Systemet ble utviklet av Dennis Dean på midten av 70-tallet, og han vant over 120 Drag Race løp med dette installert.
Dette er kun for de med forgasser.
Det er 6 forgassere på min sykkel, og jeg hadde store problemer med å finne et verksted som kunne kalibrere / tune sykkelen.
Jeg brukte flere tusenlapper uten å oppnå det ønskede resultatet.
Det endte med at jeg laget meg utstyr for kalibrering og gikk til anskaffelse av CO måler.
6 Vacum meter for kalibrering

CO Måler
Tlbake til temaet, Dial-A-Jet
Når jeg målte CO´en så jeg at motoren fikk for mager blanding på både lavt og høyt turtall.
Planen min var da å skifte dyser. Det er litt av en jobb, da jeg må ut med hele forgasser rekken.
Det var på dette tidspunktet jeg kom over Dial-A-Jet
Ved montering av dette kan jeg re-jette alle forgasserene på 10 minutter hmmm. interessant!
Hvordan fungerer dette?
Jeg skal forklare sammen med bildene som følger.
Dial-A-Jet kit består av følgende deler:

Selve Dial-A-Jet enhetene monterte jeg i slangen mellom luftfilter og forgasser.
Det går en slange fra Dial-A-Jet enhetene ned til en nippel under forgasserbollen (den er byttet ut med drenerings skruen)

Der er viktig å ha en god mekaniker med små finger til denne jobben

Her ser dere Dial-A-Jet enheten som blir montert på slangen mellom luftfilter og forgasser.

Det som skjer er at vakumet i slangen mellom luftfilter og forgasser suger bensin opp fra forgasserbollen. Bensinen forstøves / blandes med luft
i Dial-A-Jet enheten. Vi tilfører altså mer bensin på høyere turtall (jo mer vacum jo mer bensin tilføres) Denne bensin / luftblandingen er mye lettere og
bedre blandet enn "råbensinen" den får tilført via forgasseren.
Her er alle enhetene montert Andre bildet viser luftfilter montert på Dial-A-Jet enheten

Det er fem instillinger på Dial-a-jet. Du kan se de små hullene på "klokken", det er der den drar inn luft. Ved å sette den på største hullet får du magreste blandingen (mye luft, lite bensin) Minste hullet gir lite luft og mye bensin. Det er dette som gjør det så enkelt, du re-jetter forgasseren ved å velge ett av de fem aternativene.

Da det hele var montert kalibrerte jeg forgasserene og målte CO`en. Blandingen var selvsagt fortsatt for fet på lavt turtall da Dial-A-Jet ikke har noe virkning før det blir vacum så den får suge opp bensin. Blandingen ble også for fet på høyere turtall nå. Jeg demonterte hele forgasser rekken og skiftet alle dysene. Gikk fra #35 til #38 slow jets og fra #100 til #95 main jets. Så tunet jeg den og kjørte til nermeste Dyno tester. (Jeg hadde sykkelen i benk før Dial-a-jet ble montert også) Resultat: 7,75 HK ekstra og ingen økning i bensinforbruk!
Så måtte selvfølgelig mekaniker`n få seg en prøvetur!