Noe som tapper batteriet ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Ok, når jeg måler strømmen så skal altså sykkelen være helt av, altså tenningen skal være på OFF. Så får vi se om det er noe som tapper, men først må jeg vel kjøpe nytt multimeter siden jeg brente ADC-måleren :S Det multimeteret har forresten flere innstillinger på ADC'en.. skal jeg ta på den normale (som er opptil 200mA), eller må jeg ta på den som det står 10A på ?
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by knetrom »

Du kan begynne med den høyeste for sikkerhets skyld, så ikke du brenner en til sikring :) Gå gjennom alle sikringene, se om du får noe utslag. Hvis du ikke får noe som helst, kan du prøve med 200mA og gjøre alt en gang til for å se om det er noen veldig lave utslag der likevel
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Ok, takker!! :)
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Oj.. Koblet av batteriet for 20minutt siden, og målte spenningen nå bare for å se. 10.88volt!! :( Trygt å si at batteriet er kaputt til de grader!
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Hehe, takker. Sykkelen min er en Hyosung, da. Skal bestille litt speil etc på ebay, så tror jeg bare kjøper batteri der i samme slengen. Det nummeret som står på (YTX14-BS), trenger jeg bare gå etter det når jeg skal finne et batteri som passer ?
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by knetrom »

Det tallet er produsenten sitt navn på batteriet, om du finner et sånt er det bare å kjøpe. Men hvis du vil ha et annet merke, går du etter volt og amperetimer og finner et som fysisk er like stort som det du har. I tillegg er det greit å sjekke at pluss- og minuspolene er på samme side som på ditt, ellers kan ledningene bli for korte. Et raskt søk på google sier at ditt batteri har 12V og 12Ah
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Stemmer det! :) Søkte på det nummeret og fikk bl.a http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=35594 - Gjør det noe at det er 13,5Ah, istedenfor 12Ah ?
Ser ut som det må bli biltema. Ingen butikker på ebay som har både speil og batteri :evil:
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by knetrom »

Det skal ikke gjøre noe å ha høyere Ah, det er bare et mål på hvor mye strøm batteriet kan holde på. Men ikke ta lavere, og ikke ta et annet volttall enn 12.
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Ok, den er grei, tusen takk!! :)
User avatar
mekkern
Posts: 5133
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by mekkern »

Gel batteriet 80-821 på biltema har målene og er på 12 AH hvis + og - sitter riktig er dette et bra batteri som gir bra startstrøm..
Har lignende batteri(biltema gel) på en CBR1000 og det fungerer på 3 året ...
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Ah, hjertelig takk for tipset! Får håpe polene er rett vei, ja :)
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Skal ut på Biltema idag og kjøpe batteri idag. Jeg vet at de ikke behøves å lades og kan tas i bruk med en gang, men bør jeg lade det litt før jeg tar det i bruk allikevel, eller ? Husker bare at når jeg kjøpte nytt batteri til bilen så ladet jeg det ikke, men så måtte jeg faktisk være litt "økonomisk" med strømmen i begynnelsen fordi batteriet ikke var oppladet nok til å bruke radioen f.eks.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by knetrom »

Er de klare til bruk er det bare å kjøre deg en tur så lades det underveis
zizzou
Posts: 54
Joined: 27 Mar 2009 21:40

Re: Noe som tapper batteriet ?

Post by zizzou »

Sant nok. Nå målte jeg spenningen til 12.77volt, så det burde jo holde ;)
Post Reply