Hei.
Jeg har etter litt om og men kommet fram til at en toppboks ikke er så dumt å ha. Greit, det ser urstygt ut, men litt praktisk kan det være.
Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaringer med de forskjellige merkene som finnes.
Jeg har sett på alt fra relativt billige Givi og Kappa saker til langt dyrere Touratech, samt Hepco & Becker.
Touratech sine saker ser jo bare tøffe ut og det er ikke umulig at jeg kan få et universalfeste som passer på det bagasjebrettet jeg har allerede. Det er jeg i kontakt med Touratech i Sverige på mail om akkurat nå. De er litt dyre, men iom at jeg skal til Tyskland til sommeren er det kanskje en mulighet til å få dem noen kroner billigere der.
Givi sine enkle bokser gjør forsåvidt jobben, men det er og alt de gjør, noe som i og for seg er greit, men er litt i tvil på kvaliteten. Her blir det og et universalfeste som blir løsningen. De kommer forøvrig med noen litt stilige bokser som heter Trekker, men jeg har ikke funnet pris på dem enda.
H & B er og et dyrt alternativ, er litt usikker på om det finnes fesstemuligheter til min sykkel, blir å sende mail til dem og høre hva de kan tilby.
Men som sagt, er det noen som har erfaringer med billige eller dyre bokser så lytter jeg velvillig.
Erfaringer med toppbokser/bagasje?
Re: Erfaringer med toppbokser/bagasje?
Har bare testet Givi og Kappa, joda de er stygge og ikke så grusomt billige (men endel billigere enn Touratech selvsagt), men de er veldig solide og gode. Et generelt tips er jo å søke på forum rundt omkring. advrider.com er glimrende til dette, her er en tråd: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=176445 (går ut ifra det er til DR-Z)
Søkemotoren der er ganske dårlig, best å google søketerm site:advrider.com
Søkemotoren der er ganske dårlig, best å google søketerm site:advrider.com
Ja toppbokser ser urstygge ut og på enkelte sykler passer det ikke i det hele tatt - som på min feks 
Men, du verden hvor praktisk det er.
Jeg endte opp med givi boks med universalfeste for moped(!) ettersom det ikke fantes noe spesifikt
for min sykkel. Kvaliteten har jeg absolutt ingenting å utsette på, men det er som du sier - det er bare enkle bokser.
Tenk litt på størrelse også når du handler. Små eller flate bokser ser penere ut. Jeg valgte en relativ stor og høy boks
av tre årsaker:
- Plass til laptop (for når jeg bruker sykkelen til og fra jobb)
- Plass til sovepose + klær (for når jeg skal overnatte)
- Plass til hjelm (Greit å kunne låse inn hjelmen når man skal gå ifra den en stund)
Å dra på harryshopping til sverige er feks ikke noe problem med CBR og toppboks.
Får fint plass til et brett med øl - eh jeg mener cola - i den boksen
Men igjen, det er som du sier - det ser jo ikke pent ut da.

Men, du verden hvor praktisk det er.
Jeg endte opp med givi boks med universalfeste for moped(!) ettersom det ikke fantes noe spesifikt
for min sykkel. Kvaliteten har jeg absolutt ingenting å utsette på, men det er som du sier - det er bare enkle bokser.
Tenk litt på størrelse også når du handler. Små eller flate bokser ser penere ut. Jeg valgte en relativ stor og høy boks
av tre årsaker:
- Plass til laptop (for når jeg bruker sykkelen til og fra jobb)
- Plass til sovepose + klær (for når jeg skal overnatte)
- Plass til hjelm (Greit å kunne låse inn hjelmen når man skal gå ifra den en stund)
Å dra på harryshopping til sverige er feks ikke noe problem med CBR og toppboks.
Får fint plass til et brett med øl - eh jeg mener cola - i den boksen

Men igjen, det er som du sier - det ser jo ikke pent ut da.

- supermons
- Administrator
- MC: Suzuki GSX750
Stilig bilde, selv om personlig så mener jeg at R-sykkel og toppboks har lite med hverandre å gjøre 

- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Jeg har toppboks fra Givi på begge mine sykler. Og de brukes konstant. På V-stromen er det den dyreste store boksen som sitter. Denne virker solid og bra. På Veslederoen er det billigvarianten av den store. Den gir en mye billigere følelse. Men har fungert upåklagelig.
Begge boksene rommer to hjelmer, men på Veslederoen er det litt trangt med 2 åpningshjelmer. Krever mye lirking. Jeg er ikke i tvil om at toppboks er et must for meg.Når jeg kjører med passasjer er også boksene en god ryggstøtte, selv om den dyreste, med en liten polstring, er best.
Begge boksene rommer to hjelmer, men på Veslederoen er det litt trangt med 2 åpningshjelmer. Krever mye lirking. Jeg er ikke i tvil om at toppboks er et must for meg.Når jeg kjører med passasjer er også boksene en god ryggstøtte, selv om den dyreste, med en liten polstring, er best.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Jeg vurderer også en bagasjeløsning til min DR, men har kommet fram til at toppboks ser så utrolig moped ut så det slo jeg fort fra meg. Så jeg ser i stedet på tankvesker til dual sport (og SM for den del), går ut i fra at du skal ha til DR-Z så du er kanskje i samme båt som meg. Vanlige tankvesker ser ikke ut til å passe siden de er laget for store flate tanker, men her er en fra Wolfman som er laget for vår type tank http://www.wolfmanluggage.com/Tank/09index.html Tror du får de billigere på ebay. De har også en liten veske på Biltema, men den virker veldig hard så den passer vel ikke. Tenkte å se om jeg får prøve en sånn på min tank, de er ikke innpakket.
Sidevesker er også et alternativ om du er ute etter full oppakning på tur, får lavere tyngdepunkt og kanskje pittelitt lenger fram enn med toppboks.
Sidevesker er også et alternativ om du er ute etter full oppakning på tur, får lavere tyngdepunkt og kanskje pittelitt lenger fram enn med toppboks.
- Alas
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
knetrom, jeg har vært innom wolfman før, men den der har jeg ikke sett enda. Den ser i og for seg grei ut, men er litt liten.
Det jeg har funnet ut er at det bør passe med en touratech boks og universalfeste på sykkelen min. Ifølge svenske importøren som vel har agenturet i norge og. Men så var det prisen da, over 4000 kroner for en toppboks er ALT for mye penger, selv om de er lage i aluminium og alt.
Det jeg har kommet fram til er at jeg nok kjøper en Kappa eller Givi med universalfeste og ser hvordan det er. De koster jo uder tusenlappen og det er helt overkommelig. Enten finner jeg ut at toppboks er noe tull og da kan jeg selge den, eller så finner jeg ut at toppboks er topp og da kan jeg enten beholde den rimelige boksen, eller kjøpe en dyrere variant. Jeg har sjekket prisen på Touratech i Tyskland og fant ut at det kommer til å koste meg vel halve prisen der nede, vel 2300,- Så hvis toppboks er topp og jeg vil ha en aluboks blir det nok det til sommeren, men som sagt, først blir det testing med en litt rimeligere variant.
Takker for innspill så langt.
Det jeg har funnet ut er at det bør passe med en touratech boks og universalfeste på sykkelen min. Ifølge svenske importøren som vel har agenturet i norge og. Men så var det prisen da, over 4000 kroner for en toppboks er ALT for mye penger, selv om de er lage i aluminium og alt.
Det jeg har kommet fram til er at jeg nok kjøper en Kappa eller Givi med universalfeste og ser hvordan det er. De koster jo uder tusenlappen og det er helt overkommelig. Enten finner jeg ut at toppboks er noe tull og da kan jeg selge den, eller så finner jeg ut at toppboks er topp og da kan jeg enten beholde den rimelige boksen, eller kjøpe en dyrere variant. Jeg har sjekket prisen på Touratech i Tyskland og fant ut at det kommer til å koste meg vel halve prisen der nede, vel 2300,- Så hvis toppboks er topp og jeg vil ha en aluboks blir det nok det til sommeren, men som sagt, først blir det testing med en litt rimeligere variant.
Takker for innspill så langt.
Min erfaring med toppboks (har hatt en Kiwiboks en gang) var heller dårlig. Med mer enn ei flaske brennevin og et telt baki der fikk jeg høyfrekvente vibrasjoner i styret. Noe så hinsides. Vi snakker hvite fingre.
Og det var ved uansett dekk og dekktrykk på et drog av en sykkel som den dag i dag beregnes som det tyngste/beste innen sporttouring.
Etter det har jeg sverga til en godt faststroppa vanntett pakksekk. Er bare å gå to skritt unna sykkelen, tenke vektplassering og tyngdepunkt kontra en sykkel med toppboks for å se de kjøremessige fordelene.
En toppboks er høyt plassert, langt bak akslingen og opplagringspunkt for bakdemping. Litt last oppi der og du har en ganske betydelig kraftarm som utelukkende påvirker sykkelen uheldig.
Og det var ved uansett dekk og dekktrykk på et drog av en sykkel som den dag i dag beregnes som det tyngste/beste innen sporttouring.
Etter det har jeg sverga til en godt faststroppa vanntett pakksekk. Er bare å gå to skritt unna sykkelen, tenke vektplassering og tyngdepunkt kontra en sykkel med toppboks for å se de kjøremessige fordelene.
En toppboks er høyt plassert, langt bak akslingen og opplagringspunkt for bakdemping. Litt last oppi der og du har en ganske betydelig kraftarm som utelukkende påvirker sykkelen uheldig.
- Trixie_basics
- MC: Suzuki GSX1300R '09
Har Giwi feste med Kappa 35 liters boks, og Bagster tanktrekk med Bagster Medea 20-30 liters veske-sekk-ting foran.
Bagster'n brukes daglig til skole, og er veldig fornøyd m den. Laptop, bøker og 4 skiver med gulost passer finfint når den er strammet ned til 20 liter, da er den også ganske lav og grei. Kjører Hornet i S-versjon (liten halvkåpe) og merker lite til bagster'n når jeg kjører.
Med Kappa-boksen er det litt annerledes. Det er den mellomste størrelsen i serien med plass til 1 helhjelm + litt knask. Men kombinert med originalt honda stativ til Giwi-platen sitter den trygt og stødig. Så på 2-hjelmeren men den virket grådig brei. ..
Løsningen min bak ser således veldig lik ut som han som hadd CBR lenger oppe i tråden her, tror vi har helt maken boks.
Har kjørt alt fra verktøy til helgebagasje i Kappa'en og hvis du pakker riktig er den stødig. Tabbet meg ut første gangen og skeivlastet den, det merket
jeg veldig fort på kjøregenskapene, eller mangelen på de
Men den gir den en del drag, og fjerner definitivt alle "bane" egenskaper. Har kjørt to turer på totalt 110 mil med full setup, og det virker greit og behagelig so far. Men merker altså noe til boksen i motsetning til tankvesken.

