og omega for problemfrie bremser.
Moderne bremser er utolig driftssikre og nøysomme mht. vedlikehold. Noe som får mange til å gå i den fella det er å tro at foruten bytte av klosser er bremser totalt vedlikeholdsfrie. Det er de altså ikke!
At skivene oppnår en viss tempratur under kjøring (selv om man ikke bremser) er ikke unormalt. Klossene vil alltids "ligge på" i større og mindre grad. Men som sagt; reinhold og vedlikehold vil hjelpe mot unormal og skadelig friksjonsvarme i denne sammenhengen.
det er mye friksjon. hjulet er litt tungt og snurre på.mekkern wrote:Hvis hjulet snurrer en omdreining av seg selv kan det ikke være rare friksjonen...
hehe... ikke til en sprekere en hvertfallLordShaft wrote:nei på ingen måte, men takker ikke nei til en sykkel til