Joda overskriften er riktig den. Har følgende historie.
En fredag i slutten av juli ved 17 tiden dro jeg innom Kiwi butikken på Vøyenega i Bærum (med bil). Hadde med Thore (hund) og Inger J, skulle bare kjapt inn i butikken. Det var varmt så alle vinduer i bilen ble lukket opp slik at Thore skulle få mye luft, han setter ser alltid i pasasjersetet når han er alene i bilen og ser ut dte gjorde han også denne gangen.
Utenfor denne butikken er det satt opp parkeringsautomat, du må trekke billett og får da en times gratis parkering. Eneste grunnen til å sette opp en slik automat her må være å rane folk for penger hvis de glemmer seg. På denne parkeringsplassen er det ingen som setter fra seg bilen for å bli borte i flere timer slik det kan være på feks kjøpesenter. Nei dette er en liten parkeringsplass utenfor noen få butikker i ett lite atraktivt strøk.
Denne fredagen i klarte jeg å glemme og trekke billett var borte i 5 minutter, og da jeg kom tilbake var det gul lapp på ruta. Lurer på om gebyrskriveren klappet Thore? Thore er en vennlig hund som ikke biter eller pager folk. Jeg prøvde å finne parkeringsbetjenten men han/hun var vekk, og det var kanskej like greit for da var jeg så sint at jeg godt kunne tatt en tiltale for å ha slått eller truet en parkeringsvakt (er normalt en fredelig mann jeg).
Klokkeslettet på gebyrlappen er akurat det samme som på kassalappen fra Kiwi, så vedkommende har vært rask til å forsvinne. Det er klart at når en bil står med alle vinduene åpne og det sitter en hund der og ser ut av det åpne vinduet er ikke eieren langt unna.
Vel hjemme skrev jeg klage til parkeringsselskapet og til Kiwi. Kiwi har aldri tatt seg bryet med å svare. Parkeringsselskapet svarte meg i går med avslag. Kunne ikke se at de hadde gjort noen feil, jeg hadde ikke billett og dermed basta, ikke noe rom for tolkninger her nei.
Kjære Kiwi og andre butikker i Norgesgruppen jeg har brukt min siste krone i deres butikker, de 30 - 40 tusen jeg bruker på mat i året skal andre få glede av.
Jeg vil heller aldri legge igjen penger i andre kolonialbutikker med automater utenfor.
Parkeringsmafian samarbeider med dagligvaremafian
Re: Parkeringsmafian samarbeider med dagligvaremafian
jeg skjønner faktisk godt disse stedene med parkeringsautomat og gratis parkering da ofte folk setter bilene sine der og blir borte hele dagen og opptar kundeplasser for butikken..så lenge du visste godt om dette med parkeringslappen vil jeg si det var din egen skyld 5min eller ikke. (ikke no personlig mot deg) men at ikke selskapet ville godta klagen din når du hadde kvitering er mere slemt... men dem gjør vel alt for å få lønna si vel
Der jeg bodde før i oslo hadde vi alle parkering i parkeringshus + noen plasser på utsiden for gjester, men måtte da ha lapp i ruta...for å komme inn i parkeringshuset måtte man ut av bilen og vri om en nøkkel (om man ikke hadde fjernkontroll) + at det blei en del meter lengre å gå til min leilighet...
- en dag når jeg skulle på jobb..stresset som vanlig glemte jeg lommeboken (klokka 6 om morgenen) oppdaget dette da rett oppi veien, snudde tilbake og parkerte på gjesteparkeringen og stod der max 2 min...bot på 750kr... sendte klage.. prøvde meg på alle trix i boka med at jeg hadde hatt lapp i ruta som var falt ned +++ fikk da en mail tilbake med X antall bilder av bilen min som viser at det ikke var noe lapp i denne da jeg hadde parkert feil...

Der jeg bodde før i oslo hadde vi alle parkering i parkeringshus + noen plasser på utsiden for gjester, men måtte da ha lapp i ruta...for å komme inn i parkeringshuset måtte man ut av bilen og vri om en nøkkel (om man ikke hadde fjernkontroll) + at det blei en del meter lengre å gå til min leilighet...
- en dag når jeg skulle på jobb..stresset som vanlig glemte jeg lommeboken (klokka 6 om morgenen) oppdaget dette da rett oppi veien, snudde tilbake og parkerte på gjesteparkeringen og stod der max 2 min...bot på 750kr... sendte klage.. prøvde meg på alle trix i boka med at jeg hadde hatt lapp i ruta som var falt ned +++ fikk da en mail tilbake med X antall bilder av bilen min som viser at det ikke var noe lapp i denne da jeg hadde parkert feil...

kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
De gebyrene er så inni blanke irriterende. Jeg har en viss forståelse for at de må ha en regulering sånn at det er plasser til oss når vi kommer for å handle, men jeg synes de burde velge selskaper som er medlem i ordningen for klagenemda, f.eks. De andre er ofte svin som kun legger opp til at vi skal få gebyr. Det gjør vel egentlig de fleste... Det er vel det de lever av. Ta f.eks Sandvika storsenter; det kunne enkelt ha en bom i innkjørselen med to knapper, 3 timer gratis eller slipp meg inn uten, jeg skal betale på automatene. Tror du P-selskapet ville ha en slik bom? Neppe.
Da hadde du ikke glemt å hente lapp.
Forøvrig tror jeg neppe noen har fått godkjent den med at lappen må ha blåst ned; prøv å lukke døren slik at lappen blåser ned. Da skal du legge den laaangt ut på kanten.
Da hadde du ikke glemt å hente lapp.
Forøvrig tror jeg neppe noen har fått godkjent den med at lappen må ha blåst ned; prøv å lukke døren slik at lappen blåser ned. Da skal du legge den laaangt ut på kanten.

Ikke spesielt overraskende å høre at klagen din ikke fikk gjennomslag egentlig. Det var sikkert utrolig irriterende, men står du ulovelig så står du ulovelig. De får nok et enormt antall sinte telefoner og mailer hver dag fra folk som klager på boten sin, og det gir lite plass for skjønn. Forøvrig pleier vel alle parkeringshus å operere med gratisparkering dersom du kun står der et par minutter?
- hansp
- MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km - Location: Buriram Thailand
Har full forståelse for at det på attraktive steder settes opp slike autometer men på ett sted som utenfor denne butikken er det kun for å stjele penger fra folk. På denne plassen er det ikke noen grunn til å stå mer enn maks 20 minutter...
Men selvsagt jeg trakk ikke lapp og fulgte dermed ikke reglene så det er min skyld. Det å være fleksibel eller vise skjønn er nok noe man ikke lærer på parkeringsvakt skolen.
Men selvsagt jeg trakk ikke lapp og fulgte dermed ikke reglene så det er min skyld. Det å være fleksibel eller vise skjønn er nok noe man ikke lærer på parkeringsvakt skolen.
Hans Petter
- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
Jeg fikk bot på toppen av trekanten senter i Asker en gang da jeg kom med den lille 125cc scooteren min da parkeringsplassen var tom, og det ble 600kr. Det var Carpark, og ved inngangen står det en plakat hvor det står at "motorvogn" skal trekke lapp. Hvor skal man feste lappen på en tohjuling ? Den må teipes i så fall, for ellers blåser den bort. Jeg tok med alt til parkeringsklage-nemda, men fikk ikke medhold. Motorvogn inkluderer også MC folkens (jeg trakk ikke lapp i den tro at det var gratis for MC å parkere, og "motorvogn" får meg ikke til å tenke på MC), selv om man ikke skulle tro det. Nå er jeg paranoid, så hver gang jeg er på sandvika storsenter f.eks, trekker jeg lapp og legger den i dashboard på sykkelen. Trekanten senter holder jeg meg langt unna.
Ellers kan jeg tenke at parkeringsvaktene sitter gjemt et sted og venter på biler, og hopper på så snart de ser noen som ikke trekker lapp. De lever av det tross alt, og lønningsposen avhenger av hvor mange de tar.
Ellers kan jeg tenke at parkeringsvaktene sitter gjemt et sted og venter på biler, og hopper på så snart de ser noen som ikke trekker lapp. De lever av det tross alt, og lønningsposen avhenger av hvor mange de tar.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Der var jeg litt mer overrasket over at du ikke fikk medhold i klagen. Siden når ble det vanlig å kalle MC for motorvogn, og siden når betaler vi for parkering?
Jeg har ihvertfall ikke pleid å betale for parkering i parkeringshus osv, men da parkerer jeg heller ikke på en parkingsplass.

Kanskje parkeringsselskapet får betaling fra butikken basert på antall parkeringer.
- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
http://no.wikipedia.org/wiki/Motorvogn_ ... %C3%B8y%29
"En motorvogn er et kjøretøy som blir drevet frem med motor og er en fellesbetegnelse brukt om blant annet moped, motorsykkel, bil, buss og lastebil."
Skal vi tro definisjonen, så er motorsykkel med i det begrepet. Jeg vil ikke si at motorsykkel er en naturlig forståelse av begrepet motorvogn. På folkemunne er nok motorvogn en bil/buss/lastebil, siden en vogn vanskelig kan være noe på to hjul i rekke. Det virker uansett rart, men det er en fin misforståelse parkeringsselskapene kan utnytte til å bøtelegge folk. Det er bare å trekke lapp, tydeligvis.
"En motorvogn er et kjøretøy som blir drevet frem med motor og er en fellesbetegnelse brukt om blant annet moped, motorsykkel, bil, buss og lastebil."
Skal vi tro definisjonen, så er motorsykkel med i det begrepet. Jeg vil ikke si at motorsykkel er en naturlig forståelse av begrepet motorvogn. På folkemunne er nok motorvogn en bil/buss/lastebil, siden en vogn vanskelig kan være noe på to hjul i rekke. Det virker uansett rart, men det er en fin misforståelse parkeringsselskapene kan utnytte til å bøtelegge folk. Det er bare å trekke lapp, tydeligvis.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
vel..ofte på kjøpesenter setter jeg mc'n der man parkerer sykkel jeg... er også noen steder i oslo som har fått egen mc parkering nå også..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!