Noe som tapper batteriet ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
inunf
MC: Ymse

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by inunf »

Når du måler spenningen (VDC) så parallellkobler du multimeteret. Når du skal måle strømmen (ADC) så må du seriekoble multimeteret. Du må altså skru av plusspolen på batteriet og måle mellom koblingen du skrudde av og plusspolen på batteriet.
knetrom

Post by knetrom »

Hadde sykkelen stått en stund når batteriet hadde 10,5V?
Lølle
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero
It’s my birthday

Post by Lølle »

Hør på Mekkern, han vet hva han snakker om.
Image
Image
zizzou

Post by zizzou »

inunf wrote:Når du måler spenningen (VDC) så parallellkobler du multimeteret. Når du skal måle strømmen (ADC) så må du seriekoble multimeteret. Du må altså skru av plusspolen på batteriet og måle mellom koblingen du skrudde av og plusspolen på batteriet.
Kan du vennligst forklare litt nærmere ? :? Hva mener du med at jeg skal _skru av_ plusspolen på batteriet ? 1. Hvor skal jeg putte målepinnene ? 2. Må jeg gjøre noe annet ? Batteriet står her på stuegulvet mitt :P
knetrom wrote:Hadde sykkelen stått en stund når batteriet hadde 10,5V?
Prøvde å få start på sykkelen igår morges. Tok inn batteriet idag og målte det her inne.

Lølle: Ja, tok til meg mekkern sine råd, dog biltema var utsolgt for det meste, så det endte med den jeg kjøpte. Men den er vel grei, den ?
Igjen; takk for all hjelp! :D
knetrom

Post by knetrom »

inunf gikk ut i fra at du har batteriet i sykkelen og ikke på stuegulvet, du skal ikke fjerne selve polen fra batteriet eller noe :) Du kobler til jordingskabelen til minuspolen igjen, og lar kabelen til plusspolen være løs. Så måler du mellom plusspolen og den (sannsynligvis) røde kabelen, mens du tar ut en og en sikring fra sikringsboksen og ser om multimeteret viser lavere utslag.

Har laget en kjapp arbeidstegning og :smt023

Image

Når hadde du sykkelen i gang sist, da? 10,5V er lavt, tipper starteren trenger 12 eller noe over 12 for å slå inn.
zizzou

Post by zizzou »

Aha! Nice tegning :) Så med andre ord så kan jeg bare måle strømmen når batteriet er i sykkelen ? Er det faktisk en sikringsBOKS i sykkelen hvor alle sikringene er ? Så jeg kan koble ut en og en sikring derfra ?
Jeg prøvde å starte sykkelen igår, og jeg hadde den igang sist på fredagen som var. (Hentet den da fra førstegangsservicen. Jeg startet den, men så gikk "dashbord-lyset" av, så jeg skrudde av tenningen for å prøve å ta på tenningen igjen slik at lyset kom på, men da fikk jeg ikke start igjen. Så fyren på verkstedet måtte gi meg strøm for å få start igjen).
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Hvis du har under 12Volt på batteriet er det tomt....lad batteriet over natten-ta så av laderen og la batteriet stå ubrukt en times tid.....hvis du nå ikke har over 12.5 volt er batteriet kaputt.på et blybatteri er 11,7volt tomt og 12,7 fullt...men vanligvis måler vi over 13 volt, for å lade batteriet fullt må ladespenningen være minst 13,8volt...sjekk dette med ca 2500-3000 omdreininger på motoren...

mistenker at du har et kaputt batteri....

hvis du målte DCA mellom +og- på batteriet er den funksjonen nå brent opp.....den tåler bare maks 10 amper og du ga det batteriet orket-over 100amper...satte du på 200MA så er det en sikring der...
zizzou

Post by zizzou »

Ah, glimrende svar, takk! :) Du sier forresten a 12,7volt er fullt, men den kan altså gå helt opp til 13,8volt ?
Når jeg målte DCA'en, så gjorde jeg det, ja :( Er den funksjonen på multimeteret helt ødelagt da altså ?
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Batteriet kan gå ennå høyere-ideell ladespenning er 14,4volt....da lades batteriet raskest-over dette er ikke bra for batteriet...

etter batteriet har blitt ladet/sykkel kjørt så må batteriet roe seg ned en stund før du kan se hvilken volt batteriet faktisk har...

Hvis batteriet er litt sykt så kan du ha volt ok men det leverer ikke noe effekt (Amper) når du prøver å starte....(typisk lyset på instrumentene slukner/gløder)

da er det KUN skifte av batteri som funker.

resten av funksjonene på målern din funker som vanlig selv om du har brent amper funksjonen...
knetrom

Post by knetrom »

Du får bare se om det er en sikringsboks eller ikke, jeg hadde begynt å se under setet.

Det går an å bytte sikringene til amperefunksjonen på multimeteret ditt, men jeg ser ikke at de selger selve sikringene på Biltema. Siterer fra brukermanualen til multimeteret ditt:
Biltema 15-133 wrote:Skifte av multimeterets batteri og sikringer
De innebygde sikringene behøver vanligvis ikke skiftes. Når de er gått, skyldes det vanligvis en feil gjort av den personen som bruker multimeteret. Dersom ordet ”BAT” vises på displayet, betyr det at det innebygde batteriet må skiftes. For at sikringene (200 mA/250 V og 10 A/250 V) eller batteriet skal kunne skiftes, må multimeteret tas ut av det myke plasthuset. Deretter løsnes de to skruene på undersiden av selve multimeteret, den øvre for batteriet, den nedre for sikringene. Vær obs på polariteten når det nye batteriet monteres.
zizzou

Post by zizzou »

Ok, tusen takk skal dere ha! Så får vi se imorgen om batteriet duger eller ei :D Forresten; det er aldri meningen at strømmen (ampere) skal måles parallellt ? Den skal ALLTID måles ved å seriekoble ?
mekkern

Post by mekkern »

JESS... =D>
zizzou

Post by zizzou »

Hm, stått og ladet 10 timer nå og ennå ikke fulladet. Lurte forresten på en ting til; Spenningen/volten måler hvor mye "ladet" batteriet er, men hva er poenget med å måle ampere/strømmen ? For å sjekke hvor mye strøm som blir trukket når sykkelen er på, eller..? Og hva er isåfall normalt etc ?
knetrom

Post by knetrom »

Nei, du skal måle strømmen når sykkelen er AV for å se om det er noe som tapper batteriet ditt! Da er normalen 0 ampere, eller pittelitt hvis du har f.eks klokke og alarm.

Men hvis batteriet ditt er ubrukelig selv etter 10 timers lading kan det virke som at det er det som er grunnen, jeg måtte lade mitt i en times tid da jeg sto med parklysene på i 9 timer, men jeg vet jo ikke hvor mye spenning det hadde før jeg begynte å lade. Om du ikke har en kresen sykkel så koster det bare noen hundrelapper for batteri på Biltema, og de har jeg bare positive erfaringer med (mens Ducati-eierene alltid advares mot å kjøpe der)
Onsløv
MC: None

Post by Onsløv »

Kan være at batteriet ditt er ødelagt så det ikke blir full-ladet.
Meningen med å måle ampere er å se hvor mye strøm sykkelen trekker når sykkelen er av. Hvis sykkelen din trekker mye strøm, når den er av, så vil ikke batteriet ha strøm nok til å starte sykkelen etterpå.

I eksempelet mitt der jeg oppga at bilstereoen trakk 0,15 ampere når den var i standby. Dette synes jeg er rimelig mye for et lite batteri. Batteriet i Fiaten som bilsteroen stod i, gjorde at bilen ikke fikk start etter en ukes tid i ro. Batteriet var på 54 Ah / 0,15A = 360timer / 24 = 15 døgn. Dvs batteriet hadde vært helt tomt etter 15-døgn hvis jeg ikke er helt på bærtur nå.

Vennligst korriger meg, noen som har rette kunnskaper.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Post Reply