Blir ikke klok på dette, i fjor synes jeg at sykkelen var greit justert....men på de første turene nå spretter jeg nesten ut av sete når det er humper i veien...bør jeg justere retur slik at den går tregere? Noen som har gode og enkle tips ?
Ja jeg er amatør når det gjelder dette
Bruker sykkel til aktiv kjøring + litt banekjøring....
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++) Audi TT 2003 mod
Det er to grunner til at du kanskje spretter ut av setet, der det første at du har for høy bump på demperne (som kanskje ikke kan justeres), eller at rebound er feil, som gjør at du mister kontakten med asfalten. Rebound er vel det som går under "retur", så du kan jo prøve å slakke litt og se hvordan det går. Det er egentlig prøving feiling som skal til
Tror kanskje mer rebound kan være tingen, for mer rebound vil gjøre at hjulet følger bedre nedover mellom humpene, og gjør at man ikke mister grepet. Mindre bump kan være tingen. Men du er ikke alene om å ha altfor stiv sykkel. Min Burgman er så stiv i fordemperne at jeg nærmest hakker tenner over jernbaneskinner og slikt. Men får tro du får orden på det : ) I værste fall kan du jo prøve en annen type olje som gjør ting bedre, men rart at den skal være så justert bort nå i forhold til før.
Har lurt litt ett par ganger.
Kan temperaturen på olja i demperen ha innvirkning. For min del justerte jeg demperene sist når det var godt og varmt sist sommer. Og det er jo ikke akkurat sommer temp ennå.
Ellers er min løsning på demperjustering følgende. Standard innstillinger, og evt kompanser litt for kroppsvekt og bagasje.
Temperatur kan ha en innvirkning, uten at jeg skal si hvor stor den er. Kaldere olje kan være en del tykkere, og da går det treigere oppi dempern, og alt blir stivere. Det er derfor man vel bytter til en tynnere (?) olje som slipper unna lettere når gaffelen komprimeres, og ting blir mykere. Men har man en demper som kan justeres, så er det bare å prøve seg fram.