Bagster'n brukes daglig til skole, og er veldig fornøyd m den. Laptop, bøker og 4 skiver med gulost passer finfint når den er strammet ned til 20 liter, da er den også ganske lav og grei. Kjører Hornet i S-versjon (liten halvkåpe) og merker lite til bagster'n når jeg kjører.
Med Kappa-boksen er det litt annerledes. Det er den mellomste størrelsen i serien med plass til 1 helhjelm + litt knask. Men kombinert med originalt honda stativ til Giwi-platen sitter den trygt og stødig. Så på 2-hjelmeren men den virket grådig brei. ..
Løsningen min bak ser således veldig lik ut som han som hadd CBR lenger oppe i tråden her, tror vi har helt maken boks.
Har kjørt alt fra verktøy til helgebagasje i Kappa'en og hvis du pakker riktig er den stødig. Tabbet meg ut første gangen og skeivlastet den, det merket
jeg veldig fort på kjøregenskapene, eller mangelen på de

Suzuki GSX1300R ' 09
X: Suxuki TL1000R '01 - 18 000 livsfarlige km (2014-2016)
X: BMW K1200S '06 - 41 000 flotte km på tur (2011-2014)
X: Honda CB600FS '02 - 17 000 trofaste kilometer (2009-2011)
X: Suxuki TL1000R '01 - 18 000 livsfarlige km (2014-2016)
X: BMW K1200S '06 - 41 000 flotte km på tur (2011-2014)
X: Honda CB600FS '02 - 17 000 trofaste kilometer (2009-2011)
Jeg kjører Krauser på sykkelen min, kun fordi det fulgte med.
Lurer på å bytte til Givi / Kappa som toppboks, med plass til to hjelmer. Fordi jeg ikke får så mye opp i boksen min. Til nød får jeg kanskje hjelmen oppi etter litt lirking, og må sette meg på lokket for å få den låst igjen.
Jeg synes ihvertfall det er utrolig praktisk med toppboks, men pent er det vel ikke. Spørs om sykkelen hadde blitt penere med kun sidevesker?
Kjørte Kappa på den forrige sykkelen, og der hadde boksen plass til to hjelmer... (at jeg ikke tenkte på å demontere denne)
Lurer på å bytte til Givi / Kappa som toppboks, med plass til to hjelmer. Fordi jeg ikke får så mye opp i boksen min. Til nød får jeg kanskje hjelmen oppi etter litt lirking, og må sette meg på lokket for å få den låst igjen.
Jeg synes ihvertfall det er utrolig praktisk med toppboks, men pent er det vel ikke. Spørs om sykkelen hadde blitt penere med kun sidevesker?

Kjørte Kappa på den forrige sykkelen, og der hadde boksen plass til to hjelmer... (at jeg ikke tenkte på å demontere denne)

Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før: