Ulvinnebloggen. Sesongstart 2013
Re: Ulvinnebloggen. Fenris
Gratulerer med sykkel, jeg tror forresten at mye av bremseopplevelsen er pga vektfordelingen i sykkelen! Syns alltid at "sånne" sykler (har bare prøvd japanske som Shadow og Virago egentlig) bremser dårligere enn de der du sitter rett bak framhjulet. De bremser tilsvarende bedre med bakbremsen faktisk. Øvelse gjør uansett mester, kanskje lett oppgradering av bremsene kan være til hjelp også (mange sier at stålomspunnede bremseslanger gir godt utslag, jeg har aldri prøvd selv). Pluss gode dekk selvsagt, så unngår du slipp når du bremser hardt
- Ulvinnen
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Du har helt sikkert rett i at øvelse gjør mester. Med Rødhette hadde jeg den uvanen at jeg mest brukte forbremsen, brukte bare bakbremsen ved krypkjøring og bakkestart. Ved vanlig bremsing og nødbremsing var det ikke nødvendig å bruke bakbremsen, siden forbremsen var kraftig nok. Jeg må trene på å bruke bakbremsen automatisk ved nødbrems, uten å måtte tenke på det. Så jeg vil trene på det først, før jeg vurderer å oppgradere bremsene.
Vil ikke si at det er en uvane å ikke bruke bakbremsen, for ofte gjør den jo det bare lettere å få låst bakhjul. Min lille erfaring sier at det er lettere jo mer framoverlent man sitter.Og effekten av bakbremsen er ofte veldig dårlig. Men jeg har også opplevd at enkelte sykler bremser mye bedre med kombinasjon av fram- og bakbrems, så det er sikkert lurt å sjekke om din er sånn også
Jeg prøver alltid bakbremsen på syklene jeg kjører for jeg husker at mopeden min bremset veldig bra med bakbremsen, men den var jo i en helt annen liga enn det du kjører nå. Mitt lille tips er i hvertfall å bremse det du klarer med frambremsen før du bruker bakbremsen, omvendt rekkefølge virker hvertfall ikke

- Ulvinnen
Takk for tips. Bare denne snøen kunne bli borte nå, så skal jeg komme meg ut på to hjul og teste ut forskjellige bremsemetoder.
Om du bremser med begge bremsene, men trykker ned bakbremsen akkurat litt før du bruker frambremsen vil sykkelen være mer stabil i oppbremsingen - sa kjørelæreren min for mange år siden. Om det funker vet jeg ikke, men kan være verdt å prøve.
- Ulvinnen
Jeg tror jeg må finne frem igjen teoriboka og se hva som står om bremsing der. Men jeg husker at det kommer an på type sykkel hvor mye effekt de to bremsene har. Dessuten forandrer det seg om man har passasjer og bagasje, da blir det viktigere å bruke bakbremsen i tillegg til forbremsen. Men rekkefølgen man skal bremse i... 

Ja det kan jeg tro på, men hvis du er akkurat litt for sen med frambremsen slipper bakhjulet når framgaffelen dykker. Tror det blir kjøregården neste, dette må forskes påinunf wrote:Om du bremser med begge bremsene, men trykker ned bakbremsen akkurat litt før du bruker frambremsen vil sykkelen være mer stabil i oppbremsingen - sa kjørelæreren min for mange år siden. Om det funker vet jeg ikke, men kan være verdt å prøve.

- Galilee
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Grattis med ny knallert!
Jeg tipper bremsene er mer en vanesak enn at de er forferdelig dårlige. Det kan være ganske stor variasjon mellom forskjellige motorsykler.
Jeg tipper bremsene er mer en vanesak enn at de er forferdelig dårlige. Det kan være ganske stor variasjon mellom forskjellige motorsykler.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- Ulvinnen
Re: Ulvinnebloggen. Sesongstart.
Da er endelig sesongen i gang for Fenris og meg også. Takket være en snill ektemann som hakket is og tømte varmtvannstanken så jeg fikk en smal stripe grus i oppkjørselen. Gårdsplassen er fortsatt snø og isdekt.
Deilig å komme ut på veien igjen. Med bare veier og en temperatur på 5 varmegrader var det en fryd å kjøre.

Det er nok snø ute enda...

Oppkjørselen.

Deilig å komme ut på veien igjen. Med bare veier og en temperatur på 5 varmegrader var det en fryd å kjøre.

Det er nok snø ute enda...

Oppkjørselen.

Gratulerer med ny sykkel og sesongstart.
Det var en fantastisk grusstripe du hadde i oppkjøreselen. Det minner meg på at jeg må ta en tur innom biltema og handle noe å hakke vekk isen utenfor garasjen med
Holder Rukkaklærne temperaturen på et komfortabelt nivå i 5+?
Kim
Det var en fantastisk grusstripe du hadde i oppkjøreselen. Det minner meg på at jeg må ta en tur innom biltema og handle noe å hakke vekk isen utenfor garasjen med

Kim
- Ulvinnen
Med tre stilongser og tre ullgenesere/fleece, så var det behagelig temperatur å kjøre i. Det er mulig det hadde holdt med bare ett eller to lag, men siden jeg fryser lett så kler jeg heller på meg litt for mye.
-
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Bare gni det inn duUlvinnen wrote:Med tre stilongser og tre ullgenesere/fleece, så var det behagelig temperatur å kjøre i. Det er mulig det hadde holdt med bare ett eller to lag, men siden jeg fryser lett så kler jeg heller på meg litt for mye.

- Ulvinnen
Vi får satse på snille værguder, jeg er helt klar for å kjøre neste helg også!
Gratulerer med både ny sykkel og sesongstart! Har bare ett lite parti med snø mellom garasjen og tørr asfalt selv, så jeg har en følelse at jeg muligens får årets første tur i morgen!
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
- Ulvinnen
Takk skal du ha, Valfar! Du får finne frem litt redskaper og/eller varmt vann, det er vel verdt jobben for å få seg en tur.