Nyere R1 kontra 99 R1

Prat om tung MC.
Post Reply
Bjerka_R1
Posts: 55
Joined: 20 Apr 2009 03:42
MC: Har en 1999 Yamaha YZF R1=)
Tidligere hatt en Yamaha R6 2000 modell men ble aldri noen større sesong med den føre den ble solgt.Så R1 blir vel min "førstegangssykkel"

Nyere R1 kontra 99 R1

Post by Bjerka_R1 »

Har nå vært en heldig eier av en 99 model Yamaha R1 denne sesongen og er storfornøyd.
Men jeg leker litt med tanken på å kjøpe meg en nyere R1,fra 2004 og oppover,altså den med 180 hk.
Men det jeg lurer litt på er åssen er disse syklene kontra den eldre typen.Er jo godt med hestekrefter mer i de nyere og de er sikkert lettere også som igjen gir mer hk/pr kg.Men dette bør ikke nødvendigvis utgjøre SÅÅÅ stor forskjell som noen vil ha det til,så derfor forhører jeg meg.
Så håper noen kan fortelle meg hvordan power,handling osv er på nyere R1 kontra den gamle
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Nyere R1 kontra 99 R1

Post by Rimol »

de eldre R1 skal visstnok være mere bakhjulsvillig enn de nye, vertfall det jeg har hørt
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
Biffig
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2009 10:35
MC: Gixxer 750 K8
Location: Nesbyen

Re: Nyere R1 kontra 99 R1

Post by Biffig »

Jeg så en effektkurve sammenligning i bladet superbike her om dagen som sammenlignet 99 R1 mot 09 R1.
99 R1 har vesentlig mere skyv i bunn og mellomregisteret, men taper på toppeffekt. I dag så er vell nye sykkler elektronisk begrenset ganske mye på lave turtall på de første girene. Dette gjør at sykkelen blir mere lettkjørt, og ikke så brutal og bakhulsvillig.
Nå har vell den nye R1 dårligere bunndrag enn 04-08 modellen, som også har dårlig bunndrag i forhold til fks. GSX-R 1000.

Kjøre egenskapene har nok blitt bedre for hvert år som har gått.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Nyere R1 kontra 99 R1

Post by supermons »

Går vel alltids an å sette på en TRE for å fjerne restriksjoner i mellomregistreret og de lave girene hvis dere er redde for å miste det.
vevea
Posts: 290
Joined: 24 Feb 2007 12:01
MC: FZ1

Re: Nyere R1 kontra 99 R1

Post by vevea »

supermons wrote:Går vel alltids an å sette på en TRE for å fjerne restriksjoner i mellomregistreret og de lave girene hvis dere er redde for å miste det.
Tror ikke det er så lett lenger..

Har samme restriksjonene på min FZ1, og jeg har ikke hørt om noen TRE e.l. for å fjerne disse.
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Nyere R1 kontra 99 R1

Post by Rimol »

Powercommander fjerner vel disse sperrene? Vet at det er slik på Zx10 og mener at PC fjerner sperrene.
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
Bjerka_R1
Posts: 55
Joined: 20 Apr 2009 03:42
MC: Har en 1999 Yamaha YZF R1=)
Tidligere hatt en Yamaha R6 2000 modell men ble aldri noen større sesong med den føre den ble solgt.Så R1 blir vel min "førstegangssykkel"

Re: Nyere R1 kontra 99 R1

Post by Bjerka_R1 »

Biffig wrote:Jeg så en effektkurve sammenligning i bladet superbike her om dagen som sammenlignet 99 R1 mot 09 R1.
99 R1 har vesentlig mere skyv i bunn og mellomregisteret, men taper på toppeffekt. I dag så er vell nye sykkler elektronisk begrenset ganske mye på lave turtall på de første girene. Dette gjør at sykkelen blir mere lettkjørt, og ikke så brutal og bakhulsvillig.
Nå har vell den nye R1 dårligere bunndrag enn 04-08 modellen, som også har dårlig bunndrag i forhold til fks. GSX-R 1000.

Kjøre egenskapene har nok blitt bedre for hvert år som har gått.

Ok så slik jeg ser det så vil en første prøvetur på 2004 og oppover R1 ikke gi meg ett skikkelig smil og en tanke som sier:Dette var andre boller??
Virker som at det ikke er så stor forskjell i effekten og draget men enda større forskjell i egenskaper. :-k
User avatar
Biffig
Posts: 17
Joined: 08 Jul 2009 10:35
MC: Gixxer 750 K8
Location: Nesbyen

Re: Nyere R1 kontra 99 R1

Post by Biffig »

Jo, det vil du tenke! Det med bollene altså :) . Forskjellen i toppeffekt er jo 35 hk. Og det merkes fryktelig godt. Men som sagt, så krever det litt turtall før du vil bli veldig imponert.
vevea
Posts: 290
Joined: 24 Feb 2007 12:01
MC: FZ1

Re: Nyere R1 kontra 99 R1

Post by vevea »

Rimol wrote:Powercommander fjerner vel disse sperrene? Vet at det er slik på Zx10 og mener at PC fjerner sperrene.
Powercommander, luftfilter, eksos etc. gjør sykkelen sprekere, og villigere på lavt turtall, men om de regelrett FJERNER disse sperringene vet jeg ikke. Kan godt være.
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Nyere R1 kontra 99 R1

Post by maelling »

Jeg husker min 98 - modell som veldig ekstrem i sittestillingen, noe som gjør turer over 10 mil helt uutholdelig for håndleddene, uansett hvor mye du prøver å holde deg oppe på annet vis. De siste modellene av R1 synes jeg var flere hakk mer behagelig å sitte på. Ellers vet jeg ikke om kjøreegenskapene er veldig mye bedre, siden jeg kun har kjørt 98 - modellen : ) Ellers kan jeg ikke akkurat si jeg savnet motor på min 98 - modell.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply