Speed Shifting
Speed Shifting
Noen som kan fortelle meg mer om å gire uten å bruke clutchen?
Har litt vanskelig for å svelge at det ikke skader/sliter mer på sykkelen enn om man bruker clutch...
[youtube]7P5lk426tOQ[/youtube]
Har litt vanskelig for å svelge at det ikke skader/sliter mer på sykkelen enn om man bruker clutch...
[youtube]7P5lk426tOQ[/youtube]
It is better to exist unknown to the law.
Re: Speed Shifting
Hvis du gjør det riktig vil girkassen avlastes, og netto slitasje blir mindre siden clutchen ikke er i bruk.
Hvis du gjør det feil ved høy belastning kan gaflene og dogsa slites noe mer, og i verste fall kan gaflene bøyes.
Øv inn god teknikk først ved lav fart og lite belastning, for eksempel ved jevn fart i 60-90 og giring fra 3. og oppover. Endringen fra 1. til 2. har lang avstand (du bytter fra en gaffel til en annen) og størst forskjell i utveksling, så det er greit å ha teknikken inne før du skal vise deg frem fra stillestående med fullt pådrag.
Figuren viser girkassen til HP2 Sport: del #3 er gaffel for 1. og 6., del #7 er gaffel for 2. og 3.

Her er en trommel fra den virkelige verden:

Hvis du gjør det feil ved høy belastning kan gaflene og dogsa slites noe mer, og i verste fall kan gaflene bøyes.
Øv inn god teknikk først ved lav fart og lite belastning, for eksempel ved jevn fart i 60-90 og giring fra 3. og oppover. Endringen fra 1. til 2. har lang avstand (du bytter fra en gaffel til en annen) og størst forskjell i utveksling, så det er greit å ha teknikken inne før du skal vise deg frem fra stillestående med fullt pådrag.
Figuren viser girkassen til HP2 Sport: del #3 er gaffel for 1. og 6., del #7 er gaffel for 2. og 3.

Her er en trommel fra den virkelige verden:

il4
Oki, noe du bruker i praksis?
Får jo nesten prøve
Får jo nesten prøve

Bruker du det kun ved akselerasjon, så går det vel bra.
Akselerer, legg litt press på foten oppover, slipp gassen litt, og den smetter inn i gir, og gi gass igjen.
En annen variant er akselerer, legg litt press på foten oppover, trykk clutchen inn litt, og den smetter i gir. slipp klutch.
Funker ikke like godt ved svak akselerasjon eller ved skifting av gir.
Akselerer, legg litt press på foten oppover, slipp gassen litt, og den smetter inn i gir, og gi gass igjen.
En annen variant er akselerer, legg litt press på foten oppover, trykk clutchen inn litt, og den smetter i gir. slipp klutch.
Funker ikke like godt ved svak akselerasjon eller ved skifting av gir.

Jeg bruker det kun under maks akselerasjon. Skifter så mykt som bare det. Er ikke mye som topper følelsen av å bare legge inn gir etter gir kjapt og mykt som bare det. Er ikke alle sykler som liker å få press på girpedalen, jeg presser bare akkurat i det jeg girer.
Gjorde det ganske ofte med 250'en også, og så ingen skader eller slitasje på girkassa da jeg byttet den. Anbefales!
Gjorde det ganske ofte med 250'en også, og så ingen skader eller slitasje på girkassa da jeg byttet den. Anbefales!
gjør dette hvis jeg girer på bakhjul. tar for lang tid å bruke clutchen da...
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
prøvde det for første gang nå i dag, funka fett da! har bare litt press på girspaken også slepper jeg gassen også smetter den rett i gir
kjente ikke noe røkking eller hørte noe ulyder så må jo ha gjort det riktig hehe kan være veldig kjekt ved brå akslerationer ja, istedenfor også drive og ta inn clutchen! skulle gjerne hatt råd til en quickshifter men 

Nå:Gsx-r600 k8
det vil slite litt på kassa da denne har rettskårne drev og eggen på disse treffe litt og slite ned eggen. neppe noe farlig, men gir ekstra drit i olja.
gjør du dette feil og presser den i gear ved feil tidspunkt vil du kunne låse den i to gear, få bråstopp på bakhjulet og i værste fall tryning.. hadde opp en R6 motor pga dette. men det var bare å løse opp gearene igjen så var alt bra.. ikke noe var bøyd eller deg... men skiftegafflene kan bli bøyd...
gjør du dette feil og presser den i gear ved feil tidspunkt vil du kunne låse den i to gear, få bråstopp på bakhjulet og i værste fall tryning.. hadde opp en R6 motor pga dette. men det var bare å løse opp gearene igjen så var alt bra.. ikke noe var bøyd eller deg... men skiftegafflene kan bli bøyd...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Hvert drevpar er tilkoblet hverandre hele tiden, så teorien din om at det treffer virker merkelig. Hvis eggen på drevet treffer noe er det på grunn av andre feil enn måten du girer.RH racing wrote:det vil slite litt på kassa da denne har rettskårne drev og eggen på disse treffe litt og slite ned eggen.
Sporene i trommelen gjør det så godt som umulig å ha to gir inne samtidig, med mindre gaflene er bøyd. Det er godt mulig R6-gaflene du nevner var yrlite bøyd, sånn at det er vanskelig å oppdage, men girkassen ender utenfor spec.
il4
- Stiga
- MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD - Location: Ringsaker
Var litt skeptisk på dette så måtte teste det idag.
Forventet egentlig at dette skulle gå ut over girkasse og at det skulle komme ulyder eller kneppelyder.
Men der tok jeg feil.
Dette var jo kjempelett og veldig smart med tanke på kjapp giring! Ingen ulyder eller noe som helst.
Nå ble det straks enda mer morsomt å kjøre motorsykkel
Forventet egentlig at dette skulle gå ut over girkasse og at det skulle komme ulyder eller kneppelyder.
Men der tok jeg feil.
Dette var jo kjempelett og veldig smart med tanke på kjapp giring! Ingen ulyder eller noe som helst.
Nå ble det straks enda mer morsomt å kjøre motorsykkel

just cruising
- supermons
- Administrator
- MC: Suzuki GSX750
Høres ut som noe som må testes neste gang jeg er ute og putrer 

Ja, i grunn enig, må testes ut.
Så får man jo se da... Går det bra, eller går det til helvete
Så får man jo se da... Går det bra, eller går det til helvete

- Speedy Gonzales
- MC: Z1000 08
Har gjort dette en stund ved lavere hastigheter, har ikkje tatt sjangsen ved f.eks akslerasjon, men dette måtte jo prøves og er jo helt fantastisk.
Vet ikkje helt hvordan eg skal forklare det, men det føles ihvertfall mer smooth ved å gire på denne måten..
Kommer nok til å fortsette med dette.
Vet ikkje helt hvordan eg skal forklare det, men det føles ihvertfall mer smooth ved å gire på denne måten..
Kommer nok til å fortsette med dette.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod