Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Prat om tung MC.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by Scotty »

Flott valg med en 748, men kanskje ikke den mest "får stå i fred" sykkelen, som du var ute etter. Men bare å låse den ordentlig godt. Alarm er jo en fin ting, anbefaler Scorpio alarmene, enkelt å montere, og man har område sensor osv.
User avatar
noekult
Posts: 26
Joined: 21 May 2009 17:37
MC: [driver og tar lappen]

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by noekult »

Scorpio er notert. Hvem er forhandler og hvilken pris (helst inkl. proff montering) vil det bli?


Nei, er ikke en sånn sykkel... Jeg får bare ha tyveriforsikring på den, og hvis den blir stjålet, kjøpe en til. Hvis den andre blir stjålet og, gråte litt også gi opp inntil jeg får meg kåk med separat garasje midt i skauen.
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by icemanx »

eneste minuset med scorpio og 748 er at det ikke finnes original kabelmatte til alarmen som stemmer på sykkelen.. så kutting av kabler er vel påkrevd..

skal bryte meg på denne jobben på min til våren selv..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by RockeRolf »

Vil bare advare på det sterkeste mot å montere noen som helst slags alarm med startsperre på sykkelen din. Ei sånn greie som bare piper og hyler er sikkert greit nok, men ellers er det bare å styre unna!

Årsaken er at alt for mange av disse alarmene (uansett produsent) over tid bare skaper helvete og stillstand. En annen ting er at du har en sykkel med marginalt dimensjonert batteri i forhold til hva som kreves for å få startet opp bensinpumpe, elektronikk og til sist: få startmotoren til å slå inn og tørne rundt to stempler i to høyt komprimerte sylindre. Å henge på uansett alarmtype vil medføre at du kan risikere å ikke få startet. Disse syklene krever tipp topp batteri. Vet at flere her inne kan underskrive på dette.

El. anlegg på italienske sykler skal uansett behandles og vedlikeholdes som en prematur baby.
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by icemanx »

for min del ser jeg ikke helt problemet med å ha alarm på sykkelen , da jeg fra tid til annen vedlikeholdslader batteriet mitt..

aldri noen gang hatt trøbbel med å starte sykkelen min , og den fyrer bestandig på første trykket.. heller litt startproblemer en at sykkelen skulle forsvinne hvis den står ute.. ( nå står min innelåst når jeg er hjemme men )
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by RockeRolf »

Har du hatt sykkel med påmontert alarm?
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by icemanx »

nope har ikke det gitt.. men jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre ?
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by Scotty »

noekult wrote:Scorpio er notert. Hvem er forhandler og hvilken pris (helst inkl. proff montering) vil det bli?
Tror det var en som solgte i norge, men husker ikke navnet på nettbutikken. Men er like så greit å kjøpe fra USA, det jeg gjorde med min. Betalte omtrent 2000kr for den jeg hadde. SR-i600 koster 1900kr, SR-i900 koster 2300kr. Områdesensor koster 200kr. ;) http://www.scorpioalarms.com/build-your-alarm
icemanx wrote:eneste minuset med scorpio og 748 er at det ikke finnes original kabelmatte til alarmen som stemmer på sykkelen.. så kutting av kabler er vel påkrevd..
Hvor har du dette fra? Man kan kjøpe "Factory Plug-in Connector Kit" som tilleggsutstyr, som da passer med noen sykler. Men det som følger med uansett, er da enkle plug and play kabler. Ingen kutting trengs. Man kobler alarmen på + på batteriet. For så å sette på noen type "klips" på + på blinklyskablene bak, for så en jordingskabel, tror det var alt. Den "klipsen" bare setter man på kabelen hvor som helst, og den lager et lite kutt i isolasjonen så den treffer kobberet, dermed trengs det ingen kutting.
User avatar
icemanx
Posts: 411
Joined: 23 Jun 2008 21:33
MC: 1998 Ducati 748 SPS
Location: Trondheim

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by icemanx »

jeg har sjekka selv om sr-900i f.eks har kabelmatten man får kjøpe med , men det nermeste dem har er for 749'n ( bare å sjekke hjemmesiden dems )..

og for min del så skal jeg har imobilizer , og da regner jeg med noen kabler til tenninga må kuttes :P ( ellers blir det vanskelig å bryte kretsen til styreenhet/tenning/bensinpumpe ) osv..
"You shouldnt be hiding from the cops at a doughnutstore"
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by RockeRolf »

icemanx wrote:nope har ikke det gitt.. men jeg ser ikke helt hva det har med saken å gjøre ?
Lurte bare på om du hadde funnet en alarm som du ikke hadde hatt problemer med. Isåfall hadde det vært greit med tips.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by tshansen »

For dere som i det hele tatt vurderer å koble til alarm på italiens sykkel, ikke vær så tjukk i hodet!! Det skaper problemer. TRO MEG!!!

Om dere er i tvil, les gjerne i bloggen min å se helvete jeg hadde med min! :evil:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by Scotty »

LordShaft wrote:For dere som i det hele tatt vurderer å koble til alarm på italiens sykkel, ikke vær så tjukk i hodet!! Det skaper problemer. TRO MEG!!!

Om dere er i tvil, les gjerne i bloggen min å se helvete jeg hadde med min! :evil:
Nå kan jo ikke den bestemte erfaringen dekke alle andre alarmer på motorsykler da. Den du hadde var kanskje litt problematisk, men mange alarmer er utrolig enkle. F.eks scorpio alarmen, om man ikke skal ha noe med tenningen å gjøre, så er det så og si ingen problemer. Bare å koble + på batteriet, for så noen få ledninger på blinklyskablene og jord. :)

Hadde forøvrig italiensk jeg også så.. gikk helt supert 8)
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by RockeRolf »

Scotty: Du må tro meg på at det gjelder ADSKILLIG flere enn LS sin sykkel! Og av alle fabrikater.
Men om det bare er en sånn pipe-bærtbærtsak uten immobiliser/startsperre går det sikkert greit.
User avatar
noekult
Posts: 26
Joined: 21 May 2009 17:37
MC: [driver og tar lappen]

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by noekult »

Hahaha elektronikk og italienske kjøretøy :D :D
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by RockeRolf »

Nåja. Sist jeg kobla vekk et alarmsystem som satte en kompis sin sykkel i vranglås gjentatte ganger så var det en 2008 Z1000 det var snakk om.
Og det var verkstedsmontasje.
Post Reply