30.000 km service Ducati 996

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Lord Erik

30.000 km service Ducati 996

Post by Lord Erik »

Hepp!

Sykkelen min har nå gått omlag 30k km (27.400 km for å være mer nøyaktig) og jeg har derfor så smått begynt å tenke på den kommende servicen. Siden jeg har så godt som ingen erfaring med dette tidligere har jeg en del spørsmål, og er interessert i å få tips og råd dersom det skulle være noen tips og råd å få.

Spørsmål:

- Er dette noe jeg burde få tatt før snøen kommer, eller etter?
- Må/bør den kjøres helt til Løvaas, eller kan jeg med god samvittighet sette den inn hos noen lokale forhandlere her i Lillehammer?
- Hva pleier en slik service å komme på?
- Er det noe jeg kan gjøre selv for å få ned prisen, eller må alt utføres, godkjennes, og stemples av verksted?
- Og ikke minst, hvor lenge må jeg belage meg på å være uten sykkel mens den er på service?

Av kjente "feil" så vet jeg at det er et par pakninger som har begynt å bli slitt. Dette gjelder i hovedsak pakningen på clutchvæske-beholderen, og pakningen mellom clutchstangen(?). Litt usikker på det siste navnet, men det er en stang som går inn i girkassen rett ved drevet på motoren. Dette er ting jeg fint kan skifte selv. Jeg mistenker derimot det for å være noe slitasje på styret mitt ettersom det virker som om det "lugger" fram og tilbake når jeg bruker forbremsen i nedoverbakker. Styret er noe jeg helst vil unngå å fikle med selv siden jeg har begrenset med verktøy og hjelp her på Østlandet. Utenom det virker sykkelen helt OK.

På forhånd takk for svar! 8)

- Lord Erik
rerell

Re: 30.000 km service Ducati 996

Post by rerell »

Inga facit-svar, men bara mina tankar;
Lord Erik wrote: - Er dette noe jeg burde få tatt før snøen kommer, eller etter?
Det brukar sägas att det är bra att vinterlagra MC med ny olja, så om du ändå snart ska ha service hade jag gjort det innan vinterlagring. Dessutom är det kanske en del pågång på vårkanten och då är det fint att inte behöva vänta på verkstadstimme när man bara vill köra.
Lord Erik wrote: - Må/bør den kjøres helt til Løvaas, eller kan jeg med god samvittighet sette den inn hos noen lokale forhandlere her i Lillehammer?
Må och må. Nej, den må inte till Løvaas, det finns andra som också kan skruva Ducati. Med det sagt tar jag min egen hoj till Løvaas (från Kristiansand) för allt jag inte gör själv.
Lord Erik wrote: - Hva pleier en slik service å komme på?
Det beror på, men jag hade nog räknat med mellan 5-7000 kanske, beroende på om du ska du byta remmar samtidigt, om några vippor behöver bytas, etc etc. Det kan variera ganska kraftigt.
Lord Erik wrote: - Er det noe jeg kan gjøre selv for å få ned prisen, eller må alt utføres, godkjennes, og stemples av verksted?
Må och må. :) Du kan ju göra allt själv om du vill och kan, men jag antar att du vill ha en stämpel i servicehäftet och att det är därför du undrar? Jag vet inte helt vad olika verkstäder har för policy på sånt, men jag skulle tippa att du fint kan byta olja och packningar och diverse annat småplock själv och ändå få stämpel på utförd service. Jag tvivlar kanske på att de vill gå god för rembyten och ventiljustering osv om de inte får göra det själva, men jag gissar bara.
Lord Erik wrote: - Og ikke minst, hvor lenge må jeg belage meg på å være uten sykkel mens den er på service?
Det bör inte ta mer än en dag. Du bör kunna lämna in hojen på morgonen och åka hem med den på eftermiddagen. Åker du till Løvaas är det ofta möjligheter att slå ihjäl dagen med att provköra democyklarna. Inte det värsta man kan tänka sig med andra ord. Jag har visserligen varit med om att de inte blivit klara på en dag, men då har det varit något speciellt, som att de behövt byta en del som inte fanns inne eller liknande.

Lord Erik wrote: pakningen mellom clutchstangen(?).
Är det slavcylindern som svettar? Det är vanligt på vissa årsmodeller. Då byter man oftast hela slavcylindern. I så fall kan du köpa en ny (nya OEM har inte det problemet, eller välja i myllret av aftermarket-units som också fungerar bra) och byta själv. Många eftermarknads-varianter har större diameter på cylindern och gör att kopplingen blir lättare. De är inte väldigt dyra, och brukar vara en ganska populär mod.
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Det er mye du kan gjøre selv! Laster du ned brukerhåndboken til sykkelen din på Ducati.com står der veldig godt forklart hva som bør gjøres på 30.000km servicen.

Hvis sykkelen din ikke har vært ventiljustert på 20.000 servicen er dette på tide nå. Flere plasser jeg har sett og hørt sier de at hvis du ikke kjører sykkelen veldig hardt (banekjøring osv) så er det ikke behov for ventiljustering oftere enn hver 30.000 (standar 20.000)

Vet du når reimene var skiftet sist? Hvis ikke kan dette være en billig invistering (dette gjør du enkelt selv)
Skifte plugger, olje, oljefilter (olje og oljefilter hver 6000) bytte kjølevæske, bremsevæske, bremseklosser (om de er slitt)
Bytte olje i framgaffelen (dette ville jeg kanskje gjort på verksted)
Kjede og drev har du vel nettopp byttet?
Luftfilter skal vel byttes, om de ikke har vært byttet på en stund...
Inspisere clutchen din, dette gjør du også enkelt selv.

Hvor lenge de blir "sittende" på sykkelen din er ikke godt å si, og om det er noen lokale mc-verksted som skrur ducati i lillehammer har jeg heller ikke peiling på, men tror nok det er verdt å ta turen inn til løvås! Der har de stålkontroll, ikke er de spes dyr heller slik jeg har forstått det.

Se om jeg ikke kommer på noe mere etterhvert! ;-)
Å ja!! jeg hadde ventet til vinteren. eller rett før vinteren, kommer litt an på hvordan du står med tanke på transport av sykkelen.

Og hvis det napper litt i styret når du bremser kan være tegn på at styrelageret er litt slakke i. Dette er forholdsvis enkelt å stramme selv om du har verktøy til det. Hvis ikke kan det ikke koste de mange kronene å gjøre det på verksted!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik

Post by Lord Erik »

rerell wrote:
Lord Erik wrote: pakningen mellom clutchstangen(?).
Är det slavcylindern som svettar? Det är vanligt på vissa årsmodeller. Då byter man oftast hela slavcylindern. I så fall kan du köpa en ny (nya OEM har inte det problemet, eller välja i myllret av aftermarket-units som också fungerar bra) och byta själv. Många eftermarknads-varianter har större diameter på cylindern och gör att kopplingen blir lättare. De är inte väldigt dyra, och brukar vara en ganska populär mod.
Takk for utfyllende svar, som alltid! Ja, slavsylinderen er det. Når jeg skiftet kjede og drev tidligere i sommer oppdaget jeg at pakningen der var helt herpet, og at nivået i clutchbeholderen synker raskt dersom jeg fyller på. Jeg antar at dette har resultert i at den tidligere eieren har fyllt på beholderen, ikke fått pakningen skikkelig i etterpå, og ødelagt den også i det han skrudde igjen lokket. Olje (og filter) skiftet jeg også tidligere i sommer, så det burde ikke være behov for.

Jeg kan sende Løvaas en mail og høre med dem hvor lang tid de vil anta at de trenger på jobben. Dersom det er som du sier at de kan gjøre det i løpet av én dag så burde det ikke være noe problem for meg å kjøre de 200 km det er til Oslo, overnatte hos noen venner til dagen etterpå, og kjøre hjem igjen. :-k
Lord Erik

Post by Lord Erik »

LordShaft wrote:Det er mye du kan gjøre selv! Laster du ned brukerhåndboken til sykkelen din på Ducati.com står der veldig godt forklart hva som bør gjøres på 30.000km servicen.

Hvis sykkelen din ikke har vært ventiljustert på 20.000 servicen er dette på tide nå. Flere plasser jeg har sett og hørt sier de at hvis du ikke kjører sykkelen veldig hardt (banekjøring osv) så er det ikke behov for ventiljustering oftere enn hver 30.000 (standar 20.000)

Vet du når reimene var skiftet sist? Hvis ikke kan dette være en billig invistering (dette gjør du enkelt selv)
Skifte plugger, olje, oljefilter (olje og oljefilter hver 6000) bytte kjølevæske, bremsevæske, bremseklosser (om de er slitt)
Bytte olje i framgaffelen (dette ville jeg kanskje gjort på verksted)
Kjede og drev har du vel nettopp byttet?
Luftfilter skal vel byttes, om de ikke har vært byttet på en stund...
Inspisere clutchen din, dette gjør du også enkelt selv.

Hvor lenge de blir "sittende" på sykkelen din er ikke godt å si, og om det er noen lokale mc-verksted som skrur ducati i lillehammer har jeg heller ikke peiling på, men tror nok det er verdt å ta turen inn til løvås! Der har de stålkontroll, ikke er de spes dyr heller slik jeg har forstått det.

Se om jeg ikke kommer på noe mere etterhvert! ;-)
Å ja!! jeg hadde ventet til vinteren. eller rett før vinteren, kommer litt an på hvordan du står med tanke på transport av sykkelen.

Og hvis det napper litt i styret når du bremser kan være tegn på at styrelageret er litt slakke i. Dette er forholdsvis enkelt å stramme selv om du har verktøy til det. Hvis ikke kan det ikke koste de mange kronene å gjøre det på verksted!

Mener bestemt at jeg fikk med alle kvitteringene for alt arbeid gjort på sykkelen før jeg kjøpte den. Skal tråle gjennom disse og se hva som har blitt gjort. Jeg antar at det egentlig er mye jeg kan gjøre selv, men akkurat nå er verktøyskassen min begrenset til fire fastnøkler, to skrujern, og et pipesett med skralle. Mulighetene for transport er begrenset til hva jeg kan kjøre på sykkelen, eller gå med. :(

Med nærmere ettertanke må jeg nok få verkstedet til å gjøre det meste for meg. Alternativt må jeg hente en del verktøy fra Bergen.
Desmo-Dude
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

30 000km service er i utgangspunktet en liten service.Reimene skal byttes hvert 2 år,eller hver 20 000km...alt etter hva som intreffer først.De gangene jeg har sykkelen på service,så gjør jeg olje og filter skifte selv,bytter pluggene,og skifter bremse og clutch væske,og bare informerer Løvaas om at det ikke trenger å byttes.Har aldri vært noe problem.Sparer en del kroner på det,og jobben er relativt enkel.Reimskifte og ventiljustering/sjekk av vippearmer hadde jeg overlatt til et merkeverksted.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019

Post by tshansen »

Hvorfor sette reimskifte til å gjøres på ett verksted? Det er jo en av de enkleste skrujobbene på en ducati av denne typen! Sparer deg fort for en tusen lapp eller to om du gjør dette selv :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
916

Post by 916 »

Sist jeg byttet remmer hos Løvaas kostet det 1500,-. Remmer var inkludert, så selve jobben kostet ikke mange hundrelappene. Veldig greit at verkstedet gjør denne jobben, da det får katastrofale konsekvenser hvis de ryker. Skjer det når du har gjort jobben selv er det ingen reklamasjonsmulighet.
Desmo-Dude

Post by Desmo-Dude »

LordShaft wrote:Hvorfor sette reimskifte til å gjøres på ett verksted? Det er jo en av de enkleste skrujobbene på en ducati av denne typen! Sparer deg fort for en tusen lapp eller to om du gjør dette selv :-k
Enig med 916 her.Jobben er ikke veldig vanskelig,men hvis et verksted gjør jobben,så har du garanti i 2 år eller 20 000km på jobben.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Har sendt mail til Løvaas nå, satser på å få den inn der. :-)
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Meh, gjør at selv så vet du at det har blitt gjort riktig ;-)
Lord Erik

Post by Lord Erik »

Hadde nok ikke vært så vanskelig (dersom jeg hadde verktøy), men mangelen på stempel i serviceheftet senker salgsprisen ganske heftig. ;-)
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Salgspris? Man selger da ikke motorsykler?
Lord Erik

Post by Lord Erik »

inunf wrote:Salgspris? Man selger da ikke motorsykler?
Hehe, selger den mest sannsynlig når jeg flytter til Danmark om et par år. Hvis jeg ikke har blitt for emosjonelt tilknyttet til den innen den tid. ;-)
Desmo-Dude

Post by Desmo-Dude »

inunf wrote:Salgspris? Man selger da ikke motorsykler?
Nei,enten så drar man i skogen,eller så blir den stjålet :?
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Post Reply