Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Prat om tung MC.
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by inunf »

Image

Abus Granite Detecto, skivelås med alarm. Et bra alternativ til ingenting, for ikke f. om jeg tør å montere alarm på RSV'en.
User avatar
noekult
Posts: 26
Joined: 21 May 2009 17:37
MC: [driver og tar lappen]

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by noekult »

Skivelås med alarm tror jeg er bra investering :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by tshansen »

Scotty wrote:Nå kan jo ikke den bestemte erfaringen dekke alle andre alarmer på motorsykler da. Den du hadde var kanskje litt problematisk, men mange alarmer er utrolig enkle. F.eks scorpio alarmen, om man ikke skal ha noe med tenningen å gjøre, så er det så og si ingen problemer. Bare å koble + på batteriet, for så noen få ledninger på blinklyskablene og jord. :)

Hadde forøvrig italiensk jeg også så.. gikk helt supert 8)
Ja det går sikkert fint en liten stund, men så begynner problemene! Men er bare å ta ett kjapt søk rundt om på diverse store forum rundt om i verden....så vil du nok få litt mere innsikt i hvor stort dette problemet faktisk er....

Så min personlige anbefaling er å gi F ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by Scotty »

Jaja. Nå har jeg gått 2 år elektronikk og har begynt på elektro ing. utdanning, så kan et par ting. Altså jeg sier selvsagt ikke at det bare er å kjøre på med alarm, da det er mange som skaper problemer. Men jeg vet at Scorpio alarmen får man ikke noe problemer med overhodet. Da det er ikke noe som påvirker tenning eller lignende. Det er spenningen i blinklysene som påvirker alarmen, og det er teknisk sett den eneste koblingen man har til motorsykkelens elnett utenom +- på batteriet. Ikke noe annet surr som mange andre alarmer har. :)

Om man skal ha en inviklet alarm som har fjernstart, påvirker tenning og andre komponenter på flere måter, så blir det gjerne problemer ja. Og det setter gjerne mange av tanken på alarm overhodet. Men det finnes forskjellig grad av alarm. Altså, nå virker jeg sikkert som en talsmann for Scorpio alarmer, heh, men jeg må bare få sagt at det er bare å gå for en slik alarm! Den er enkel og gjør det man ønsker, holder tyver unna. Eneste påvirkningen på elnettet er fra blinklysene til alarmen, og det er altså bare når alarmen er aktivert. Og man bare setter på noen få klips på ledningene, så ingen kutting trengs. Får man problemer så tar det bokstavelig talt 5 sekunder å koble av lednigene som fjerner alarmen fullstendig, når man har dem foran seg.
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by inunf »

Men alarmen tapper fortsatt batteriet for strøm. Strøm du trenger for å starte. Det er her forskjellen mellom Mito og 748/916/RSV ligger. En Mito kan du trille i gang med å vralte to skritt. Startmotoren er liten, og stiller ikke så høyt krav til batterispenningen. Til sammenligning har jeg sett tre voksne menn som prøvde å trillstarte en RSV. De klarte det ikke, bakhjulet bare låste seg. Den stakkars startmotoren trenger all den strømmen den kan få, og batteriene er gjerne så små som mulig for å spare vekt og fysisk plass.

Hvordan er det med faren for krypspenning, kortslutning og korrodering av ledere når du bruker slike strømtyver da? Har du noen sinne hatt gleden av å feilsøke elsystemet på en italiensk motorsykkel med korroderte ledere? Det er ikke spesielt morsomt skal jeg si deg.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by Scotty »

De fleste med erfaring med alarm skriver da det at det skaper et 'helvete' og mye problemer og lignende, men jeg har egentlig sett lite av folk som har klaget av at det tapper for strøm slik at man ikke får startet sykkelen. Når det er snakk om at alarmen tar strøm fra batteriet så er jeg selvsagt enig, men det er jo i grunn ikke det som har blitt diskutert tidligere her.

Korrosjon er vel gjerne ikke akkurat vanlig på elnettet på MC? Da det er godt isolert og ikke ligger i vann akkurat. Til forskjell fra en standard ledning uten korrosjon så er det bare kontaktoverflaten som er påvirket? Isåfall med riktig verktøy så skal det ikke være noe stort problem. Ellers så ja, jeg har feilsøkt endel på elnettet på Mitoen, men det er selvsagt en enkel sak da det ikke er i nærheten av antall komponenter til andre sykler.
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by mekkern »

alle som bruker "strømtyver"clips skulle hatt bank... :twisted:

eneste som funker i årevis er lodding og krympestrømpe... hvis en ikke tar den helt ut og bruker fortinnede ledere og spesielle korrosjonsfrie kabelsko...dette er best når det gjelder vibrasjoner pga at det kan viberere av der det er loddet-lederen blir "stiv" og knekker...etter noen mill ristinger da...
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hvilken sykler får "stå i fred"? + Newbie spørsmål

Post by RockeRolf »

Vel. En alarm som kun hyler, piper og blinker kan vel alltids eksistere i nogenlunde smertefritt samkvem med tandert italiensk (eller robust japansk/engelsk) el-anlegg over tid OM man har en vedlikeholdslader som man enkelt og greit kan plugge inn hjemme, OG at alle koblinger gjøres skikkelig! Og da mener jeg kabelsko, kabelskjøter og kontaktpunkter som ikke er funnet i bunnen av kjøkkenskuffa sammen med vinåpnere, batterier og stoppenåler, men deler kjøpt hos en leverandør av kvalitetsgreier (Wurth, GS, etc.). Og kobla opp med skikkelig krympeverktøy/lodding.
Krympestrømper og strips er også et must. Tape og ledninger som henger varer som regel ikke lenge.

Alarmer med immobilizerfunksjon er det uansett grunn til å advare på det sterkeste mot.

Ser flere og flere sykler nå kommer med utilitykontakter ferdig lagt opp (spes. ""allroadere" og touringmaskiner). Og dette har nok to årsaker: Tilkobling av GPS, Laderuttak og annet "nødvendig" forenkles, samt at el-anlegget er blitt så komplekst at de vil unngå alle ryktene om dårlige el-anlegg som oppstår når allverdens handymen begynner å dra og klippe i ledningene uten å vite helt hva de gjør.
Post Reply