Kvalitet på torx fra Biltema vs Würth
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Kvalitet på torx fra Biltema vs Würth
Jeg skulle ha av bremsecaliperen bak på sykkelen i dag, siden jeg skulle få levert hjulet for bytte av dekk.
Med friskt mot gikk jeg løs på oppgaven, og kom til punktet hvor jeg skulle løsne skruene som holder caliperen.
Relativt nytt ubrukt torx bit fra Biltema ble satt på oppgaven. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -40-deler/
Det viste seg at skruer fra BMW er noe mer standhaftige en torx bit fra Biltema, og resultatet kan ses her:
Spørsmålet blir da hvordan jeg kan få ut resten av nevnte torx bit fra skruehodet? Resten av bitssettet er returnert til Biltema, mot en passende refusjon. De krevde riktignok ikke å få den manglende delen (synd, for da kunne de fått hentet den selv), men den er litt i veien der den er nå.
Forslag mottas med takk!
Med friskt mot gikk jeg løs på oppgaven, og kom til punktet hvor jeg skulle løsne skruene som holder caliperen.
Relativt nytt ubrukt torx bit fra Biltema ble satt på oppgaven. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -40-deler/
Det viste seg at skruer fra BMW er noe mer standhaftige en torx bit fra Biltema, og resultatet kan ses her:
Spørsmålet blir da hvordan jeg kan få ut resten av nevnte torx bit fra skruehodet? Resten av bitssettet er returnert til Biltema, mot en passende refusjon. De krevde riktignok ikke å få den manglende delen (synd, for da kunne de fått hentet den selv), men den er litt i veien der den er nå.
Forslag mottas med takk!
Last edited by boxer wolf on 01 Apr 2010 01:23, edited 1 time in total.
Si det du mener, og men det du sier.
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
Magnet? Pelle den ut med et tynt skrujern? Kanskje kakke den litt løs med hammer og kjørner før du bruker magneten.
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
Tenkte på magnet, men regner med at selve skruen også er magnetisk, og da funker det dårlig.
Si det du mener, og men det du sier.
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
Sveise på en skrue/skrujern eller no og dra den ut.
Borre to middels hull i den, og ta den ut med o-ring tang, eller nebbtang.
Men en sånn teleskopmagnet burde gå greit?
Legge sykkelen over på siden og kakke litt med hammer.
Borre to middels hull i den, og ta den ut med o-ring tang, eller nebbtang.
Men en sånn teleskopmagnet burde gå greit?
Legge sykkelen over på siden og kakke litt med hammer.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
Borre ett hull i den og gjenge opp. Skru inn en skrue å dra den ut.
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
Takk for svar. Jeg får prøve meg frem. Bildet lyver kanskje noe, denne er ikke riktig så stor som det ser ut til. Dessuten, dersom man ser nøye etter, ser man at selve bit'et er vridd, slik at den nok sitter meget godt fast.
Skal rapportere utfallet.
Skal rapportere utfallet.
Si det du mener, og men det du sier.
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
At den står litt skjevt, kan man vel kakke tilbake med et skrujern.
Villbass sitt forslag var ikke så gærent.
Villbass sitt forslag var ikke så gærent.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
- custom
- Posts: 89
- Joined: 04 Oct 2008 21:17
- MC: 96 Yamaha Xv 1100
2008 xv1900
X 80 Suzuki Gsx 750
X 78 Suzuki Gs 750 - Location: Eidsberg
- Contact:
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
klarer du å lage ett rett spor, med dremel eller lignende?
Da kan du benytte en rettspor slagtrekker motsattvei, dette burde løsne torx bitet.
Da kan du benytte en rettspor slagtrekker motsattvei, dette burde løsne torx bitet.
mvh
Custom
I stallen
xv 1100 a 95 ombygd
xv 1900 midnight star 2008
Custom
I stallen
xv 1100 a 95 ombygd
xv 1900 midnight star 2008
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
dunk på denne og vipp den ut med mangnet.. gjort mange ganger.. selv om bolten er magnetisk vil ikke det ha noe å si når du drar magneten utover...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
Da er den ute.
Jeg hadde ikke noen magnet tilgjengelig, så jeg ville først forsøke metoden med å borre et hull, gjenge opp og trekke den ut. Jeg fant et passende HSS-bor for oppgaven:
Ulempen var at etter å ha borret et par minutter var det ikke noe synlig merke i resten av torx-bittet. Så selv om materialet var for sprøtt til å tåle belastningen ved å skru ut skruen, var det mer enn hardt nok til å motstå et simpelt HSS-bor.
Forsøk 1 - failed
Tok så fatt på alternativ to, som jeg i utgangspunktet hadde minst tro på. banket på skruedelen slik at den skulle sitte minst mulig fast. Tok deretter for meg min 12-årige sønn, og hørte om han hadde en passende magnet. Og selvfølgelig har en 12-åring en eller flere magneter liggende.
Vips - problemet løst.
Forsøk 2 - success
Takk for alle gode råd !
Jeg hadde ikke noen magnet tilgjengelig, så jeg ville først forsøke metoden med å borre et hull, gjenge opp og trekke den ut. Jeg fant et passende HSS-bor for oppgaven:
Ulempen var at etter å ha borret et par minutter var det ikke noe synlig merke i resten av torx-bittet. Så selv om materialet var for sprøtt til å tåle belastningen ved å skru ut skruen, var det mer enn hardt nok til å motstå et simpelt HSS-bor.
Forsøk 1 - failed
Tok så fatt på alternativ to, som jeg i utgangspunktet hadde minst tro på. banket på skruedelen slik at den skulle sitte minst mulig fast. Tok deretter for meg min 12-årige sønn, og hørte om han hadde en passende magnet. Og selvfølgelig har en 12-åring en eller flere magneter liggende.
Vips - problemet løst.
Forsøk 2 - success
Takk for alle gode råd !
Si det du mener, og men det du sier.
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
told you so
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
Hey, sjekk hvem som var først
Bra du fikk orden på det boxer wolf.
Bra du fikk orden på det boxer wolf.
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten?
You're the man!inunf wrote:Hey, sjekk hvem som var først
Bra du fikk orden på det boxer wolf.
Si det du mener, og men det du sier.
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Kvalitet på torx fra Biltema vs Würth
Kjøpte nytt torx-sett på Biltema, som visstnok skulle være meget bra - 10 års garanti!
Gikk løs på skruen med slagtrekker, muttertrekker og skralle. Skruen viste ingen antydning til å ville gi seg, men torx-bittet var i ferd med å kaste inn håndkleet.
I steden for å ende opp med nok en knukket torx tok jeg turen innom Würth og kjøpte et bit derfra.
Nytt forsøk med slagtrekker, muttertrekker og skralle, men fremdeles ingen antydning til at skruen vil erklære nederlag. Men torx fra Würth virket også noe sta. Tok derfor frem latmann, og vips var skruen ute.
Her ser dere bitene fra henholdsvis Biltema og Würth etter jobben. Biltema bittet til venstre. Som dere ser er torx-rillene i ferd med å gå over til å bli gjenger. Det kan ses en liten antydning på Würth bittet også, men bare såvidt, og denne fikk ut skruen med latmann.
Det er nok en sammenheng mellom kvalitet og pris. 40-delers torx-sett fra Biltema kostet 199,- mens en pipe fra Würth kostet 212,-. Men bedre med en dyr som funker enn 40 billige som ikke gjør jobben.
Gikk løs på skruen med slagtrekker, muttertrekker og skralle. Skruen viste ingen antydning til å ville gi seg, men torx-bittet var i ferd med å kaste inn håndkleet.
I steden for å ende opp med nok en knukket torx tok jeg turen innom Würth og kjøpte et bit derfra.
Nytt forsøk med slagtrekker, muttertrekker og skralle, men fremdeles ingen antydning til at skruen vil erklære nederlag. Men torx fra Würth virket også noe sta. Tok derfor frem latmann, og vips var skruen ute.
Her ser dere bitene fra henholdsvis Biltema og Würth etter jobben. Biltema bittet til venstre. Som dere ser er torx-rillene i ferd med å gå over til å bli gjenger. Det kan ses en liten antydning på Würth bittet også, men bare såvidt, og denne fikk ut skruen med latmann.
Det er nok en sammenheng mellom kvalitet og pris. 40-delers torx-sett fra Biltema kostet 199,- mens en pipe fra Würth kostet 212,-. Men bedre med en dyr som funker enn 40 billige som ikke gjør jobben.
Si det du mener, og men det du sier.
Re: Kvalitet på torx fra Biltema vs Würth
10 års garanti, så bytt den
Når man skal skru noe som sitter godt fast, kan det være greit å kakke litt på, spraye på med rustløser, og skru først skruen fastere, før man skruer opp.
Så fester man med locktite dersom det er meningen skruen skal stå fast.
Når man skal skru noe som sitter godt fast, kan det være greit å kakke litt på, spraye på med rustløser, og skru først skruen fastere, før man skruer opp.
Så fester man med locktite dersom det er meningen skruen skal stå fast.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville