Justering av dempere

Prat om tung MC.
Post Reply
Jon Erik
Posts: 204
Joined: 13 May 2007 21:00
Location: Asker
Contact:

Justering av dempere

Post by Jon Erik »

Blir ikke klok på dette, i fjor synes jeg at sykkelen var greit justert....men på de første turene nå spretter jeg nesten ut av sete når det er humper i veien...bør jeg justere retur slik at den går tregere? Noen som har gode og enkle tips ?
Ja jeg er amatør når det gjelder dette :roll:
Bruker sykkel til aktiv kjøring + litt banekjøring....
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Justering av dempere

Post by maelling »

Det er to grunner til at du kanskje spretter ut av setet, der det første at du har for høy bump på demperne (som kanskje ikke kan justeres), eller at rebound er feil, som gjør at du mister kontakten med asfalten. Rebound er vel det som går under "retur", så du kan jo prøve å slakke litt og se hvordan det går. Det er egentlig prøving feiling som skal til :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Justering av dempere

Post by supermons »

En liten HowTo-video for justering av dempere. Så den igår, og man lærer litt mer om hvordan det funker synes nå jeg :)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Justering av dempere

Post by maelling »

Tror kanskje mer rebound kan være tingen, for mer rebound vil gjøre at hjulet følger bedre nedover mellom humpene, og gjør at man ikke mister grepet. Mindre bump kan være tingen. Men du er ikke alene om å ha altfor stiv sykkel. Min Burgman er så stiv i fordemperne at jeg nærmest hakker tenner over jernbaneskinner og slikt. Men får tro du får orden på det : ) I værste fall kan du jo prøve en annen type olje som gjør ting bedre, men rart at den skal være så justert bort nå i forhold til før.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Justering av dempere

Post by cpeders »

Har lurt litt ett par ganger.
Kan temperaturen på olja i demperen ha innvirkning. For min del justerte jeg demperene sist når det var godt og varmt sist sommer. Og det er jo ikke akkurat sommer temp ennå.
Ellers er min løsning på demperjustering følgende. Standard innstillinger, og evt kompanser litt for kroppsvekt og bagasje.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Justering av dempere

Post by maelling »

Temperatur kan ha en innvirkning, uten at jeg skal si hvor stor den er. Kaldere olje kan være en del tykkere, og da går det treigere oppi dempern, og alt blir stivere. Det er derfor man vel bytter til en tynnere (?) olje som slipper unna lettere når gaffelen komprimeres, og ting blir mykere. Men har man en demper som kan justeres, så er det bare å prøve seg fram.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply