For grov skrubb: matt lakk og vindskjerm

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
bikeralex
MC: 2007 Honda VFR 800 ABS

For grov skrubb: matt lakk og vindskjerm

Post by bikeralex »

Hei.. jeg har vært dum og skrubbet min nye sykkel med for grov svamp.. Hva kan jeg gjøre for å få det blankt igjen?

http://img.photobucket.com/albums/v205/ ... C00379.jpg
PerTore
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant

Re: For grov skrubb: matt lakk og vindskjerm

Post by PerTore »

Vindskjermen tviler jeg på at du kan redde, men lakken skal gå greit og få rubbet og polert opp igjen.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
Galilee
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo

Post by Galilee »

Polere.

Vanlig lakkpolish evt. med 'lakkfornyer' (fint slipemiddel).

Polering funker på lakk, som vanligvis er akryl, og skjermen er også akryl, så det er samme materiale.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
bikeralex

Post by bikeralex »

Galilee wrote:Vanlig lakkpolish evt. med 'lakkfornyer' (fint slipemiddel).
Er det noen produkter som kan anbefales som vil fungere bra? Hva med fremgangsmetode? Takker for svar!
Galilee

Post by Galilee »

De fleste polisher er ganske like i funksjon og virkemåte. Autoglym og Turtlewax er f.eks. velkjente merker. Det står på boksen hvordan de skal brukes.

Tenkte faktist å prøve dette selv på vindskjermen, siden den har blitt ganske ripete, og visiret på gamlehjelmen....og skjermen på iPod'en når jeg var sikker på at det ble bra.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
nox

Post by nox »

vindskjermen kan nok også reddes da det er plast.. så lenge du bruker maskin. Håndrubbing funker skjeldent veldig bra. her vil du nok få mange fine svar http://www.detailersclub.no
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

bikeralex wrote:Hei.. jeg har vært dum og skrubbet min nye sykkel med for grov svamp.. Hva kan jeg gjøre for å få det blankt igjen?

http://img.photobucket.com/albums/v205/ ... C00379.jpg
For grov svamp?? Ser jo ut som du har brukt en neve med grus :shock:

Ser hele sykkelen slik ut?

Uansett hvor mye han polerer osv, så må en vel ha på klarlakk for å sikre seg resultatet? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

vel..dette så bad ut... hvor mye klarte du å skrubbe føre du så hva som skjedde?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
KiM
MC: Honda CBR 600F 99mod

Post by KiM »

Kjøp ny sotet vindskjerm, da blir sykkelen kulere ;)
ingen KiM, ingen kos
bikeralex

Post by bikeralex »

Hehe uff ja.. det var idiotisk jeg vet det. Det er stort sett vindskjermen og områdene rundt.. Skulle ta alle insektene på en rask måte tenkte jeg, og så ikke skaden før det begynte å tørke. Burde selvfølgelig skjønt at lakk og vindskjerm ikke tålte sånt.. Neste gang blir det utelukkende en veldig myk svamp og insektsoppløsende spray.

Jeg kjøpte en Autoglym Paint Renovator da det ligna mest på det Galilee kalte "lakkpolish", men jeg så egentlig ingen effekt overhodet.. (dyr flaske!)

Det er vel egentlig bare noe klarlakklignendes greier som kan hjelpe ja. Finnes ikke slikt på flaske sikkert? Blir kanskje sprayboks da.. men siden det er så permanent er det sikkert sjanser for at det ikke blir så pent også, dersom det blir lite fint på første forsøk..

Kjøpe ny vindskjerm, sotet eller ikke, er jo sikkert også mulig, men vil fortsatt ha den matte lakken rundt.. Huh, det her var småkjip ting å gjøre med min ellers strøkne 2007-modell motorsykkel gitt.

Takker for svar!
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

må nok rubbe og polere...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Galilee

Post by Galilee »

bikeralex wrote: Jeg kjøpte en Autoglym Paint Renovator da det ligna mest på det Galilee kalte "lakkpolish", men jeg så egentlig ingen effekt overhodet.. (dyr flaske!)
Mulig du har vært litt utålmodig. Man må holde på ganske lenge, eller bruke maskin.

Hvis du prøver med poleringsmaskin, så husk at den skal ikke gå så fort at det blir varmt (så varmt at du ikke kan ta på det).
--
- Hunter S. Thompson
bikeralex

Post by bikeralex »

Galilee wrote:Mulig du har vært litt utålmodig. Man må holde på ganske lenge, eller bruke maskin.

Hvis du prøver med poleringsmaskin, så husk at den skal ikke gå så fort at det blir varmt (så varmt at du ikke kan ta på det).
Takker for svar! Allright, jeg skal forsøke en runde til. Jeg la det mer eller mindre på hylla.

Så når det gjelder slike seriøse lakkskader eller riper i plastskjermen skal man gni dette autoglym paint renovator godt inn til svetten renner, skylle av med vann og tørke (?) og så begynne på igjen med å ha på guffe og gni det godt inn igjen. Og gjenta 10 ganger. Da er planen klar :)
Post Reply