Speed Shifting

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Speed Shifting

Post by Northman »

Noen som kan fortelle meg mer om å gire uten å bruke clutchen?

Har litt vanskelig for å svelge at det ikke skader/sliter mer på sykkelen enn om man bruker clutch...

[youtube]7P5lk426tOQ[/youtube]
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Speed Shifting

Post by brap »

Hvis du gjør det riktig vil girkassen avlastes, og netto slitasje blir mindre siden clutchen ikke er i bruk.

Hvis du gjør det feil ved høy belastning kan gaflene og dogsa slites noe mer, og i verste fall kan gaflene bøyes.

Øv inn god teknikk først ved lav fart og lite belastning, for eksempel ved jevn fart i 60-90 og giring fra 3. og oppover. Endringen fra 1. til 2. har lang avstand (du bytter fra en gaffel til en annen) og størst forskjell i utveksling, så det er greit å ha teknikken inne før du skal vise deg frem fra stillestående med fullt pådrag.

Figuren viser girkassen til HP2 Sport: del #3 er gaffel for 1. og 6., del #7 er gaffel for 2. og 3.
Image

Her er en trommel fra den virkelige verden:
Image
il4
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Speed Shifting

Post by Northman »

Oki, noe du bruker i praksis?

Får jo nesten prøve :)
It is better to exist unknown to the law.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Speed Shifting

Post by Onsløv »

Bruker du det kun ved akselerasjon, så går det vel bra.
Akselerer, legg litt press på foten oppover, slipp gassen litt, og den smetter inn i gir, og gi gass igjen.

En annen variant er akselerer, legg litt press på foten oppover, trykk clutchen inn litt, og den smetter i gir. slipp klutch.

Funker ikke like godt ved svak akselerasjon eller ved skifting av gir. :evil:
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Speed Shifting

Post by inunf »

Jeg bruker det kun under maks akselerasjon. Skifter så mykt som bare det. Er ikke mye som topper følelsen av å bare legge inn gir etter gir kjapt og mykt som bare det. Er ikke alle sykler som liker å få press på girpedalen, jeg presser bare akkurat i det jeg girer.

Gjorde det ganske ofte med 250'en også, og så ingen skader eller slitasje på girkassa da jeg byttet den. Anbefales!
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Speed Shifting

Post by Rimol »

gjør dette hvis jeg girer på bakhjul. tar for lang tid å bruke clutchen da...
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
bengtern
Posts: 386
Joined: 02 Jan 2009 23:41
MC: Gsx r-600 blue/white k8
[x]Yamaha YZF R125 blå 08

Re: Speed Shifting

Post by bengtern »

prøvde det for første gang nå i dag, funka fett da! har bare litt press på girspaken også slepper jeg gassen også smetter den rett i gir :) kjente ikke noe røkking eller hørte noe ulyder så må jo ha gjort det riktig hehe kan være veldig kjekt ved brå akslerationer ja, istedenfor også drive og ta inn clutchen! skulle gjerne hatt råd til en quickshifter men 8)
Nå:Gsx-r600 k8
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Speed Shifting

Post by RH racing »

det vil slite litt på kassa da denne har rettskårne drev og eggen på disse treffe litt og slite ned eggen. neppe noe farlig, men gir ekstra drit i olja.
gjør du dette feil og presser den i gear ved feil tidspunkt vil du kunne låse den i to gear, få bråstopp på bakhjulet og i værste fall tryning.. hadde opp en R6 motor pga dette. men det var bare å løse opp gearene igjen så var alt bra.. ikke noe var bøyd eller deg... men skiftegafflene kan bli bøyd...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: Speed Shifting

Post by brap »

RH racing wrote:det vil slite litt på kassa da denne har rettskårne drev og eggen på disse treffe litt og slite ned eggen.
Hvert drevpar er tilkoblet hverandre hele tiden, så teorien din om at det treffer virker merkelig. Hvis eggen på drevet treffer noe er det på grunn av andre feil enn måten du girer.

Sporene i trommelen gjør det så godt som umulig å ha to gir inne samtidig, med mindre gaflene er bøyd. Det er godt mulig R6-gaflene du nevner var yrlite bøyd, sånn at det er vanskelig å oppdage, men girkassen ender utenfor spec.
il4
User avatar
Stiga
Posts: 304
Joined: 04 May 2009 21:16
MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD
Location: Ringsaker

Re: Speed Shifting

Post by Stiga »

Var litt skeptisk på dette så måtte teste det idag.
Forventet egentlig at dette skulle gå ut over girkasse og at det skulle komme ulyder eller kneppelyder.
Men der tok jeg feil.
Dette var jo kjempelett og veldig smart med tanke på kjapp giring! Ingen ulyder eller noe som helst.
Nå ble det straks enda mer morsomt å kjøre motorsykkel ;)
just cruising
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Speed Shifting

Post by supermons »

Høres ut som noe som må testes neste gang jeg er ute og putrer ;)
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Speed Shifting

Post by Northman »

Ja, i grunn enig, må testes ut.

Så får man jo se da... Går det bra, eller går det til helvete :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Speed Shifting

Post by Speedy Gonzales »

Har gjort dette en stund ved lavere hastigheter, har ikkje tatt sjangsen ved f.eks akslerasjon, men dette måtte jo prøves og er jo helt fantastisk.
Vet ikkje helt hvordan eg skal forklare det, men det føles ihvertfall mer smooth ved å gire på denne måten..

Kommer nok til å fortsette med dette.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Post Reply