Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
inunf
MC: Ymse

Re: Inunf og apriliaene - photoshoot

Post by inunf »

Gikk helt fint med drikkinga :D Det mest imponerende var at jeg klarte å komme meg på skolen til klokka 9 i dag. Hadde trodd jeg skulle bli skikkelig dårlig, men der tok jeg heldigvis feil.

Hyggelig å hilse på igjen ja, lenge siden sist! Synd jeg ikke kunne bli lenger. Tar nok turen neste uke også, men da er du vel travelt opptatt med å pakke snippeska?
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Det spørs nok det! Godt mulig jeg har tid til en Grava-tur, men om jeg har sykkel er vel heller tvilsomt. Men vi får holde kontakten via forumet og msn =)
inunf

Post by inunf »

Bytta om til originalanlegget på RSV'en i dag.

Image
Tok av effektanlegget. Det var hardt å ikke starte opp sånn. Tror jeg blir nødt til å prøve det en gang :twisted:

Image
Image
Originalpotta vs. effektanlegget. Er ganske stor forskjell på både vekt og størrelse. Originalpotta er skremmende stor.

Image
Og her er den ferdig montert. En bolt og to fjær var alt som skulle til, veldig fort gjort. Gruer meg til å starte opp i morgen, er redd lyden blir tam :(
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Har sikkert gått glipp av et eller annet, men hvorfor byttet du?
ingen KiM, ingen kos
inunf

Post by inunf »

Var på førerutviklingskurset til Senior MC på Gardermoen i går. Skal på Rudskogen på torsdag :D
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

eneRmiK wrote:Har sikkert gått glipp av et eller annet, men hvorfor byttet du?
Sikkert for å møte støykrav på banene.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Ja, ble litt mer logisk med den setningen der :P
ingen KiM, ingen kos
inunf

Re: Inunf og apriliaene - italiensk MC er aldri kjedelig

Post by inunf »

Har ikke postet her på en god stund, og det er med god grunn. Jeg liker nemlig ikke å skrive om fiasko og nederlag, men siden jeg nå nærmer med å komme på veien igjen så skal jeg fortelle hele historien.

Det begynte med at jeg hørte en ulyd på RSV'en. Har lest litt på apriliaforumet om at svinghjulet kan løsne, så jeg fikk noia med en gang og bestemte meg for å skru av svinghjulsdekselet og kontrollere. Da jeg fikk av dekselet rant det olje ut. Jeg hadde aldri tenkt meg at svinghjulet lå i oljebad, så jeg var sikker på at her var noe galt. Fikk rask klarhet på apriliaforum.com i at neida, det skulle være sånn. Svinghjulet satt på plass også, så der var alt i orden. Monterte sammen dekselet og satte oljetanken på plass i den tro at alt var i orden.

Image
Image

Det var da det begynte.

Dagen etterpå oppdaget jeg en oljeflekk på teppet. Tenkte ikke noe mer over det, tørket opp og tenkte at det sikkert var noe jeg hadde sølt på sykkelen som hadde dryppet ned. Det var det ikke, og lekkasjen fortsatte. Oljetanken er utformet slik at den er bøyd inn under det dekselet jeg skrudde av, så når det dryppet ned på teppet så var det fra oljetanken det dryppet. Var jo veldig nærliggende å tro at det var fra dekselet det lakk, siden jeg jo nettopp hadde åpnet det og hadde hatt litt problemer med å få pakninga tilbake på rett plass. Tok mot til meg og dro på Biltema og fant meg flytende pakning og slangeklemmer. Tappet av all oljen, skrudde av oljetanken (første gangen hadde jeg bare latt den henge i slangene) og skrudde av dekselet. Gikk løs og rengjorde så godt jeg kunne rundt hele, før jeg hadde på flytende pakning. Gjorde rent alt og monterte det sammen igjen etter alle kunstens regler. Lot det stå til dagen etterpå før jeg hadde på igjen olja. Var sikker på at NÅ hadde jeg gjort en så god jobb at det ble tett.

Det ble bare verre.

Etter mye pønsking og mysing så jeg at det drypte fra oljetanken - men hvor kom olja ned på utsiden av tanken? Hvor drypte det fra? Der jeg hadde hatt på flytende pakning var det jo helt tørt! Kom til at den enkleste forklaringa var at det var oljetanken som var lekk. Klinte på pakningsmiddel rundt det eneste stedet som kunne lekke, det nederste feste til høyre på oljetanken. Dagen etterpå var det fortsatt en dam under sykkelen, men ikke så stor som det hadde brukt å være. Plukket ned oljetanken og gjorde meg litt mer flid med tettingen. Det gjorde susen.

Image

Så da var alt i orden?

Nei. Prøvde å starte, men fikk ikke mer enn et halvkvalt host fra starteren. Jaja, greit nok, prøvde å lade batteriet. Fortsatt ingenting. Ok, så er batteriet flatt. Kjøpte nytt (fulladet) batteri neste gang jeg var innom jobben. Fortsatt bare hosting og ingen starting. Har nå fått beskjed om at det sannsynligvis er starterreléet som er for svakt, originalt er 50 A, men det er vanlig å oppgradere til 100 A. Fikk et tips om et relé fra Yamaha som skulle passe, men det koster skjorta. Satser på å finne noe på Ebay i stedet.

I mellomtiden har jeg fått høre at den lyden jeg hørte er helt vanlig, og sannsynligvis kommer at et litt slakk kjede som slår mot gummien på svingarma. Så alt har altså vært til ingen nytte. :roll:
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

kjempe nyttig lesning dette inunf! håper du får doningen frisk igjen! :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
erazar
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250

Post by erazar »

inunf wrote:I mellomtiden har jeg fått høre at den lyden jeg hørte er helt vanlig, og sannsynligvis kommer at et litt slakk kjede som slår mot gummien på svingarma. Så alt har altså vært til ingen nytte. :roll:
Ikke helt til ingen nytte, nå vet du både hva du ikke skal gjøre når du tar av oljetanken og at den lyden ikke er farlig.. Greit å vite det vel? ;-) Satser på at ebay nok en gang er din venn og kan bidra med ett rele i posten om ikke så veldig lenge.
Always remember that you are unique, just like everybody else.
inunf

Post by inunf »

Tror ikke det at jeg skrudde den av er hele grunnen til at oljetanken begynte å lekke. Noen av dere husker kanskje at jeg hadde en støttevelt i sommer. Oljetanken ligger jo på venstresida, og sidekåpa er oppskrapet akkurat der oljetanken ligger. Det at jeg riglet litt på den for å få den av var sannsynligvis bare utløsende faktor, ikke hele årsaken.

Regner med at jeg demonterer oljetanken igjen i vinter og sveiser den. Får bare håpe at den holder så lenge.
inunf

Re: Inunf og apriliaene - den går! Endelig!

Post by inunf »

Jaaaaa! Den startet! Jeg slipper å ta toget til jobb i dag :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
inunf

Re: Inunf og apriliaene - den går! Endelig!

Post by inunf »

Det var korrosjon på kabelskoen på ledningen til startmotoren. Tror også at det ble for trangt for startergirene når jeg satte på svinghjulsdekselet med flytende pakning i stedet for den originale. Satte på igjen den originale pakningen og de ble det bra. Sykkelen har faktisk aldri vært så lettstartet!

Siden jeg jobber lørdag og mandag så hadde jeg avtalt at jeg skulle få låne sykkel i helga. Tok like greit å lånte selv om RSV'en er i orden, så nå kjører jeg Hayabusa. Ikke akkurat min stil, men en erfaring rikere. Skal kjøre tur i morgen, blir bilder og noen meninger etterpå tror jeg.
inunf

Re: Inunf og apriliaene - Hayabusa på lån

Post by inunf »

Har kjørt en del med 'busaen i dag. Var en tur til Asker og kjørte sammen med onkelen min. Han har en Ducati ST4, men driver å lurer på ny sykkel nå. Siden fader'n også er på utkikk etter ny sykkel så byttelånte vi et stykke. Onkelen min virket fornøyd med 'busaen og jeg tror nok ST4'en kunne passet fader'n, så vi får se hva det blir til.

Hayabusa er jo nærmest en levende legende, var vel det raskeste som fantes da jeg var 14-15, så å få låne den en helg er nesten litt dream come true for meg (jeg skriver "nesten litt" fordi det jeg drømte om da jeg var 14-15 er noe annet enn det jeg drømmer om nå).

Først et par tørre fakta fra Wikipedia:

2008 GSX1300R Hayabusa
1340 cc
197 hk
220 kg tørr
Sperret til 302 km/t
0–180 mph på 15,9 s

Ganske drøye saker på papiret altså. Men hvordan var den å kjøre?

Pluss:
Latterlig bra drag i motoren, mer lettstyrt i trafikken enn man skulle tro, ok sittestilling om man prøver å sitte oppreist, veldig forutsigbart register, veldig snill å kjøre. Absolutt ikke noe monster. Veldig lineær effektkurve. Bra lyd fra innsuget når man gir på.

Minus:
Dårlige bremser, ikke så bra å sitte sammenkrøket på, veeeeeeeldig lang vandring på gassen (kanskje derfor den kjennes så snill ut?). Originalanlegg, så nesten ikke noe lyd derifra. Myk og litt uggen i fjæringa, ikke så villig til å justere sporet i sving. Analog speedo gradert til 300: Umulig å se om du kjører 40 eller 60 med et kort øyekast. Dessuten var det veldig optimistisk, trafikken gikk plutselig 20 km/t fortere på 'busaen kontra RSV'en. BREI over tanken. Tørst, eller kanskje bare rar utveksling på tankmåleren. Brukte 1/2 tank herifra til Asker, men nesten ingenting tilbake.

Konklusjon:
Sikkert grei sykkel for de som liker seg best på motorveien. Passer nok best i land med litt andre fartsgrenser enn her, er nok litt for lett å miste lappen på den samtidig som du ikke har det like gøy på svingete landeveier. Bremsene var den største skuffelsen, virker som om japanerene fortsatt ligger litt bak italienerene når det kommer til bremser.

Greit nok, det er kult når folk snur seg og du tenker at "jepp, jeg kjører Hayabusa", men man får vel strengt tatt mye av den samme følelsen på en RSV eller en Ducati. Jeg skjønner at noen kjøper slike sykler, men det appelerer ikke til meg. Hadde ikke villet byttet RSV'en i denne om jeg fikk bytte likt, for RSV'en passer mye bedre til mitt bruk.

Knipset noen mobilbilder også:
Image
Image
Image
Image
moto
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Re: Inunf og apriliaene - Hayabusa på lån

Post by moto »

må si det hadde vært morsomt å prøvd noe sånnt :) selvom jeg aldri kunne tenkt meg å eid noe sånnt :lol: 1000ccm er så veldig mye finere synes nå jeg 8)
Post Reply