Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Prat om tung MC.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by PerTore »

Jeg tenker egentlig litt motsatt. Du greier uansett ikke og utnytte potensialet i en R-sykkel på norske veier, og samtidig beholde livet og lappen. Det er dessuten billigere og vri litt mer på rulla, enn og bytte sykkel for hver 10 hk du ønsker ekstra. Men du må da vite at du greier og kontrollere deg selv littegrann.. Det var egentlig enklere og styre seg enn jeg trodde på min Ninja. Rett og slett fordi den skremte vannet av en sylfersk 31 år gammel motorsyklist på over 8000 o/min!! Rulla ble vridd i takt med lærekurven, og selv med 100 hk til rådighet har jeg fortsatt ikke gjort noe overilt med den sykkelen.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Cornell84
Posts: 13
Joined: 19 Jul 2009 17:08
MC: Ingen enda

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by Cornell84 »

PerTore wrote:Jeg kjøpte for et drøyt år sidenen 97 mod. ZX6R som min første sykkel. Ga 34.000 for den. Har riktignok passert de magiske 30 år, og får derfor "rimelig" forsikring.

Jeg tror du ville blitt lei en 250 rimelig fort. Du blir veldig fort bortskjemt med kreftene, og jeg hadde ingen problemer med og legge bånd på meg i begynnelsen. Cruisa rundt på 3-6000 o/min. Den skremte rett og slett vannet av meg over 8000 o/min. Nå har jeg samlet litt erfaring, og begynner og skjønne de som ønsker seg 1000ccm. ;-)

Fordelene med og ha en rimelig førstegangssykkel en mange. Du veit egentlig ikke hva du vil ha før du har sittet noen mil i salen. Da er det dumt og brenne inne med /tape masse penger på en nyere sykkel som du egentlig ikke orker og kjøre. Og som Shaft sier: Det er surt og legge en flett ny sykkel i bakken.

Det kryr av ZX6R på markedet, og du finner bra eksemplarer av første generasjon til 30- 40.000. Få (om noen) kjente, dyre problemer, bra deletilgang av både nytt og brukt. Jeg ville egentlig karakterisert den som "sportstourer". Ikke så ekstrem sittestilling som mange andre sportsmodeller, god polstring i sete, ingen problem og kjøre langt med denne.

Det og skaffe seg forsikring til riktig pris har mye til felles med og handle parfyme, tepper eller vannpipe av arabiske gateselgere. Ringe rundt og prute, juge, krangle og true.

Tror ikke du får noen forskjell på pris på en laveffekt vs. fulleffekt 600. Forsikringsselskapene sier i praksis: "Du er en kjeltring som kommer garantert til og fjerne plomberingene uansett" . Fin holdning til sine kunder... :-k


Velvel, sykkel ble det, til en langt høyere pris enn først planlagt..menmen, sånn er livet, ZX6R 2009 modell, hentet den i Trondheim idag og kjøreturen avar kknall selv om det regnet og høljet ned :D er vel sånn det er med den første turen på egen sykkel...

Spurte for mro skyld om de ga avslag dersom jeg hadde kjøpt den plombert, på forsikringa altså, dette ville de gjøre i Terra...Da hadde jeg allerede kjøpt fulleffekt..Men det er jeg glad for...Fikk litt bedre råd da jeg fikk solgt bilen min til en høyere pris enn beregnet og byttet den ut med en langt billigere bil samtidig...Nå skal jeg nyte resten av sesongen..eller "sesongen" som jeg kaller det her på Nordmøre :)
Kvassheim
Posts: 53
Joined: 10 Jun 2009 00:49
MC: Suzuki Bandit 600
x Kawasaki Vulcan 750
x Kawasaki Ninja 250
Location: Grimstad

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by Kvassheim »

Gratulerer med rå sykkel :D
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Skal kjøpe min første sykkel, trenger et tips eller to

Post by carboy »

Nam...Herlig sykkel du har anskaffet deg, det er Påbudt og legge ut bilder av Gliset her på forumet :)
-Carboy-
Post Reply