I dag vågde vi oss bort fra hovedveiene. Det ble 7.5 mil på svingete småveier med tildels svært dårlig veidekke. En fin tur, men i kaldeste laget. Med teperaturen varierende mellom 2-4 grader, frøys jeg så mye på fingre og tær at jeg fikk neglesprett, til tross for varmeholker og ullsokker.
Vi traff regnskuren. Det var sol da vi begynte å ta på oss, og i det vi startet fosset regnet ned. Den turen vi hadde planlagt til Holmenkollen ble liksom ikke så aktuell. Så det ble bare en liten runde i nærområdet, for å glede junior som ville teste ut den nye hanekammen sin. Vel hjemme igjen, etter at vi hadde hengt opp alt det klissvåte kjøreutstyret, tittet solen frem igjen.
Denne ruta på 15 mil har jeg lyst til å prøve meg på litt senere i dag, når temperaturen har steget:
Siden det har kommet masse nysnø på Øvre Romerike er jeg forberedt på at det kan ligge snø på Jevnaker fortsatt, så mulig det blir vendreis. Forsøket verdt
Vi endte med å ta den ruten vi hadde planlagt. Vi slapp unna snø på veibanen. Det var stort sett tørt på veiene (noe rennende vann her og der), men mye kaldere enn det YR lovte. Etter meldingene skulle temperaturen ikke komme under 5 grader noe sted... Det var 5 grader da vi startet i Sandvika i 15:30 tiden. Det meste av turen holdt temperaturen seg på mellom 2 og 3 grader. Det var i kjøligste laget. Vi tok en lengre pause på koselige Harestua kro for å få i oss varmen igjen før siste etappe hjem. (Vi kjørte runden med klokka). Kanskje ikke så overraskende at det var få Mc-er å se. Først da vi var nesten hjemme igjen, så vi to MC-er på E18. Der temperaturen hadde steget til 7 grader.
Jeg er veldig glad vi dro på tur i dag, det var en fin opplevelse. Men hadde temperaturen bare vært 2 grader høyere, ville jeg sluppet å komme hjem med følelsesløse tær og frost i kroppen.
Fra Harestua. Fortsatt is på vannet og høye brøytekanter.
Jeg rapporterte denne veien til NMCU sitt "Farlig-vei" skjema. I dag fikk jeg svar på klagen min fra Vegseksjonen i Buskerud. De sier at veien er kommunal, så henvendelser om vedlikehold må gå til Røyken kommune. Litt morsomt å se at min mail har blitt videresendt til 5 personer før den kom til en som kunne finne ut hvor ansvaret lå og svare meg.
Etter tegnene på diverse tidligere repaprasjoner å dømme, så har denne veien for dårlig fundamentering / drenering. Den må nk repareres hvert år, og likevel vil den bli en felle hver vår. Veien må nok bygges på nytt for å få til en varig reparasjon. Og det blir nok noe som ikke prioriteres på kommunale budsjetter. De setter nok heller opp noen varselskilter.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Dette var årets første tur i følge med gode venner. Turen gikk til Holmsbu, og derifra videre til Svelvik, der vi tok fergen over og vendte nesene hjemover til Osloområdet igjen.
Dette var en ny erfaring for meg - MC-tur i tett haglskur. Dagens rute var på 4 mil med svingete småveier. Mens vi kjørte, tenkte jeg at jeg likte den dramatiske himmelen. Flekkvis blå himmel og flotte skyformasjoner i mange fargesjatteringer, blant annet sort. Jeg tenkte ikke over hva de sorte skyene inneholdt før haglskuren var over oss. Haglene var såpass myke at de ble knust mot vindksjremen og dekket den. Så sikten ble elendig, jeg ser delvis gjennom og delvis over vindskjermen mens jeg kjører. Haglet la seg også på veien. Ikke var det så lett å finne et naturlig sted å stoppe heller, med smale, svingete veier og biler tett innpå.
Temperaturen? Hele 11 grader, så jeg hadde ikke forventet hvit nedbør.
Det er bare småturer på meg om dagen. Men det å få satt seg på Fenris og kjørt et par-fire mil hjelper godt mot abstinensen og frustrasjonen. Dagens kosetur var på 3.8 mil og gikk til Holmenkollen. Utsikten der er fortsatt upåklagelig
Med så fint vær i kveld, måtte jeg benytte anledningen og ta meg en MC-tur. Ruta gikk inn i Sørkedalen. Det er fint å kjøre dit, landlig natur og passe svingete veier. Men man må være obs på dårlig veidekke og svært mange syklister. Når syklistene tillater seg å kjøre i klynger og benytte begge kjørefeltene blir det litt tungvint for andre trafikanter.
Årets Mjøsa Rundt ble en kjølig og hyggelig fornøyelse. Temperaturen var 4 grader da vi startet, og det ble kaldere underveis. Det var mye regn og sludd, men også partier med opphold. På Jessheim plukket Boxer Wolf og jeg opp Juliet og mannen hennes, og på Hamar fant IngerJo og HansP oss. Heldigvis var det bare lett yr (sludd) på Hamar, så det gikk bra å rusle rundt og se på folkelivet. Her er noen bilder.
En fornøyd Juliet og mannen hennes.
Torget. Mye mindre oppmøte enn i fjor, men likevel mye folk og MC-er.
Denne Goldwingen var flott!
Last edited by Ulvinnen on 01 May 2010 23:06, edited 2 times in total.