Kawa z650 fusker

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
bajas
MC: 82' Kawa Z650

Re: Kawa z650 fusker

Post by bajas »

Først: Årsak til dårlig drenering var at dreneringstappene (som jeg satte slange på) var tett på et par av de. Det var altså like mye i hvert kammer.

Nå har jeg tatt av forgasserne for n'te gang og renset det som kan renses. Ikkeno' dritt å finne!
Bensin fra tanken renner så bra det bare kan - slangen er åpen og fin, filteret var i tanken var rent.

Ved akselerasjon med full rulle fusker/sperrer det altså ved ca 4.000 - slipper jeg opp litt og tar veldig forsiktig pådrag igjen får jeg liksom lirket den over det "ømme" punktet og da kan den komme for fullt ved 6.000 selv om det ikke høres heeelt rent ut. Skulle tro at hvis det er mangel på bensin under akselerasjon skulle den fusket før 4.000 i og med at jeg holder full gass?

Har sprayet startgass på gasserne uten at turtallet økte. Så da skulle det ikke være falsk luft.

Har nå prøvd med en annen igniter og coil - niks
Samme gnist på alle plugger.
Målt pickup coiler- ok.
Bevegeligheten i fortenningscam er ok.

Det er vel ofte slik at hvis det er noe med det elektriske har det lettere for å fuske når komponentene blir varme? Her er det ingen forskjell.

Skjønner ingenting lenger........ :-k
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

har du orginalt luftfilter på? eller har du tatt av boksen? Uten luftfiltret blir det bare krøll...
bajas

Post by bajas »

Det er originalt filter.
Nytt i fjor - og blåst rent nå. Så fortsatt bra ut.
RockeRolf

Post by RockeRolf »

Du har sjekka så grundig nå at jeg tror grensen for hva man kan diagnostisere over nettet er nådd.

Vet ikke hvor mye sykkelen din har gått, men forgassere utsettes over tid for mekanisk slitasje. Både med hensyn til bevegelige deler og med hensyn til væskegjennomstrømning i dyser o.l.
Slik slitasje kan gi de mest forunderlige utslag.
Man kan bøte på noe av denne slitasjen ved å bytte de mest utsatte delene.

Når du sier at du kan "lure" motoren forbi det området hvor den fusker, kan det høres ut som om at du har noe kluss med nålene og/eller dysene. Deler som er utsatt for slitasje.

En forgasser fungerer enkelt sagt på følgende måte:

Trekk en vannrett strek og del den opp i null gasspådrag, 1/8 dels gasspådrag, 1/4 gasspådrag, 1/2 gasspådrag, 3/4 gasspådrag og fullt gasspådrag.
Så kan du legge inn linjer der de forskjellige delene av forgasseren som styrer luft/bensinblandingen markeres.
Husk å legge hver linje i forskjellig høyde siden funksjonen av delene til tider overlapper hverandre. Dvs. at to komponenter samtidig ligger inne å har betydning for luft/bensinblandingen.

1:Fra 0 til nesten kvart gasspådrag: Tomgangsdyse og luftskrue.
2:Fra 1/8 til mellom 1/4 og 1/2 gasspådrag: Nålens utforming.
3:Fra nesten 1/4 til forbi 3/4 gasspådrag: Nålens utforming og plassering.
4:Fra nesten halvt gasspådrag til fullt gasspådrag: Hoveddysen.

4----------------------------------------------------------------
3-----------------------------------------------------------
2-----------------------
1------------------------
0--------------1/8------------------1/4-------------------1/2-------------------------3/4-----------------------Full åpning/"full gass"

Prøvde å få plassert linjene riktig, men når jeg trykker OK "redigerer" forumet linjenme.
bajas

Post by bajas »

Sykkelen har gått 54.000
Jeg tror mer og mer på forgasserproblem. Kan selvfølgelig bestille nye hovedyser og nåler, så får jeg se om jeg rekker bytte av dette før vinteropplag, det nærmer seg nå. Har vært litt kaldt å kjøre siste uka.
Post Reply