Vinterlagring VFR 800 Vtec

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Spiff
Posts: 14
Joined: 07 Apr 2009 17:10
MC: Honda VFR 800 Vtec

Vinterlagring VFR 800 Vtec

Post by Spiff »

Jajaja..jeg vet at det er for tidlig å sette inn sykkelen nå, men som trekkfugler flest må jeg bort fra drittværet og reiser snart østover. Er derfor usikker på om det blir så mye mer kjøring når jeg kommer hjem igjen. Uansett så blir det vinterlagring før eller siden og dette er min første sesong med MC så jeg har null peiling på hva som bør gjøres. Noen som har noen tips her? Jeg kommer til å lagre den inne og regner med at jeg er på veien igjen en gang i mars/april. Den skal selvfølgelig vaskes etc. før den lagres men hva er ellers lurt å gjøre? Noen som har noen gode råd?


Spiff
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Vinterlagring VFR 800 Vtec

Post by RockeRolf »

Som du selv sier: Skikkelig vask er obligatorisk. Litt demontering av kåpedeler for å komme til med såpe og vann på steder der man vanligvis ikke ferdes er greit. Er utrolig hvor skitt og støv kan samles.

Skifting av bremsevæske, kjølevæske og gaffelolje bør gjøres med visse mellomrom. Her er meningene delte, men Honda har laga ei flott bok i svart - hvitt og fine farger som leveres med syklene. Bruk den framfor å få masse forvirrende (og forvirrede) meninger fra Gud og Hvermannsen. Men dette er vel mer et spørsmål om service enn vinterlagring.

Sjekk opplagringer på bakdemper og svingarmen. Er det noe som er tørt og støvete og trenger reingjøring og/eller smøring?

Topplada batteri er tingen før man staller opp. Kan være en ide å koble det fra og lagre det på et sted med jevn temp (helst kjølig) om slikte forhold ikke finnes der sykkelen står. Vedlikeholdslading sporadisk gjennom vinteren hjelper på batterilevetiden. Noen vil mene at man bare skal la en elektronisk mc-lader stå på gjennom hele vinteren, men selv har jeg allergi mot å la elektriskt som ikke er permanent og fastmontert stå tilkobla uten tilsyn. Skjønner det som om at du har tenkt deg østover. Går da ut fra at det ikke er Jämtland og Härjedalen det er snakk om...?

Olje og filterskift tas enten etter endt sesong eller før start på ny. Hver årstid har sin menighet, men selv mener jeg at det viktigste er å få skifta oljen når det behøves, og ikke ut fra en kalender. Men en gang i året er minimum. Selv kjører jeg 6-7000 på et olje og filterskift på gatesyklene.

Honda har utmerket finish og overflatebehandling, men en dusj "verktøykasse på boks" på innfesting til hendler og pedaler er greit. Øvrig konservering avhenger av miljøet på lagringsplassen. Ved lagring på betonggulv sverger noen til å hive et gammelt teppe e.l. under sykkelen. Gjør reint kjedet og sett det inn med olje, Gi kalipterne en omgang bremserens og du kan pakke bagen og dra. God tur.
User avatar
Spiff
Posts: 14
Joined: 07 Apr 2009 17:10
MC: Honda VFR 800 Vtec

Re: Vinterlagring VFR 800 Vtec

Post by Spiff »

Hei!

Takker for gode tips. Jeg fikk ikke med "Honda" boken som du refererer til, så jeg får sjekke litt rundt. Har sett på nettet at det selges div. bøker så jeg får skaffe en som forklarer hvordan man gjør de forskjellige tingene.
Skjønner det som om at du har tenkt deg østover. Går da ut fra at det ikke er Jämtland og Härjedalen det er snakk om...?
:lol: Både Jämtland og Härjedalen er nok bedre enn vestlandet akkurat nå men jeg foretrekker å kjøre sykkel i t-skjorte så da blir det Asia for min del \:D/

Olje og filterskift tenkte jeg å ta før neste sesong.

Kanskje et tåpelig spørsmå her men hva mener du (og andre) egentlig når dere skriver :
Sjekk opplagringer på bakdemper og svingarmen.
Jeg tolker det som at det skal være rent rundt lagrene..altså..på utsiden..du skrur ikke av og sjekker noe? Har fått høre før at "du må holde lagrene rene" men aldri liksom helt skjønt hva de mener.

Dersom noen har konkrete råd spesielt mot VFR så tar jeg gjerne imot det også men antar at det er mye det samme på de fleste sykler?

Takk for hjelpen så langt!

Spiff
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Vinterlagring VFR 800 Vtec

Post by RockeRolf »

Det jeg tenker på mht. svingarm og demperopplagringer er at det er reint og uten slakk.
Med tid og stunder kan det også være en ide å demontere for å legge inn nytt fett. Spesielt om man har lenkearm mellom demper og svingarm. Da er det gjerne noen fine nålelagre som er takknemlige for nytt fett.

Jeg tenkte på brukermanualen som følger med alle sykler som ny.
Service/verkstedsmanualer kan du laste ned på nett. Her er en
http://thepiratebay.org/torrent/3606511 ... _VTEC_2002
Modellår er vel ganske uinteressant da VTEC mer eller mindre har vært uforandra siden den kom, eller?
User avatar
Spiff
Posts: 14
Joined: 07 Apr 2009 17:10
MC: Honda VFR 800 Vtec

Re: Vinterlagring VFR 800 Vtec

Post by Spiff »

Takker og bukker igjen. Lastet ned den du refererer til og har lest til langt på natt. Kommer nok til å bestille den også så slipper jeg å dra med pc'en når jeg skrur på sykkelen :D Litt mange sider å printe ut.

Begynner uansett å få oversikten så det går seg nok til dette men se opp for mengder av spørsmål i tiden fremmover. :-k

Spiff
User avatar
Gizmodude
Posts: 25
Joined: 08 Apr 2007 00:09
MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
Location: Buvika
Contact:

Re: Vinterlagring VFR 800 Vtec

Post by Gizmodude »

RockeRolf wrote:Olje og filterskift tas enten etter endt sesong eller før start på ny. Hver årstid har sin menighet, men selv mener jeg at det viktigste er å få skifta oljen når det behøves, og ikke ut fra en kalender. Men en gang i året er minimum. Selv kjører jeg 6-7000 på et olje og filterskift på gatesyklene.
Jeg mener nå at motoren trives best med å gå i vinterdvale med ny og fersk olje, framfor gammel og "sur" ;-)
User avatar
Spiff
Posts: 14
Joined: 07 Apr 2009 17:10
MC: Honda VFR 800 Vtec

Re: Vinterlagring VFR 800 Vtec

Post by Spiff »

Jeg mener nå at motoren trives best med å gå i vinterdvale med ny og fersk olje, framfor gammel og "sur"
Det høres egentlig fornuftig ut men jeg tok 30.000 km service for en mnd. siden og har kun kjørt knappe 1000 km etter det, så hvis det ikke blir noe særlig mer kjøring før vinteren tror jeg at jeg venter. Skiftet også filter da. Burde selvfølgelig ventet med servicen til vinterlagringen men hadde håp om en langtur og mye mer kjøring før sesongslutt. Får se hvordan det blir utover høsten/vinteren.

Spiff
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Vinterlagring VFR 800 Vtec

Post by RockeRolf »

Med den kvaliteten det er i dag på oljer, drivstoff, filtre og materialbruk i motorer har du ingenting å uroe deg for om du lar sykkelen stå over vinteren.
Man er råflott om man tar oljeskift etter 1000 km. på en gatesykkel pga vinterlagring.
User avatar
Gizmodude
Posts: 25
Joined: 08 Apr 2007 00:09
MC: '86 Honda VF1000 F-II Bol d'or
Location: Buvika
Contact:

Re: Vinterlagring VFR 800 Vtec

Post by Gizmodude »

Mitt innlegg var på generelt grunnlag, viste ikke noe om hvor langt du hadde kjørt siden siste bytte. ;-)

Olje som er kjørt 1000km er ikke det jeg mener med gammel og "sur", tenkte mest på de som kjører hele sesongen, vinterlagrer med godt brukt olje, for så å bytte olje på vårparten.
Post Reply