Startproblemer

Prat om tung MC.
Post Reply
Line
MC: Yamaha Fz6s

Startproblemer

Post by Line »

Har en Yamaha Fz6 fra 2006 som jeg byttet batteri på for første gang i mars da jeg ikke fikk start.
Men fikk ganske snart også problemer med det nye. Kjører en stund (dager/uker) før jeg plutselig ikke får start. Lader opp og kjører noen dager før det skjer igjen.
Har også problemer ved lading. Batteriladeren viser fulladet og jeg får start. Men hvis jeg slår av motoren uten å kjøre vil den ikke starte på ny.
Det er kontakt men kommer etterhvert bare "klikkelyd" når jeg prøver å starte. Det virker som om batteriet tappes fullstendig ved det ene startforsøket. Hadde den på verkstedet for et par uker siden. De fant ingen feil når de målte spenning ulike steder og ladet batteriet for meg, men nå har det altså skjedd igjen. Ingen start og problemer når jeg forsøker å lade. Noen tips om hva det kan være og evnt. hvordan det kan fikses?
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Re: Startproblemer

Post by RH racing »

def dynamo eller laderegulator... den klarer ikke lade opp batteriet ditt...
eller at den lader for mye og knekker batteriet ditt så det ikke klarer å ta til seg noe strøm??
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Kawazzr
MC: 1986 FJ1100 (200.000 km) og gleder seg til å bli veteran
2002 ZZR1200.. som får stå for daglig bruk

Re: Startproblemer

Post by Kawazzr »

Siden du kjører uker mellom hver gang du lader, så lader den ihverfall en del, men kanskje ikke nok.

Dårlig lading:
Enten defekt dynamo, likeretter eller regulator.
Kan også tenkes dårlig kontakt til dynamo, men lite sannsynlig på så ny sykkel.
Slitte børster (hvis denne sykkelen har sånt) men anses bortimot umulig på en 2006 model. (Holder 100.000 km ... minst)
Du skal ha ca 14 vDC på batteriet når sykkelen har litt over tomgang turtall (Over 2000 o/min med lyset på)
Har du det, går du videre..

LEkkasje strøm: (også kalt overledning)
Har du et multimeter, så måler du strømmen som går ut av batteriet.
Har du ikke, så får du en som har til å hjelpe deg :)
Måler du lekk strøm (noe som ikke er usannsynlig), tar du ut en og en sikring til strømtrekket stopper.
Nå vet du hvilken kurs som er synderen!

Alarmer er ofte synderen i sånne tilfeller.
Post Reply