Problem med håndvarmere
Problem med håndvarmere
Hei!
Jeg fikk sist lørdag et lite, men svært irriterende problem, håndvarmerene sluttet nemlig å fungere. Sist de fungerte var dagen før.
Er snakk om av typen Oxford Hot grips http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&ac ... &pid=174&p
Noen som har peiling på hva som kan være galt? Forsøkte å skru opp, og se etter brudd på kabel o.l., men finner ikke ut noe. Har selvsagt også sjekket sikringen.
Jeg fikk sist lørdag et lite, men svært irriterende problem, håndvarmerene sluttet nemlig å fungere. Sist de fungerte var dagen før.
Er snakk om av typen Oxford Hot grips http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&ac ... &pid=174&p
Noen som har peiling på hva som kan være galt? Forsøkte å skru opp, og se etter brudd på kabel o.l., men finner ikke ut noe. Har selvsagt også sjekket sikringen.
- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Re: Problem med håndvarmere
Har du prøvd begge trinnene på varmen? Jeg tror disse fungerer sånn at varmeelementene enten kobles i serie for 'normal' eller paralellt for mer varme. Hvis bare ett håndtak blir varmt på høyeste trinn, så vet du hvor feilen ligger.
Skaff deg et multimeter først som sist. Du får sånt til en 100-lapp på Claes eller Biltema.
Først kan du måle at det er 12V fram til bryteren, deretter at det er 12V fra bryteren og fram til håndtakene.
Deretter blir det å koble fra håndtakene og måle motstand i varmeelementet.
Skaff deg et multimeter først som sist. Du får sånt til en 100-lapp på Claes eller Biltema.
Først kan du måle at det er 12V fram til bryteren, deretter at det er 12V fra bryteren og fram til håndtakene.
Deretter blir det å koble fra håndtakene og måle motstand i varmeelementet.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Har fire trinn på varmerene, men må gå fra første til fjerde. Må altså holde inne "on" knappen i tre sek, og så øker jeg styrken ved å trykke på "on" igjen, så får altså ikke sjekket om høyeste trinn funker.
Men skal se om jeg får tak i multimeter, og se om jeg finner ut noe....
Men skal se om jeg får tak i multimeter, og se om jeg finner ut noe....
Kan det rett og slett være for lite strøm på batteriet? Leste følgende anmeldelse av håndtakene:
"The technical data included in the instructions states that typical running voltage is between 13.5 and 14.3 volts. Each grip requires 2.1 amps or 28 to 30 Watts, so practically speaking the total draw should be around 60 Watts. Further tests will be conducted to see just what the current total draw of all accessories is, helpful in determining what further devices can be entertained, or not. "
I så fall er det rart at de ikke har blitt ladet opp, kjørte nemlig en time uten håndvarmere på lørdag....
"The technical data included in the instructions states that typical running voltage is between 13.5 and 14.3 volts. Each grip requires 2.1 amps or 28 to 30 Watts, so practically speaking the total draw should be around 60 Watts. Further tests will be conducted to see just what the current total draw of all accessories is, helpful in determining what further devices can be entertained, or not. "
I så fall er det rart at de ikke har blitt ladet opp, kjørte nemlig en time uten håndvarmere på lørdag....
Ja men det kan fortsatt være at batteriet ditt begynner å bli dårlig? At det ikke klarer å full-lade seg
men du kommer utrolig mye lengre med ett multimeter, det har jeg erfart:-

men du kommer utrolig mye lengre med ett multimeter, det har jeg erfart:-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
YouTube
MyRoute-app
Har nå ladet batteriet i 10 timer, og da burde det være fulladet.
Sykkelen er en 07-modell, så man skulle tro batteriet skal vare lengere enn to år. Men ihvertfall skal jeg teste om det funger i ettermiddag
Sykkelen er en 07-modell, så man skulle tro batteriet skal vare lengere enn to år. Men ihvertfall skal jeg teste om det funger i ettermiddag

Om sykkel f.eks står ute vinterstid og batteriet har lav ladespenning gjennom vinteren og fryser, ja, da er det ikke lenge batteriene varer. Skal de overleve en vinter bør de stå lunt og ikke minst fulladet.
Som sagt over, skaff deg et amperemeter og mål spenningen på batteriet, det bør vel ligge på over 12V når sykkel er avslått og over 14V når sykkel er i gang.
-mvh-
Kristian
Som sagt over, skaff deg et amperemeter og mål spenningen på batteriet, det bør vel ligge på over 12V når sykkel er avslått og over 14V når sykkel er i gang.
-mvh-
Kristian
Amperemeter måler kun A.. mens voltmeter måler V... kjøp deg multimeter, så dekker den di fleste lave målinger... tror disse koster 150kr på biltemaDeauville00 wrote: Som sagt over, skaff deg et amperemeter og mål spenningen på batteriet, det bør vel ligge på over 12V når sykkel er avslått og over 14V når sykkel er i gang.
-mvh-
Kristian
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Om man skal måle hvilespenninga på et batteri skal man hverken ha batteriet tilkobla eller sykkelen i gang.
Det skal være frakobla og man bør måle 12,5-12,8V på et friskt topplada batteri.
Men her kan man bli lurt. Skal man ha en fullgod oversikt over batteritilstanden bør det kapasitetstestes.
Når sykkelen er igang og lysene er på bør man ha en ladespenning på 13,5V som et minimum. Har du mer enn 15V knekker du batteriet ved at det koker.
Frost er overhodet ikke skadelig for et friskt og topplada batteri. Mange sverger til vinterlagring i fryser. Ting tyder på at batterilevetiden økes ved slik konservering. Meningene er delte omkring dette, men ingenting tyder på at et batteri tar skade av dette. Varmlagring derimot....
Det skal være frakobla og man bør måle 12,5-12,8V på et friskt topplada batteri.
Men her kan man bli lurt. Skal man ha en fullgod oversikt over batteritilstanden bør det kapasitetstestes.
Når sykkelen er igang og lysene er på bør man ha en ladespenning på 13,5V som et minimum. Har du mer enn 15V knekker du batteriet ved at det koker.
Frost er overhodet ikke skadelig for et friskt og topplada batteri. Mange sverger til vinterlagring i fryser. Ting tyder på at batterilevetiden økes ved slik konservering. Meningene er delte omkring dette, men ingenting tyder på at et batteri tar skade av dette. Varmlagring derimot....
lagrer selv batteriene mine i en utebod (fulladet) der det ikke blir minus grader og heller ikke vaier veldig opp og ned.. å lagre i fryseren har jeg aldri hørt om.. men en kompis tapper væsken av sine batterier føre vinteren.. fyller så på våren. lader dem og di er like gode...RockeRolf wrote:Om man skal måle hvilespenninga på et batteri skal man hverken ha batteriet tilkobla eller sykkelen i gang.
sykkelen min stod ute i vinter, var lat og lot batteri stå i over vinteren tilkoblet... satte på laderen når den skulle startes.. og det funket gitt

kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
OK, tror jeg har funnet problemet nå. Batteriet måler 12 V avslått og 14 V når sykkelen er i gang, så det skulle da være helt i orden
Kablene går fra batteriet til håndvarmerene via en brikke der man kan justere styrke. Tok ut strømkabelen som går til justeringsbrikken, og satt den dirrekte koblet til den ene håndvarmeren, og da ble det varmmt i håndtaket, Da skulle vel all logikk si at jeg må bytte ut denne justeringsbrikken!?

Kablene går fra batteriet til håndvarmerene via en brikke der man kan justere styrke. Tok ut strømkabelen som går til justeringsbrikken, og satt den dirrekte koblet til den ene håndvarmeren, og da ble det varmmt i håndtaket, Da skulle vel all logikk si at jeg må bytte ut denne justeringsbrikken!?
vil tro det jahanHans wrote:OK, tror jeg har funnet problemet nå. Batteriet måler 12 V avslått og 14 V når sykkelen er i gang, så det skulle da være helt i orden![]()

- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Sjekk andre håndtaket på samme måte når du først er igang. Mulig de er koblet i serie, så da kan et brudd en plass gjøre at begge ikke virker.hanHans wrote:OK, tror jeg har funnet problemet nå. Batteriet måler 12 V avslått og 14 V når sykkelen er i gang, så det skulle da være helt i orden![]()
--
- Hunter S. Thompson
- Hunter S. Thompson
Før du kasserer kontrollern ville jeg målt den.
Om man ikke er inne på slikt kan muligens den nyeste versjonen (den du har) være litt mer tricky å måle. Tror den krever styrestrøm for å regulere motstanden. Men om du har/finner et koblingsskjema for denne skal det være grei skuring.
De gamle var grei da de hadde potmeter (de med reguleringshjul) eller vanlige motstander (de med bryter).
Ut fra det jeg har vært borti med andres problemer med Oxford varmehåndtak er oppkoblinga (kontaktfeil, strømlekkasje etc) mer vanlig enn defekter på komponentene.
Selv om komponentene har utseende, størrelse og kvalitetsfølelse som et amerikansk bilinteriør er de tilsynelatende veldig robuste og solide.
Om man ikke er inne på slikt kan muligens den nyeste versjonen (den du har) være litt mer tricky å måle. Tror den krever styrestrøm for å regulere motstanden. Men om du har/finner et koblingsskjema for denne skal det være grei skuring.
De gamle var grei da de hadde potmeter (de med reguleringshjul) eller vanlige motstander (de med bryter).
Ut fra det jeg har vært borti med andres problemer med Oxford varmehåndtak er oppkoblinga (kontaktfeil, strømlekkasje etc) mer vanlig enn defekter på komponentene.
Selv om komponentene har utseende, størrelse og kvalitetsfølelse som et amerikansk bilinteriør er de tilsynelatende veldig robuste og solide.
Takk for input. Har selvsagt allerede sjekket med stømmåler om det er strøm i de to koblingene der man skal koble håndtakene til "heat controlleren". Problemet må derfor være denne briken, eller koblingen fra/til brikken.
Men skjønte ikke helt hvordan man kan måle denne, den skrur seg jo ikke på....
Har nå bestilt ny controller, fikk prod.nr av Oxford og da gikk det helt greit å finne
Men skjønte ikke helt hvordan man kan måle denne, den skrur seg jo ikke på....
Har nå bestilt ny controller, fikk prod.nr av Oxford og da gikk det helt greit å finne