Har kjørt en del med 'busaen i dag. Var en tur til Asker og kjørte sammen med onkelen min. Han har en Ducati ST4, men driver å lurer på ny sykkel nå. Siden fader'n også er på utkikk etter ny sykkel så byttelånte vi et stykke. Onkelen min virket fornøyd med 'busaen og jeg tror nok ST4'en kunne passet fader'n, så vi får se hva det blir til.
Hayabusa er jo nærmest en levende legende, var vel det raskeste som fantes da jeg var 14-15, så å få låne den en helg er nesten litt dream come true for meg (jeg skriver "nesten litt" fordi det jeg drømte om da jeg var 14-15 er noe annet enn det jeg drømmer om nå).
Først et par tørre fakta fra Wikipedia:
2008 GSX1300R Hayabusa
1340 cc
197 hk
220 kg tørr
Sperret til 302 km/t
0–180 mph på 15,9 s
Ganske drøye saker på papiret altså. Men hvordan var den å kjøre?
Pluss:
Latterlig bra drag i motoren, mer lettstyrt i trafikken enn man skulle tro, ok sittestilling om man prøver å sitte oppreist, veldig forutsigbart register, veldig snill å kjøre. Absolutt ikke noe monster. Veldig lineær effektkurve. Bra lyd fra innsuget når man gir på.
Minus:
Dårlige bremser, ikke så bra å sitte sammenkrøket på, veeeeeeeldig lang vandring på gassen (kanskje derfor den kjennes så snill ut?). Originalanlegg, så nesten ikke noe lyd derifra. Myk og litt uggen i fjæringa, ikke så villig til å justere sporet i sving. Analog speedo gradert til 300: Umulig å se om du kjører 40 eller 60 med et kort øyekast. Dessuten var det veldig optimistisk, trafikken gikk plutselig 20 km/t fortere på 'busaen kontra RSV'en. BREI over tanken. Tørst, eller kanskje bare rar utveksling på tankmåleren. Brukte 1/2 tank herifra til Asker, men nesten ingenting tilbake.
Konklusjon:
Sikkert grei sykkel for de som liker seg best på motorveien. Passer nok best i land med litt andre fartsgrenser enn her, er nok litt for lett å miste lappen på den samtidig som du ikke har det like gøy på svingete landeveier. Bremsene var den største skuffelsen, virker som om japanerene fortsatt ligger litt bak italienerene når det kommer til bremser.
Greit nok, det er kult når folk snur seg og du tenker at "jepp, jeg kjører Hayabusa", men man får vel strengt tatt mye av den samme følelsen på en RSV eller en Ducati. Jeg skjønner at noen kjøper slike sykler, men det appelerer ikke til meg. Hadde ikke villet byttet RSV'en i denne om jeg fikk bytte likt, for RSV'en passer mye bedre til mitt bruk.
Knipset noen mobilbilder også: