Problem med håndvarmere

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
hanHans
Posts: 40
Joined: 17 Jul 2008 15:51
MC: Honda Hornet 07 modell;)
Location: Finnmark

Problem med håndvarmere

Post by hanHans »

Hei!
Jeg fikk sist lørdag et lite, men svært irriterende problem, håndvarmerene sluttet nemlig å fungere. Sist de fungerte var dagen før.
Er snakk om av typen Oxford Hot grips http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&ac ... &pid=174&p

Noen som har peiling på hva som kan være galt? Forsøkte å skru opp, og se etter brudd på kabel o.l., men finner ikke ut noe. Har selvsagt også sjekket sikringen.
User avatar
Galilee
Posts: 939
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Problem med håndvarmere

Post by Galilee »

Har du prøvd begge trinnene på varmen? Jeg tror disse fungerer sånn at varmeelementene enten kobles i serie for 'normal' eller paralellt for mer varme. Hvis bare ett håndtak blir varmt på høyeste trinn, så vet du hvor feilen ligger.

Skaff deg et multimeter først som sist. Du får sånt til en 100-lapp på Claes eller Biltema.
Først kan du måle at det er 12V fram til bryteren, deretter at det er 12V fra bryteren og fram til håndtakene.

Deretter blir det å koble fra håndtakene og måle motstand i varmeelementet.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
hanHans
Posts: 40
Joined: 17 Jul 2008 15:51
MC: Honda Hornet 07 modell;)
Location: Finnmark

Re: Problem med håndvarmere

Post by hanHans »

Har fire trinn på varmerene, men må gå fra første til fjerde. Må altså holde inne "on" knappen i tre sek, og så øker jeg styrken ved å trykke på "on" igjen, så får altså ikke sjekket om høyeste trinn funker.

Men skal se om jeg får tak i multimeter, og se om jeg finner ut noe....
User avatar
hanHans
Posts: 40
Joined: 17 Jul 2008 15:51
MC: Honda Hornet 07 modell;)
Location: Finnmark

Re: Problem med håndvarmere

Post by hanHans »

Kan det rett og slett være for lite strøm på batteriet? Leste følgende anmeldelse av håndtakene:

"The technical data included in the instructions states that typical running voltage is between 13.5 and 14.3 volts. Each grip requires 2.1 amps or 28 to 30 Watts, so practically speaking the total draw should be around 60 Watts. Further tests will be conducted to see just what the current total draw of all accessories is, helpful in determining what further devices can be entertained, or not. "

I så fall er det rart at de ikke har blitt ladet opp, kjørte nemlig en time uten håndvarmere på lørdag....
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Problem med håndvarmere

Post by tshansen »

Ja men det kan fortsatt være at batteriet ditt begynner å bli dårlig? At det ikke klarer å full-lade seg :-k

men du kommer utrolig mye lengre med ett multimeter, det har jeg erfart:-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
hanHans
Posts: 40
Joined: 17 Jul 2008 15:51
MC: Honda Hornet 07 modell;)
Location: Finnmark

Re: Problem med håndvarmere

Post by hanHans »

Har nå ladet batteriet i 10 timer, og da burde det være fulladet.
Sykkelen er en 07-modell, så man skulle tro batteriet skal vare lengere enn to år. Men ihvertfall skal jeg teste om det funger i ettermiddag :-k
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Problem med håndvarmere

Post by Onsløv »

Om sykkel f.eks står ute vinterstid og batteriet har lav ladespenning gjennom vinteren og fryser, ja, da er det ikke lenge batteriene varer. Skal de overleve en vinter bør de stå lunt og ikke minst fulladet.

Som sagt over, skaff deg et amperemeter og mål spenningen på batteriet, det bør vel ligge på over 12V når sykkel er avslått og over 14V når sykkel er i gang.

-mvh-
Kristian
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Problem med håndvarmere

Post by RH racing »

Deauville00 wrote: Som sagt over, skaff deg et amperemeter og mål spenningen på batteriet, det bør vel ligge på over 12V når sykkel er avslått og over 14V når sykkel er i gang.

-mvh-
Kristian
Amperemeter måler kun A.. mens voltmeter måler V... kjøp deg multimeter, så dekker den di fleste lave målinger... tror disse koster 150kr på biltema
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Problem med håndvarmere

Post by RockeRolf »

Om man skal måle hvilespenninga på et batteri skal man hverken ha batteriet tilkobla eller sykkelen i gang.
Det skal være frakobla og man bør måle 12,5-12,8V på et friskt topplada batteri.
Men her kan man bli lurt. Skal man ha en fullgod oversikt over batteritilstanden bør det kapasitetstestes.

Når sykkelen er igang og lysene er på bør man ha en ladespenning på 13,5V som et minimum. Har du mer enn 15V knekker du batteriet ved at det koker.

Frost er overhodet ikke skadelig for et friskt og topplada batteri. Mange sverger til vinterlagring i fryser. Ting tyder på at batterilevetiden økes ved slik konservering. Meningene er delte omkring dette, men ingenting tyder på at et batteri tar skade av dette. Varmlagring derimot....
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Problem med håndvarmere

Post by RH racing »

RockeRolf wrote:Om man skal måle hvilespenninga på et batteri skal man hverken ha batteriet tilkobla eller sykkelen i gang.
Det skal være frakobla og man bør måle 12,5-12,8V på et friskt topplada batteri.
Men her kan man bli lurt. Skal man ha en fullgod oversikt over batteritilstanden bør det kapasitetstestes.

Når sykkelen er igang og lysene er på bør man ha en ladespenning på 13,5V som et minimum. Har du mer enn 15V knekker du batteriet ved at det koker.

Frost er overhodet ikke skadelig for et friskt og topplada batteri. Mange sverger til vinterlagring i fryser. Ting tyder på at batterilevetiden økes ved slik konservering. Meningene er delte omkring dette, men ingenting tyder på at et batteri tar skade av dette. Varmlagring derimot....
lagrer selv batteriene mine i en utebod (fulladet) der det ikke blir minus grader og heller ikke vaier veldig opp og ned.. å lagre i fryseren har jeg aldri hørt om.. men en kompis tapper væsken av sine batterier føre vinteren.. fyller så på våren. lader dem og di er like gode...
sykkelen min stod ute i vinter, var lat og lot batteri stå i over vinteren tilkoblet... satte på laderen når den skulle startes.. og det funket gitt ;) trodde det hadde tatt kvelden jeg...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
hanHans
Posts: 40
Joined: 17 Jul 2008 15:51
MC: Honda Hornet 07 modell;)
Location: Finnmark

Re: Problem med håndvarmere

Post by hanHans »

OK, tror jeg har funnet problemet nå. Batteriet måler 12 V avslått og 14 V når sykkelen er i gang, så det skulle da være helt i orden :D

Kablene går fra batteriet til håndvarmerene via en brikke der man kan justere styrke. Tok ut strømkabelen som går til justeringsbrikken, og satt den dirrekte koblet til den ene håndvarmeren, og da ble det varmmt i håndtaket, Da skulle vel all logikk si at jeg må bytte ut denne justeringsbrikken!?
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Problem med håndvarmere

Post by RH racing »

hanHans wrote:OK, tror jeg har funnet problemet nå. Batteriet måler 12 V avslått og 14 V når sykkelen er i gang, så det skulle da være helt i orden :D

Kablene går fra batteriet til håndvarmerene via en brikke der man kan justere styrke. Tok ut strømkabelen som går til justeringsbrikken, og satt den dirrekte koblet til den ene håndvarmeren, og da ble det varmmt i håndtaket, Da skulle vel all logikk si at jeg må bytte ut denne justeringsbrikken!?
vil tro det ja ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Galilee
Posts: 939
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Problem med håndvarmere

Post by Galilee »

hanHans wrote:OK, tror jeg har funnet problemet nå. Batteriet måler 12 V avslått og 14 V når sykkelen er i gang, så det skulle da være helt i orden :D

Kablene går fra batteriet til håndvarmerene via en brikke der man kan justere styrke. Tok ut strømkabelen som går til justeringsbrikken, og satt den dirrekte koblet til den ene håndvarmeren, og da ble det varmmt i håndtaket, Da skulle vel all logikk si at jeg må bytte ut denne justeringsbrikken!?
Sjekk andre håndtaket på samme måte når du først er igang. Mulig de er koblet i serie, så da kan et brudd en plass gjøre at begge ikke virker.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Problem med håndvarmere

Post by RockeRolf »

Før du kasserer kontrollern ville jeg målt den.
Om man ikke er inne på slikt kan muligens den nyeste versjonen (den du har) være litt mer tricky å måle. Tror den krever styrestrøm for å regulere motstanden. Men om du har/finner et koblingsskjema for denne skal det være grei skuring.
De gamle var grei da de hadde potmeter (de med reguleringshjul) eller vanlige motstander (de med bryter).

Ut fra det jeg har vært borti med andres problemer med Oxford varmehåndtak er oppkoblinga (kontaktfeil, strømlekkasje etc) mer vanlig enn defekter på komponentene.
Selv om komponentene har utseende, størrelse og kvalitetsfølelse som et amerikansk bilinteriør er de tilsynelatende veldig robuste og solide.
User avatar
hanHans
Posts: 40
Joined: 17 Jul 2008 15:51
MC: Honda Hornet 07 modell;)
Location: Finnmark

Re: Problem med håndvarmere

Post by hanHans »

Takk for input. Har selvsagt allerede sjekket med stømmåler om det er strøm i de to koblingene der man skal koble håndtakene til "heat controlleren". Problemet må derfor være denne briken, eller koblingen fra/til brikken.
Men skjønte ikke helt hvordan man kan måle denne, den skrur seg jo ikke på....

Har nå bestilt ny controller, fikk prod.nr av Oxford og da gikk det helt greit å finne :)
Post Reply